ankiewalvis.reismee.nl

Tofo 3

Lieve Allemaal,

Het is een week van op en neer geweest. De week begon goed.

Maandag en dinsdag op Ocean safari zagen we een walvishaai. Het bleek dezelfde te zijn. Dat weet je dus omdat we identificatie foto’s maken. Hij is een kleine 4 meter lang, dat is een jonkie, ze kunnen 20 meter worden, maar hier in de buurt worden vooral jonge mannetjes van 6 tot 12 meter gezien. Waarom is een raadsel. Maar wij blij.

Het slechte bericht was dat er weer een storm op komst was met veel wind en regen. Woensdag al konden we er niet met de boot op uit, de wind werd steeds harder en vooral donderdagnacht en de hele vrijdag stormde en regende het regelmatig. Met de cycloon nog vers in gedachten merk je dat de mensen gespannen zijn. Men is net alles aan het herbouwen en dan…… gelukkig was het niet zo erg als de cycloon, maar wel vervelend. Ook weer een hele dag zonder stroom gezeten en het is een behoorlijke uitdaging om dingen te bedenken, die geen elektriciteit of batterij kosten. Jullie moeten het eens proberen.

Voor het project data invoeren gaat op de computer en heeft internet nodig, dus dat kon niet. Een tijdje op mijn computer bezig geweest, maar omdat je niet weet wanneer je weer stroom hebt wil je die ook niet uitputten. Spelletje op mijn telefoon, o, nee, kost batterij, enfin ik heb een gewoon boek gepakt en knapte geweldig op toen ik een strandwandeling na een regenbui ging maken. De honden uit de buurt liepen met me mee, dus dat was gezellig. De baai is bij alle weersomstandigheden mooi en elke keer ben ik weer verrast door de verschillende kleuren van de zee en de verschillende golven.

Vanmorgen bijv was de strook met hoge golven veel breder dan anders. Het is volle maan en de cyclonen bij Madagscar volgen elkaar op. Dat beïnvloedt de zee en het weer hier. De lucht is strak blauw geweest en weinig wind, maar door de sterkte stroming en extra golven konden we er weer niet op uit met de boot. Dat is dus de 5 e dag al. De hoge, rollende golven, waar het water ook door de wind vanaf spuit, zijn wel prachtig om te zien.

Ja, en hoe breng ik mijn dagen dan door. Ik heb kussenslopen genaaid voor het kantoor en als het kon data ingevoerd. Je kunt hier blijven schoonmaken, want de wind maakt dat alles steeds weer onder het zand zit. Het kantoor is open, dat heeft z'n voor en nadelen. De scholen worden herbouwd en gerenoveerd en daar kunnen ze mij niet bij gebruiken. In het weekend is Katie er ook niet. Vrijdagavond ben ik met de eigenaresse van Albatroz, Elisa, naar het hotel gegaan waar normaal op vrijdag life music is, maar door het slechte weer was dat afgeblazen, letterlijk dus. Ik heb wel een gezellige avond gehad met haar en een vriendin van haar, die masseuse is. Meteen gister een massage gehad, dat was een stevige, meer sportmassage dan relaxend. Ik voelde hoe gespannen mijn spieren waren, dus het was goed om te krijgen, maar voor de lekker, nee, niet weer! Daarbij moest ik haar steeds waarschuwen niet bij mijn oor te komen, want ik heb een oorontsteking door het snorkelen. Met antibioticum nu aan de beterende hand.

En vanmorgen weer een hele dag voor me, toen ik hoorde, dat de ocean safari niet door ging. Het kostte moeite, want ik merk hoe snel je went aan dat alles voor je wordt georganiseerd en je gezelschap hebt, maar kom ik heb de hele wereld alleen afgereisd…….Barra, een dorpje verderop was leuk heb ik gehoord, dus een busje gepakt. Ik moest overstappen en het was warm, dus mijn duim omhoog en ja, twee surfers gingen die kant op en ik was welkom. In de mangrove een wandeling gemaakt en geluncht in een leuke tent aan het strand. Ik zag ze surfen, maar de zee was zo sterk, dat ze niet eens op hun surfbord konden gaan staan. Mijn plan om te zwemmen ging dus niet door.

