ankiewalvis.reismee.nl

Afrika 1 - ACTIVITY INTERNATIONAL EN AFRICAN IMPACT


Hallo allemaal!

Hier ben ik weer, deze keer vanuit Zuid Afrika, dankzij de goede organisatie van Activity International in Nederland en African Impact hier.

Vrijdag 1 december jl vloog ik in 10 uur naar Johannesburg. Een overnachting en de volgende dag vloog ik naar Nelspruit, deze keer met vertraging. Dat vond ik niet erg toen de piloot vertelde dat ze een ander vliegtuig hadden geregeld, omdat het vorige een mankement had. In Nelspruit overnachtte ik in Amigos Guesthouse, een gezellige B&B gerund door Portugese John en Rose, een aanrader!

Zondag werd ik bij het vliegveld opgehaald door Katie van African Impact met 4 andere nieuwe vrijwilligers. African Impact heeft bij het Kruger National Park in de buurt twee projecten, die beide gestationeerd zijn in de Dumela Lodge. Een fotografie cursus en een research project. Met het laatste doe ik mee. De Dumela Lodge is een echte “lodge”, geen “kamp”, zoals waarin ik verbleef in Kenia. Er zijn kamers voor meerdere mensen, maar ik bofte en heb een eigen Afrikaans rondafel huisje. Heel luxe vind ik! Er is een eetkamer, zit kamer, kantoren, winkeltje, huizen voor het personeel op een terrein, waar je in drie kwartier omheen loopt. Het is omheind, maar de wilde dieren kunnen erin komen en er is zelfs een paar keer een luipaard ( o.a.maandag morgen om 4 uur ) op een camera gesnapt! Dus....als het donker is, mag je niet zomaar rondlopen, alleen tussen de huisjes. Er is een best groot zwembad en het eerste wat ik deed, was zwemmen, toen we aankwamen. Men zei dat het de heetste dag tot nu toe was, 35 graden.

Maandag brachten we grotendeels binnen door, omdat we presentaties kregen over de projecten, over alle regels en gebruiken van African Impact en de Lodge, dagindelingen enz. Dat was samen met de nieuwe mensen van de fotografieclub en de informatie over de research met de research vrijwilligers. Tegen de avond maakten we de eerste gamedrive. We zagen veel verschillende antilopen, buffels, wel 15 giraffen, zebra's, jakhalsen, wrattenzwijnen, veel vogels, waaronder ijsvogeltjes.

Ook de witte en zwarte neushoorn hebben we gezien, maar daar zal ik verder niets meer over zeggen, want die is hier zo bedreigd, dat ze elke manier, waarop de stropers enige informatie via internet zouden kunnen krijgen willen blokkeren. Mooi was ook om een pas geboren impala ( hertje) te zien wankelen op zijn pootjes, terwijl zijn moeder hem likte.

De volgende dagen hebben we ook safari-ritten gedaan om dieren te spotten en dan de data op te schrijven: waar, wanneer we ze zagen, hoeveel dieren, mannelijk of vrouwelijk, wat ze deden, of ze interactie hadden en nog veel meer, specifiek voor bepaalde dieren. Ook noteren en identificeren we sporen van dieren.

We hebben een invasieve struik gekapt, zodat deze niet alles overwoekert. Dat lichamelijke werk doet ons goed, omdat we veel zitten, ook al verwonden we ons aan de doornen. Alle data en foto's worden verwerkt op de computers in een aparte kamer. Het is een groot project. Er wordt veel geteld en genoteerd, daar zal ik een andere keer over vertellen.

De research groep bestaat deze week uit 8 vrijwilligers. Drie zijn al een paar weken bezig, dus ingewerkt en de anderen worden ingewerkt. Ik ben de oudste en er is een Italiaanse man ( die slecht Engels spreekt ) en Canadese vrouw van in de vijftig, nog een vrouw in de veertig, een man en drie vrouwen van in de twintig. De jongelui klitten nogal samen, ik heb aardig contact met de Canadese vrouw en de veertiger. Het contact met de Italiaan is moeizaam, want hij snapt veel niet .Eigenlijk mis ik de mensen uit Kenia, maar het is heerlijk om hier in Afrika te zijn en op zoek te zijn naar alle dieren. De begeleiders van het project zijn trouwens uiterst enthousiast, behulpzaam en vriendelijk.

Als echte Nederlander: het weer! Toen ik hier aankwam was het overdag 35 graden, zon met bewolking. In de loop van de week steeds meer bewolking en is de temperatuur vandaag gedaald naar rond de 20 graden. Sinds gisteravond regen, van motregen tot echte regen, maar geen tropische buien. Het is hier zomer en dat betekent regenseizoen. De mensen verlangen naar regen, de natuur heeft het nodig. Ik ben benieuwd naar de komende tijd! Alles bij elkaar heb ik al mijn kleren al gedragen, van zomerjurk tot dikke trui!

Nog even een leuke belevenis. Bij een plek in de natuur, waar ze een normale wc hadden gemaakt, ging ik naar de wc, ik trok door, zelfs dat kon (!)en keek in de pot, ik slaakte een gil en schoot onbedaarlijk in de lach......onder de bril, goed verstopt, zodat hij niet doorspoelde zat een hagedis !! Ik was zo blij dat ik hem niet doorgespoeld had!!

