ankiewalvis.reismee.nl

Zuid Afrika 5


Lieve Allemaal,

Tjee, de vijfde week voorbij. Nog een week hier en volgend weekend vertrek ik naar Mozambique, Tofo voor 6 weken. Vorige winter maakte ik daar de cycloon mee en ik wil graag terug om het project op “normale” manier mee te maken. Hopen dat er niet weer storm komt, want ik was daar vorig jaar ook in februari.

Vorige week zondag, Oudejaarsavond, heb ik zowaar helemaal bewust, dus niet slapend, zoals vorige jaren, meegemaakt. Na een zware regenbui had de staff een”poolparty” georganiseerd, bij het zwembad dus. De muziek werd gecombineerd met een gigantisch gekwaak van kikkers in het zwembad. Er zaten er wel 50 in.

Je kon drankjes bestellen en ze hadden een ritueel, waarbij je amarula ( een soort Baileys) met mint in een klein glaasje achteroverslaat. Ik heb 2 keer meegedaan, maar dat was wel genoeg, ik kan het sowieso niet in een keer naar binnen werken. Ook weer spelletjes doen. Een ervan was een pingpongballetje in bekers gooien, het lukte mij zowaar! Verwachtte ik niet! Na 12 uur bijna iedereen gekleed het zwembad in, toen ben ik hem gesmeerd.

Kikkerdril hebben we een paar keer uit het zwembad gehaald. Er zit niet veel chloor in, maar we denken niet dat ze daar levensvatbaar zijn, dus brengen we ze naar een natuurlijk poeltje.

Deze week had research weer een driekoppig team, the pink team( toevallig hebben we alle drie een roze regenjas) Mary is vertrokken en Alexia uit Parijs is erbij gekomen. Er wordt hier nu behoorlijk wat Frans gesproken door haar, de Belgen en Zwitsers. Ook Nederlands, want bij fotografie is er een leuke jongeman, Jordi, uit Rotterdam bijgekomen. Gezellig kletsen met hem. Met Zwitserse Charline heb ik nog steeds een goede samenwerking. We zijn dol enthousiast over het verzamelen van data, identificeren van dieren en alles op de computer zetten laat ik aan haar over. Zij heeft erg goede ogen en ziet zelfs de olifanten eerder dan de gids!

Het programma herhaalt zich. Weer bomen met stekels gekapt, in de tuinen gewerkt, op drive geweest en in het wild gekampeerd ( deze keer bij volle maan). Foto’s kunnen maken van olifanten en giraffen, die we hebben kunnen identificeren. Ik had de eer om met mijn( uitzoek)werk het identificatie boek van de giraffen bij te werken, heel leuk! Twee keer hebben we een nacht drive gemaakt. Dan ga je in het donker op pad met een lamp schijnend om de nachtdieren te zien. Je komt voor al de impala’s tegen, bush hare( soort haas) en bush babies (een klein aapje, dat overdag verborgen slaapt ). Ik vond het wat saai, maar van een andere groep hoorde ik dat ze de aardvark hadden gezien!! Een miereneter, die je alleen ’s nachts kan zien, dan moet je er toch ’s nacht op uit om die kans te hebben!

Gids Katey heeft hier een vlindertuin gemaakt. Stukje grond afgezet en planten uitgezocht, die vlinders aantrekken. Dat trok mij natuurlijk aan en ik heb elke dag gesproeid als het nodig was. Dankbaar werk, want van alles ging bloeien en ik zie regelmatig vlinders. Leuk om het op een foto te laten zien, maar uploaded lukt de hele week al niet.

Het is hier volop zomer en regenseizoen, zware regenbuien worden afgewisseld met strakblauwe lucht en temperatuur van boven de 30 graden. Vandaag weer zo’n warme dag, we zijn vrij en we liggen heerlijk bij het zwembad.

Er zijn overal waterpoelen en poeltjes, voordeel dat we een paar keer nijlpaarden hebben gezien, nadeel, dat de dieren overal kunnen drinken, dus meer verspreid zijn. Het blijft tijdens drives altijd spannend wat je te zien krijgt.

En ik ben van de trap gevallen, nee, niet letterlijk, maar mijn haar is erg (te)kort. Mijn instructies zijn niet helemaal bij de kapster overgekomen. Ze had het over een “mushroom” en daar heb ik ja tegen gezegd. Wel heel makkelijk zo kort, omdat ik in Tofo veel zal zwemmen en gelukkig groeit mijn haar snel.

Hoe hebben jullie de storm in Nederland overleefd?

Ik stuur jullie veel warmte en een dikke omhelzing van @nkie

Reacties

Reacties

Charlotte

Leuk je verslag in het nieuwe jaar Ank, je bent het ieder geval wakker begonnen! Alle verhalen over wat je doet en ziet vind ik nog steeds spannend, maar er zijn te weinig “challenges “ zo langzamerhand voor jou, je hebt zóveel gezien inmiddels. Om jaloers op te worden. Nu weer naar vertrouwde omgeving van Tofu, ook leuk, liever nu wat rustiger weer! Goede trip naar Tofu en ik kijk uit naar je volgende verhaal. liefs, Charlotte

Car

Wat bijzonder een kikkerconcert vanuit het zwembad!! Gezellig dat jullie
met elkaar iets gedaan hebben om het nieuwe jaar in te luiden.
Dan gaat de tijd snel en blijf je wakker!
Ja wij hadden hevige rukwinden. Op de brug naar de Indische buurt waaide ik
bijna van mijn fiets. Linke boel.
Voor jou nog een goede week en daarna weer opstarten in Tofu! Liefs Car

jelly

Je luiert dus ook wel eens. Heerlijk lijkt me dat bij het water,
En leuk dat ze van die vlindertuin aangelegd hebben. Misschien zie ik het vlinderresultaat er nog wel via een andere weg.
Het heeft hier gevroren en de zon schijnt fel de kamer in ook lekker.
De tering naar de nering zetten.
Ga even 10 stappen buiten zetten.
Liefs.
Jelly

lieve Ankie

allereerst de beste wensen voor jou in 2018! ik geniet als vanouds van je prachtige verhalen. heerlijk om te lezen op de een of andere manier schrijf je zo dat het hier mee genieten is, alsof ik erbij ben.
ga dus s.v.p. door lieve Ankie! dikke kus en toedeloe van Lou

Denise van de Ven

Lieve Ankie, ik geniet van al je berichten. Het is voor mij zo'n totale nieuwe wereld. In hun eigen leefgebied zijn zoals je weet alleen de dolfijnen en walvissen bekend terrein voor me. Nu reis ik met je mee en zie giraffen, hyena's, nijlpaarden en alle andere dieren waar je over schrijft levendig voor me. Je avontuur met de olifanten blijft me steeds bij, vooral de kleintjes....zo mooi om dit door jouw ogen mee te voelen. In het wild kamperen lijkt me ook magisch, zo met de geluiden om je heen. Fijn om je te blijven volgen. Kus, Denise

Els

Lieve Ankie,
Wat een prachtig verhaal weer. Geweldig om zo mee te genieten van al je avonturen. En nu je koffer pakken voor Tofo in Mozambique! Goeie reis en lieve groeten, Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!