ankiewalvis.reismee.nl

Zuid Afrika 2

Hallo Allemaal,

De tweede week zit er alweer op. Vorige week zondag ben ik mee gegaan met de “Panorama trip” We waren met z’n negenen, vrijwilligers en stagiaires. Onze gids Katie heeft ons rondgereden door de Blyde Canion Mountains. Deze trip had ik goed 10 jaar geleden al met Ineke gemaakt, maar het was mooi om alles weer te zien. Het landschap is afwisselend met hoogvlaktes en steile bergen van rode rotsen. Eerst naar de “drie Rondavels” Een rondavel is een rond Afrikaans huis en de drie bergen naast elkaar zijn ook rond. Mooi uitzicht daar en op de rivier, die alles heeft uitgesneden in miljoenen jaren. Daarna naar “ de Potholes” De rivieren De Treur en Blyde komen daar samen en hebben grappige ronde (ook rond??!) gaten en kloven gesleten in de rotsen. Gods Window was weer bewolkt, zoals ook vorige keer. Je ziet het uitzicht dan niet. Erbij was een bos, dat ze “rainforest “noemen. Vochtig door alle wolken, en daarom andere begroeiing. Ik herinnerde het me niet, jij wel,Ineke?

In Graskop, waar Ineke en ik in de mist destijds hebben overnacht, heb ik deze keer geluncht en winkeltjes bekeken. Nog een prachtige waterval bezocht, indrukwekkend allemaal. De ochtend was zonnig, maar daarna kwam bewolking, we hadden geluk, want toen we eind vd dag weer terug was hoosde het van de regen.

De hele week is het weer erg onbetrouwbaar geweest. Van 15 tot 38 graden met soms op dezelfde dag motregen, regen en strak blauwe lucht.

Het gebied “Klaserie” is een particulier terrein, dat tegen het Kruger Park aan ligt .Het is een van de gebieden, die sinds kort aan die Kruger kant zijn open gemaakt. De dieren kunnen tussen de gebieden heen en weer lopen. Het ligt een uur rijden van de Lodge af en we gaan daar wekelijks een hele dag heen. Met proviand, dus lunch en snacks daar. Om 5 uur gaan we op pad. Trouwens drie dagen in de week moeten we rond 5 uur in de ochtend klaar staan en twee dagen om 6 uur. Daar staat tegenover dat we tussen 9 en 10 uur naar bed gaan. Ik heb gemerkt dat dat een goed ritme is voor mij, dus ik heb er geen moeite mee. Ik tel de vleermuizen nog voor we vertrekken.

Terug naar Klaserie deze week. Het motregende toen we erheen reden, maar het klaarde op en werd strakblauw en 38 graden. Dat was niet goed voor ons, maar ook niet voor de dieren, want we zagen nauwelijks grote dieren. Wel de kleinere antilopen, zoals de impala’s, duikertjes en steenbokjes.Ook heel veel roofvogels, die me erg boeien. Het mooiste was een sighting van 2 volwassen en 3 puber Kites. De volwassen vogels scheerden laag over de grond, want de pubers zaten nog op de grond. Onze fotografen hebben mooie foto’s kunnen maken.

Dus na 2 weken besef ik hoe verwend ik ben door Naboisho in Kenia met alle leeuwen, cheta’s en luipaarden, die ik daar zag. Op de huiskat van de Lodge na heb ik nog geen kat gezien. Dat is wel ook pech, want de fotogroep heeft beide weken in Klaserie op een andere dag wel leeuwen en 2 keer luipaarden gezien. We blijven duimen!!!!

Omdat de scholen Kerstvakantie hebben gaan we daar niet helpen, maar hebben we deze week vier keer lichamelijk werk gedaan. Naast het kappen van struiken zijn we ook naar een Reptielen Centrum gegaan. Daar vangen ze dieren op ,die gewond gevonden worden en die bij particulieren vandaan komen. Ze hebben wel 30 slangen, drie krokodillen van middel tot grote maat. Leguanen en schildpadden. Ik heb de vijver van waterschildpadden verschoond en vuil uit een leguanen hok verwijderd. Ze hebben een erg vriendelijke Birmese pyton, die je om je nek kunt draperen. De meeste vrijwilligers wilden dat , maar ik geloof het wel, het staat niet op mijn Bucket list.