Ik hoop dat alles goed is met jullie en zend veel liefs van @nkie

Hoi, het voorgaande schreef ik donderdagavond, intussen is het zaterdagmiddag. Het lukte niet om het op mijn log te zetten, het internet is erg onbetrouwbaar, daarbij hebben de managers het nodig voor hun werk, dus hebben wij meer kans om het in het weekend te gebruiken. Ik ga het weer proberen.

Gisterochtend zijn we naar het “tuinders- project “ gegaan. Dit is opgezet om studenten met minder kans op een baan, te leren groenten te kweken. Bij een school hebben ze een stuk land in kleine vakken verdeeld en zijn met 8 jonge mensen begonnen het te bewerken. Dat is een half jaar geleden en intussen staan er kolen, spinazie, mais, tomaat en paprika planten. Ze zijn al aan het oogsten. Jammergenoeg waren er veel kolen niet goed meer door rot van de regen. We hebben geholpen met onkruid wieden, kolen sorteren,aarde omwoelen, mais planten.

Om half zeven op weg en om half tien weer terug in de lodge, anders is het te warm voor lichamelijke arbeid. Daarna begon het weekend al! In de middag ben ik met een stel meiden naar een Spa gegaan en heb een redelijk lekkere massage gekregen. Ook dat kan dus hier, wat een luxe!!

Vandaag is mijn rustdag, een rondje gewandeld, lezen, op de computer bezig en in de zon gelegen, want ja, eigenlijk hebben we maar een volle dag regen gehad. Gister was de zon er alweer en ook vandaag. Het is tussen de 18 en 27 graden, dus ideaal.

OK, ik ga kijken of het nu lukt dit op mijn log te zetten......




Reacties

Reacties

Charlotte

Helemaal geslaagd Ank, heel leuk weer om je eerste verslag te lezen.
Best leuk voor je omdat het een andere ervaring is, andere omstandigheden. Maar... zo te horen goed uit te houden. Laat je als "oudje" maar lekker verwennen door de jeugd, omgekeerd kan jij ze een enorme hoeveelheid ervaringskennis meegeven. Geniet!

Herma

He lieve Ankie...wat fijn weer om dut te lezen.Had juist bedacht om je te mailen om te weten hoe het is.
Het klinkt goed!
Hier is het nu koud....glad....enz.
Vanmiddag sprak ik een Australisch meisje ,een maand in Nederland, die zich zo verbaasde over die witte vlokken.....
Ik denk aan je.
Liefs

Monique

Lieve Ankie, fijn om van je te horen en weer met je te kunnen "meebeleven". Haha, je toiletverhaal deed mij weer denken aan een soortgelijke belevenis die ik had in Botswana met een groepje van 7 kleine zwarte kikkertjes, zó grappig!
Geniet maar lekker van de zon, wij hebben nu het weer waar jij totaal geen zin in hebt! Liefs, ook van Jouke, Monique

Leone

Lieve Ankie,
Fijn iets van je te horen. Geniet maar lekker en hopelijk komt er iets meer zon. Maar je hebt het sowieso beter dan hier met alle sneeuw.
Liefs

Els

Lieve Ankie,
Wat fijn om weer zo'n enthousiast en boeiend verhaal te lezen over je belevenissen nu in Zuid-Afrika!
Lieve groet!

Karin

lieve Ankie, je bent helemaal verslingerd aan Afrika en de dieren! mooi om te lezen! Het klinkt allemaal als best goed georganiseerd, wat prettig is, lijkt me. Geniet van jou wereld en dan genieten wij mee! Warme groeten uit besneeuwd Nederland!???

jelly

Lieve Ankie,

Het klinkt goed op een paar regendruppels na, maar dat is op een andere manier weer goed.
Hier is een prachtige witte wereld waar ik alleen maar naar kan kijken, maar dat is ook het beste
Het is zo gevaarlijk dat je zelfs moeilijk bij de duinen kan komen doordat je veel afvallende takken op je krijgt
Ook de auto's worden beschadigd,
Fijn dat je het naar je zin hebt en er ook wat iets ouderen zijn.
En dat het goed georganiseerd is.
Ga je ook te water? Of doe je landwerk?
In elk geval veel plezier. De 20 graden halen we toch ook niet en de verwarming moet op 22 graden.
We zijn begonnen op Netflix de krenten uit de pap te halen en dat leidt me goed af.
Douchen zit er niet meer in ook al zijn we geen ontwikkelingsland.

Liefs, Jelly ook van Harry

Mieke

Leuk om te lezen.
Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen.
Geniet ervan. Ik blijf je volgen.
Hier worden ook weer plannen gesmeed voor een reis.
Tot ziens

Tineke

Hoi Anky , wat leuk om te lezen waar jij / jullie allemaal mee bezig zijn!
Wat een heerlijk land en zeker met die temperateren dat ga je zeker vol houden daar!
Geniet van al het moois om je heen !
Lieve groet , Tineke

Linda

wel heel erg spannend die dieren (luipaard) die rond je huisje lopen 's-nachts.

liefs Linda

suus

WAUW wat doe je toch gave dingen! Afrika ontzettend gaaf en mooi en wat een fantastisch vrijwilligerswerk doe je, ze kunnen blij zijn met jou! veel liefs vanuit het ook zo prachtige en warme filipijnen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!