ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho Conservancy 1e week jan 17

Soms denk ik, het kan niet beter en dan toch wordt ik weer verrast, zo ook deze eerste dagen in Naboisho, mijn vrijwilligers plek.

Mijn vrees dat alles veel droger zou zijn, bleek onterecht, want in de Kerstweken had het hier wat geregend, dus het zag er groener uit en er waren heel veel dieren te zien. Onze eerste gamedrive eindigde in een regenbui, maar dat vind ik nu helemaal niet erg!!!!

Die eerste avond hoorden we leeuwen heel dichtbij en toen we met de auto gingen kijken bleken een leeuw en 2 leeuwinnen een paar honderd meter van ons kamp af rond te lopen. Er waren hier 2 weken geen mensen geweest, dus ze hadden het gebied weer over genomen. Elke nacht horen we ze brullen, maar wel vanaf verder.

En elke dag hebben we grote katten gezien, niet 1, maar meerdere en alle drie de soorten! Groep van 5 mannelijke cheeta’s en zoals in dec cheeta Nabor met haar 2 welpen(7maanden)

  • Zeker 10 verschillende leeuwen en dan reken ik de welpjes niet mee. Leeuwin Dada heeft 5 welpjes gekregen, die nu 3 weken oud zijn, zie foto’s. Twee leeuwen hinkten en een had een klein biggetje te pakken. We zien ze lopend, maar ook vaak liggend in de schaduw.
  • Luipaard Osirata was in dec, toen we haar zagen, blijkbaar zwanger want had nu 2 welpjes, waarvan wij er een gezien hebben. Mijn dierbaars foto van van de rug van het welpje in mijn Kerstvakantie, is nu dus overtroffen door goede foto’s van het luipaard welpje van Osirata!!!! heel speciaal is dat!

Er zijn heel veel wildebeesten, dus elke ochtend komen we wel kills tegen van die nacht en dan zitten de gieren erop of af en toe een hyena. Genoeg eten voor de katten! De katten laten soms halve dieren liggen, omdat hun buik vol is, voor de kleinere dieren, zoals jakhalzen en hyena’s.

Ongewoon was ook een groep van 15 nijlpaarden slapend tussen de bosjes op een ochtend, nog te lui om het water in te gaan.

Gelukkig hebben we een paar kleine groepen olifanten gezien, maar de meeste zijn naar groenere oorden vertrokken.

Tijdens de Game counts, het tellen van dieren op vastgestelde plekken, hebben we veel te tellen.We verdelen het werk. Drie weken ben ik met Australische Lyn en Finse Etti. Lyn is al 2 keer eerder geweest en Etti voor het eerst. De samenwerking gaat goed, dus ik heb het naar mijn zin. Het was ook leuk om manager Caroline, kok Emanuel en assistent Caleb weer te zien. Soila, die schoonmaakt had een gekneusd been, maar is ook weer aanwezig. Driver/guide Francis is vrij en vervangen door Josef, met wie ik de Mara tocht in december had gemaakt. Heel ervaren en easy going, dus we zijn blij met hem.

Als “conservancy work” hebben we een keer van takken kleine hekjes gemaakt om de erosie tegen te gaan en een keer stenen verzameld om in kuilen te leggen, zodat de auto’s er beter door kunnen. Nooit gedacht dat ik op mijn leeftijd nog wegen zou repareren!!!!

De enige domper is nog dat we weinig te identificeren hebben, omdat de info niet recent is. Dat valt Lyn ook erg tegen, maar we praten er steeds over en hopen het team te stimuleren om daar verandering in te brengen.

In het weekend moeten we onszelf amuseren en ik ben gisternacht naar Eagle View geweest. Het resort ( op internet Basecamp Naboisho ) dat hier vlakbij ligt. Het ligt op een klif en heeft een prachtig uitzicht, als in een film. Veel Eagles heb ik niet gezien, maar ik denk dat het z’n naam ook dankt aan het uitzicht……het is alsof je uit de lucht, als een arend over het gebied kijkt.

Je zit op het terras en de dieren trekken in het gebied voorbij, alle antilopen, giraffen, wel 70 wildebeesten in een rij, wrattenzwijnen, zebra’s, een hyena, een nijlpaard. Deze keer voor mij geen olifanten, noch grote katten, maar ze hadden deze week de leeuwen ook vlak naast de tenten gehad. Ik zag de nacht over het gebied vallen en dan alle geluiden, terwijl ik aan een wijntje zat te nippen. ‘sNachts wilde ik eigenlijk wakker blijven, mijn luxe tent was aan 2 kanten met gaas, dus uitzicht. Ik viel in slaap en miste het brullen van de leeuwen ( niet heel dichtbij). Maar vanuit mijn bed heb ik de zon zien opkomen en het gebied steeds levendiger zien worden. Tot de zon weer te warm wordt en de dieren de schaduw opzoeken. Tijdens mijn ontbijt op het terras vlogen de zwaluwen om mijn oren! wat een genoegen!

Nog een luie zondagmiddag en morgen gaan we weer aan de slag, we kunnen niet wachten!!!

Jullie sterkte en plezier met de kou en natte sneeuw. Hier is het 15 tot 25 graden, dus meer mijn temperatuurtje.

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Ineke

Lieve Ankie, dank voor alweer prachtige verhalen en foto's

Yvonne

Ik smelt helemaal weg van al die welpjes echt mooie foto's.

jelly

leuk programma weer, waarin er wat gebeurt en wat ziet zachtjes uitgedrukt.

Liefs

Car

Heel gaaf Ank. Wat jullie allemaal zien. Echt boffen!!
Enjoy'

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!