Buffaloland is het gebied, waar we 2 keer per week heen gaan en veel data verzamelen. Het ligt hier vlakbij. Veel antilopen, roofvogels en 2 leeuwinnen, maar die heb ik nog niet gezien.

Deze week voelde ik me wat beter in de groep, maar dit weekend zijn vier van de zes mensen vertrokken en er komen maar 2 vrijwilligers bij. Ik ben verbaasd, want had met Kerst juist drukte verwacht. De nieuwen komen vanavond aan, we zullen zien. Er zal veel te noteren zijn door weinig mensen.

Dit weekend zijn we met z’n allen hier, geen trips, want er zijn niet genoeg mensen, die hetzelfde willen, het is ook best kostbaar. De 2 veertigers uit de fotogroep, die ik aardig vind, zijn met z’n tweeën naar het Krugerpark en daardoor missen we nog 2 mensen om erheen te gaan. Jammer, maar ik kan het me wel van hen voorstellen.

De laatste dagen heb ik als piraat rondgelopen, want donderdagavond had ik een rood en gezwollen oog. Voor de zekerheid vrijdag naar de dokter en allerlei medicijnen gekregen, maar het ging al snel weer beter, gelukkig!

Ik ga proberen foto’s op mijn log te zetten, maar gezien het slechte internet vraag ik me af of het zal lukken. De zon schijnt , het belooft erg warm te worden, dus vanmiddag zwemmen en in de schaduw liggen. Wel een verschil met jullie.....

De sneeuw is weer voorbij begreep ik, maar toch wat gladheid? Stay safe, zeggen we hier!

Tot volgend weekend , warme omhelzing en liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Car

Moge Ank! Wij zitten hier aan het ontbijt met Jenthe. Ze vindt het logeerbed
heerlijk! Het weer is kalm en rustig. De Kerstboomlichtjes aan.
Goed jouw verhalen weer te lezen. Met weer nieuwe mensen in de groep.
Wij wensen jou mooie avonturen toe!!
Kerstzoenen van Willem, Jenthe en Car

jelly

Ook goede morgen!
Het lijkt me dat je je wel vermaakt en dat je nog wel wat te wensen hebt,
Hopen maar dat het in Kenia opknapt.
In elk geval lijkt het me dat je het meer naar je zin hebt dan ik in de huiskamer. De foto's zijn niet aangekomen helaas.
Een warme omhelzing van mij terug en nog een goede week en dag vandaag natuurlijk,
Pré kerstzoen van Jelly

Leone

Lieve Ankie!
Leuk om weer te lezen. Helaas zijn de foto’s nog niet te zien...
Liefs Leone

Monique

Ik had vandaag een heerlijk brunch, kwam net" met de bolle kant boven" thuis en zag je nieuwe emails.
Eerst je mooie foto's bewonderd en daarna je verhaal gelezen. Denk dat je vást nog wel wat katten gaat ontmoeten! Dág Ankie, geniet maar fijn van al het moois daar! Liefs, Monique

Ineke

Wij waren daar in 2001 !!! Zo lang geleden al. En de mist was zo dik dat jij reed en ik voor de auto liep om te zien waar de weg was.

linda

Zo leuk om dit te lezen omdat ik het allemaal (nou ja.. het meeste) herken en daar 3 jaar geleden nog ben geweest. Heb je in Graskop nog pannenkoek gegeten bij Harry's pancake???
Ik kijk uit naar je volgende belevenissen. Liefs Linda

Herma

De foto.s waren en zijn mooi!
Heerlijk jou zo te zien i n zomerkleding...het idee alleen al.
Het lijkt me steeds spannend om te ontdekken wie je nieuwe mede.vrijwilligers zijn...
Je ging naar het ziekenhuis voor je oog...is dat een beetje dichtbij?
Liefs van mij

Atty

Lieve Ankie, dat is weer genieten van je verhalen en foto's! Je schrijft ook zo lekker! Wij gaan morgen naar het zuiden van Spanje, niet zo ver weg, maar toch even weer nieuwe dingen zien en beleven. Wens je gezellige dagen in je geliefde Afrika en voor 2018 nog meer avonturen maar vooral goede gezondheid. Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!