ankiewalvis.reismee.nl

Down Memory Lane in Sorong

Als kind heb ik twee jaar in Sorong gewoond en daar Charlot en Jaap Willem ontmoet. In 2009 ben ik al eens terug geweest, omdat ik via Sorong naar het mooie duikgebied Raja Ampat kon gaan. Toen drie dagen hier rondgereden en ontdekt dat de gouverneur van West Papua in mijn oude huis woonde en er heel wat aan bijgebouwd had.

Nu na onze tocht door de Molukken ben ik weer naar Sorong terug met Charlot , Jaap Willem, Edith en Robbie. De laatste twee spreken Maleis en dat was erg fijn ,omdat er toch weinig Engels gesproken wordt.

Het zijn twee prachtige dagen geweest. Eerst ontdekten we onze oude school, JW weet toch de plattegrond beter dan ik en vorige keer was me dat niet gelukt. Dus........Charlot en ik hebben in onze oude klas gezeten!!!!!!!!!! De tweede klas, waar nu wel wat oudere kinderen een repetitie aan het maken waren. We mochten ze zomaar storen........daarna zijn we gaan kijken of de gouverneur thuis was, maar nee, het huis werd geschilderd en hij was in Manokwari, waar hij werkt. Hij is trouwens herkozen als gouverneur..... Toen ik de fotoboekjes liet zien mochten we wel door de tuin om het huis lopen...........dus mijn mooie uitzicht vanaf die plek op het krokodilleneiland heb ik weer gezien............en de anderen mochten mee, daar was ik blij om ,het is zoveel leuker om dit samen te doen!

We reden langs de kust en bezochten het oude ziekenhuis. Daar waren ze aan het renoveren, dus vorige keer heb ik dat nog in oude glorie gezien. Het Lido ,een plek waar we vroeger konden zwemmen, was alleen nog herkenbaar aan een betonnen muur. Het restaurant Sunrise ( maar uitzicht op het westen...)op die betonnen muur was alweer gesloten, maar er was op het terrein wat ze nu nog het Lido noemen wel een nieuw restaurant ,Sunshine Beach, met een terras aan zee. Dat was een goede ontdekking en we zijn daar elke avond gaan eten, want het was lekker en we konden niets beters vinden.Trouwens Ch en JW wisten nog dat hun moeder de wedstrijd had gewonnen om een naam voor het Lido te verzinnen, dus zij leeft daarin voort..........

De lunch nuttigden we in een warung vlak bij onze school en de kantoorgebouwen vd Marine.Dat was leuk voor Robbie om te zien, want hij heeft vroeger ook hier op de Marineschepen gevaren, was alleen nooit in Sorong geweest.

De Heuvel opgereden waar hun huis zich bevond. Ik had in 2009 al ontdekt , dat hun huis vervangen was door een ander, beetje gelijkvormig huis, en dat dat er alweer grotendeels onbewoond en verwaarloosd uitzag. Dat was nog steeds zo, niets mee gedaan, terwijl het een vd mooiste plekken, ook hoog, van Sorong is. Het uitzicht van vroeger is nu weg door hoge bomen, dus niet zo herkenbaar. Wel ontdekten Ch en JW het gastenhuisje van vroeger, waar nu tijdelijk personeel van een bedrijf wonen. Ook daar vond men het leuk om de fotoboekjes te zien. De olietanks vlak bij hun huis zijn nu beter beveiligd dan in 2009. Een gewapende agent kwam vragen wat we deden en de bewaker van het hek liet ons niet op het terrein........het was weekend, dus hij kon ook geen permissie aan zijn baas vragen.....jammer, want vorige keer mocht ik er wel lopen en zelfs op een vd tanks klimmen, zodat ik wel het uitzicht over Sorong kon filmen..........deze keer werkte de oude foto’s niet.........Langs die tanks liep ik nl van mijn huis naar dat van Charlot, dat weggetje hebben we niet gevonden........

Op die heuvel lag ook de societeit, waar mijn ouders menig gezellig uurtje aan de bar hadden doorgebracht en waar films gedraaid werden, modeshows gehouden, ja , wij hebben vroeger op een catwalk gelopen! Vorige keer was het een bouwval, waar ik nog in ben geweest en een foto aan de bar heb laten maken, maar nu lag alleen de vloer er nog.

De tweede dag zijn we naar de pasar (markt) gegaan, altijd leuk zo fleurig en zo netjes als de waar in stapeltjes aangeboden wordt. verder is het er wel vies, door regenbuitjes wat modderig.

Op de vismarkt ontdekte ik twee ontvinde haaien, vreselijk.......

Daar vlakbij was de kerk waar fam Wieske elke zondag heen ging.Ch en JW herkenden de plek, maar er was een grotere kerk neergezet. Het was zondag dus het was er druk.

Vervolgens zijn we langs de kust gereden naar de andere punt van de baai, Kaap Casuaris, waar onze chauffeur ons naar een mooi strand bracht.Vroeger kon je daar alleen met een bootje komen en dat deden we regelmatig. We hebben daar heerlijk een stel uur gerelaxed, lekker gezwommen, rondgelopen en het fruit ,dat we op de pasar hadden gekocht gegeten. Charlot heeft nog in een oude autoband op zee gedreven, zoals we dat vroeger deden.........