Op verkenning in Barra….er was een vuurtoren, die ik wilde zien. Via het strand gaan lopen, maar de vloed kwam op en ik vertrouwde er niet op dat het zou lukken om weer terug te komen, dus een andere weg, zwervend tussen de huizen van de locals door…… Barra bleek veel groter dan ik gedacht had en na anderhalf uur lopen in de warmte heb ik mijn duim weer opgestoken. Grote geluk…..een echtpaar, dat richting Tofo ging en de eigenaren bleken te zijn van het hotel met het blauwe dak, dat zo beschadigd was in de cycloon en naast Albatroz ligt. Ze zijn Zuid Afrikaans en bijna mijn leeftijd, dus genoeg te kletsen in de auto.

En zo had ook dit avontuurtje een goed einde en kon ik lekker douchen.

Vanavond ga ik weer kijken bij de life music, die bij de Galerie van Tofo gespeeld wordt. Vorige week was het een Mozambikaanse Reggie Band met een overactieve, lenige zanger. Ze maakten er een show van en dat was heel leuk.

Ik heb gehoord, dat mijn pakketjes warmte aangekomen zijn en de lente aan het beginnen is, dus ik stuur nog een pakketje warmte naar jullie. Met een warme omhelzing van @nkie

Charlotte

Ja Ank, het is wel een andere invulling van je vrijwilligerswerk geworden dan je voor ogen had, maar je doet ieder geval dingen die je niet in Nederland zou doen, zoals kussenslopen naaien!
Ik hoop echt voor je dat het weer wat rustiger wordt en dat je nog wel het water op kan de komende 10 dagen. Al met al weer een heel bijzondere ervaring in Tofu!
We ontvangen je hier ook weer met open armen hoor, het is nu echt mooi lenteweer. Liefs, Charlotte

herma

LieveAnkie

Die storm is wel een lastpost zeg! Zachtjes gezegd. Gelukkig ben je vindingrijk in alternatieven.
Ik dacht meteen dat ik niet eens een naaimachine kan gebruiken......

Liefs en bedankt voor de pakketjes

Ankie

Alles met de hand hier, Herma!

marlou

lieve Ankie, je bent heel goed in het van ver toesturen zowel qua verhalen als qua weer want..ja het is hier volop lente! je flexibiliteit en improviserings vermogen wordt behoorlijk aangesproken door al die avonturen. volgens mij waai je soepel mee met alle winden al proef ik ook dat het zo nu en dan lastig is. respect voor je! elke keer als ik je verhalen lees ben ik onder de indruk. hoop zo dat de AB voor je oor werkt, lijkt me heel naar oorontsteking in de warmte...beterschap en ik wens je goed weer toe...wie weet lukt het vanuit hier ook jou goed weer toe te sturen...dat gun ik je. dikke kus en liefs van Marlou

Car

Hoi hoi vanuit een zonnig Adam!!! Een mooi begin van de lente.
Verder wel onrust in het land. Woensdag de verkiezingen en het
afgelopen weekeind een botsing met Turkije.
Voor jou nog even ver weg. Blijf maar wandelen met de honden om je heen.
goede dagen Ank! Het zit er bijna op!
Liefs Willem en Car

jelly

Nou je doet het goed hoor het kan niet alle dagen mooi weer zijn.
Wij zijn al blij met een paar zonnige dagen en temperaturen tot 15 graden.
Toch kon ik zondag en vandaag al lekker in de zon liggen relaxen.
En.. heb alle vijf overwinterende vlinders in onze tuin zien fladderen.
Erg leuk en dan die vogel geluiden. Geweldig!
Sterkte met je oor! Vervelend zo'n pijn!
Gelukkig zijn steeds meer Europese landen Nederland openlijk gaan steunen in het Turkije conflict.
Nou meid houd je taai met die kussens, muziek een boek en een uitstapje.
Verwacht je toch graag weer te zien.
liefs,
Jelly

Els

Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven! Je tijd in Tofo zit er bijna op! Ik denk dat de winter voor jou voorbij is gevlogen, met zoveel avonturen! Ik wens je een mooie laatste week toe en alvast een goeie terugreis! Liefs, Els