ankiewalvis.reismee.nl

Mozambique, Tofo 2

Lieve Allemaal,

Nu ik weer “aan het werk” ben merk ik dat de dagen helemaal snel voorbij vliegen.

Sinds vorige week zondag ben ik er drie keer opuit geweest om walvishaaien te spotten, tevergeefs, maar wel elke keer ( bottlenose)dolfijnen gezien. De eerste keer heb ik ze ook onderwater in een flits gezien, maar de zee is wild en dat is niet optimaal. We varen met een grote opblaasbare rubberboot en het is voor mij moeilijk om vanuit het water op de boot te klimmen. Daar werd ik mee geholpen door mij aan een arm omhoog te trekken, maar al na 2 keer voelde ik pijn in mijn schouder. Slapeloze nacht, want ik zag mezelf niet meer snorkelen. Gelukkig zeggen ze mij ook aan 2 armen omhoog te kunnen trekken, dus dat moet ik nog proberen. Vrijdag waren de golven zelfs zo hoog, dat ik me misselijk voelde. Met “gronden” en naar de horizon kijken ging het goed tot ik een slok water nam, toen was het even “vissen voeren”, zoals we dat noemen. Op de terugweg met de golven mee ging het beter en toen zagen we dolfijnen, maar die zwommen zo snel, dat ik niet het water in ben gegaan. De zee was ook te wild om boven een rif te snorkelen, dus dat deel heeft wat haken en ogen….. Het schijnt ongewoon te zijn dat de zee in februari zo wild is, maar er is een hurricane bij Madagaskar, die ons weer beïnvloedt en deze kant op komt……

Het is overdag aldoor snoeiheet en ’s nachts koelt het maar af tot 28 graden, We zijn blij als er wat wind staat, is niet steeds zo en we hebben een keer een regenbuitje gehad deze week. Een nacht was de elektriciteit uitgevallen, het was zweten in bed. Wel een verschil met de sneeuw, die jullie nu hebben!!

Maandag bleek “aankomstdag” voor de andere vrijwilligers te zijn en vluchten waren veranderd, dus zij kwamen pas eind vd dag aan en Stella, die zou vertrekken bleef nog een nacht, want haar vluchten naar Australië waren helemaal verzet. Ik had haar kamer al in bezit, want er bleken 2 mannen te komen en ik zat in de kamer met 2 bedden. Zij heeft een andere plek gekregen, dus geen probleem, maar maandag was een rommelige dag.

De 2 mannen bleken een Noor , Carl, van 20 en een Duitser, Leonard, van 18 jaar te zijn!!!!!! Ik schrok wel en intussen woon ik dus samen met 2 jonge mannen, wat een verrassingen zijn er in het leven!!!! Ze zijn voor hun leeftijd gelukkig wel volwassen en hebben gereisd, dus in de omgang valt het reuze mee, al maken we grapjes dat ze met hun oma of moeder op stap zijn. Het gaat goed, dus ik hoop, dat ik toch niet zo moeilijk in de omgang ben………. Zij moeten hun Open Water Duik cursus doen, dus deze dagen hebben we ook niet aldoor hetzelfde programma.

Naast Engelse Katie, die hier het project leidt, zijn haar baas Sarah, hoofd van All Out Africa, en een medewerkster hier op bezoek, zo ook een agente, Belgische Liselotte, die het project in landen in Europe verkoopt ( vrijwilligers werft). Voor mij gezellig dat die vrouwen er ook zijn. All Out Africa is de overkoepelende organisatie, die projecten voor vrijwilligers in verschillende landen in Zuidoost Afrika coördineert, zoals African Impact dat ook doet.

Afgelopen dagen hebben in het teken gestaan van informatie krijgen over het project en de achterliggende onderzoeksprogramma’s waar wij de data voor verzamelen. Heel interessant allemaal. Katie is erg deskundig en ik geniet van alles wat ze vertelt. Ik leer er ook zeker van, terwijl ik dacht wel wat te weten van wat er zich onder water afspeelt. Katie heeft contact met allerlei wetenschappers, die de data, die wij verzamelen analyseren en voor de wetenschap gebruiken. Dat vind ik motiverend en is wat ik een beetje miste in Naboisho.

Messias, de Mozambikaan, die hier voor All Out Africa ( AOA) werkt heeft ons een dag naar de stad Inhambane meegenomen. Museum bekeken en rondgewandeld in de stad met kerken en moskeeën, intussen boodschappen gedaan. Ik vind het leuk om dat in de verschillende landen te doen, zodat je in de winkels komt, soms een bizarre combinatie van 2e hands schoenen samen met drogisterij artikelen. Heen en terug met openbaar vervoer, busje voor 18 personen vervoert 28 personen, wij zaten achterin redelijk. Trouwens Inhambane blijkt toch wel een half uur rijden van Tofo af te liggen, dus mijn Zandvoort- Haarlem info klopte niet.

Carl had een prachtig duikmasker met go-pro camera erop, maar …..hij hield hem niet vast in de golven en verloor hem de 2e dag al. We hebben op het strand ’s avonds en bij zonsopgang gezocht of het aangespoeld was, maar tevergeefs. heel jammer!

In het weekend is er in het dorp life music. Zondag jl ben ik er in mijn eentje geweest, maar gister met de hele groep, wat natuurlijk gezelliger was. Twee gitaristen en een drummer, aardige muziek, jammergenoeg werd er niet gedanst toen ik er was, misschien later.

Vandaag een relax dag en morgen gaan we een dagtocht met kajakken maken, ik ben benieuwd en wordt vervolgd.

Sterkte en veel plezier met de sneeuw vanuit een warm Tofo, liefs @nkie

Reacties

Reacties

Karmijn

WAUW! Wat een mooi, leuk, nieuw avontuur! Als wetenschapper in de dop wordt ik natuurlijk ook helemaal blij dat mijn tante aan onderzoek meewerkt. Geniet van dit weekend, de sneeuw hier is ook best gezellig. xx

Machteld

Haha Ankie, eindelijk lekker tijd om je blog weer te lezen. Hoe is de afgelopen week geweest? Ik begreep dat je niet te bereiken was maar er een paar dagen terug een app berichtje van je kwam. Gelukkig! Hoop dat de Hurricane meegevallen is.
Wij reizen nu naar Zweden en zijn bijna in Goteborg(met de boot). Dan nog 500 km door naar het Noorden. Niets voor jouw die kou!
Geniet jij maar lekker van de warmte.

Liefs, Machteld

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!