Omdat het zondag was werd het er steeds drukker met Indonesische mensen, die er aan de bbq gingen. Leuk om mee te maken. Natuurlijk wilden ook mensen daar met ons op de foto, en ik heb er ook weer leuke foto’s gemaakt..........het internet is echter zo labiel, dat het me nog niet gelukt is foto’s op deze site te zetten. Ik hoop dat dat nog ergens lukt.....

We kregen zelf trouwens ook allerlei eten aangeboden, erg aardig.........

Andere toeristen hebben we hier nauwelijks gezien. Sorong is een echte Indonesische stad geworden, waar eigenlijk niets voor toeristen is, hoewel er wel aan gewerkt wordt, gezien het feit dat ik meer hotels zag dan vorige keer.

De avond brachten we weer door in restaurant Sunshine Beach bij het Lido. Cocktails voor de laatste avond met de groep voor mij!

Maandagochtend 5 dec ( trouwens het was donderdag 17 en niet 14nov dat ik inscheepte op de Ikan Layer....) heb ik afscheid genomen met tranen in mijn ogen van Charlot ,JW, Edith en Robbie.

Ik heb het heerlijk gehad met hen en zal ze missen.

Nu wacht het vervolg van mijn reis........

Om 9.30 werd ik opgehaald om naar het Papua Paradise Resort te gaan op het eiland Batanta. Een tropisch eiland met hooguit een kampung, dus de natuur in.........

internet ? daar rekende ik niet op gezien de ervaring van de laatste weken, zelfs vanmorgen in het hotel lukte het niet, maar wat blijkt? ze hebben internet ( duur, maar ja, ik wil toch contact......), maar de mobiele telefoons werken hier niet. Dus we kunnen emailen ( hotmail gaat beter dan 12move)en misschien chatten via de skype?

Sorong huilde met mij dat mijn vriendjes vertrokken, het regende........maar stormde ook, bleek mij tijdens de boottocht van anderhalf uur naar het eiland. Daar was ik niet op berekend en heb mijn ontbijt maar net kunnen binnenhouden........

Intussen zit ik dus op het Papua Paradise Resort in een gigantische tropische storm, nog erger dan vanmorgen en de ergste sinds 6 maanden vertellen ze me hier, maar veilig in mijn atap huisje en ga zo proberen dit verslag te versturen.......... wat een wereld..........

Ik stuur jullie veel onstuimige warmte en doe Sinterklaas de groeten!!!!!!!!!

Veel liefs @nkie

PS gister lukt het niet om dit te versturen, de storm is geluwd en vandaag heb ik weer gedoken, alles wel, later meer over deze plek. ik lees dat jullie ook buiig weer ,zelfs natte sneeuw hebben, sterkte!

Reacties

Reacties

Leone

Lieve Ankie,

Klinkt weer als een geweldige ervaring.
Jammer van het weer, maar het is iig warm bij jou.
Hier is het ook stormachtig, maar ook nog eens koud!
Geniet lekker van het vervolg van je reis, ik houd je in de gaten ;-)

Liefs Leone

herma

Wat zie je veel en maak je veel mee!
Het zal wel erg wennen zijn om alleen verder te gaan.
Veel geluk en voorspoed.......

Liefs Herma

Karmijn

Lieve Ankie.
Vandaag denk ik veel aan jou. Jaloers, missen. T regent en hagelt hier de hele dag.
Geniet van de zon, de zee, de natuur!

linda

meid wat een leuk verhaal , sweet memories.
Jammer dat er zoveel verloren gaat, helaas.
Dat je nog zoveel weet, je hebt er maar twee jaar gewoont. (heb ik dat goed begrepen)??
Ben benieuwd wat er nog komen gaan.

Yep ,het begint hier nu toch wel winter te worden.
Jouw verhalen zijn tenminste hartverwarmend.
Ciao Linda

jelly

Tjeetje wat een uitgebreid verhaal.
Je hebt het duidelijk naar je zin.
Ik hoop dat alleen verder gaan je ook bevalt.
Hier is het nu storm, regen en soms natte sneeuw.
Niet eens gewandeld vandaag.
Voorspoedige voortzetting van je reis en so long,

Liefs,

Jelly

Marijke Kraak van Gent.

Allemaal zo herkenbaar , ik heb ook met mn ouders en 2 zussen op de heuvel gewoond en op de catwalk in de societeit gelopen.
En op het schooltje beneden gezeten..

ankie stiasny

Leuk om nog deze reactie van je te krijgen! Wij hebben er van 1957 tot 1959 gezeten. Jullie in andere jaren? Ik herken je naam niet. Groetjes @nkie

Elvira Lapré

ik ben geboren in 1956 in het ziekenhuis van Sorong. Ik ben op zoek naar foto's hier van.

Ankie Stiasny

Beste Elvira,
Intussen ben ik weer in het buitenland, maar ik kan een vriendin uit die tijd vragen. Hoe maken we contact met jou? groeten @nkie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!