ankiewalvis.reismee.nl

Zuid Afika 6 - Leeuwen en Olifanten!

Lieve Allemaal,

Mijn laatste keer wild kamperen met de drives voor en na de overnachting werd spectaculair ! Wat heb ik genoten.

Zoals gewoonlijk vertrokken we na de lunch naar het park. Onderweg naar het kamp kwamen we al olifanten tegen, maar de gids wilde eerst onze spullen kwijt in het kamp. Ok, maar ja, je kunt wel denken olifanten lopen die kant op, doen ze dat ook? Het duurde dus een tijdje voor we ze vonden, maar toen…. een groep van 15, nee, daar ook en daar ook, we telden er 28 in totaal. De gids dacht de auto niet op hun pad te zetten, maar ze kwamen toch onze kant op en we werden omringd door olifanten. Mannetjes, vrouwtjes, pubers en zelfs hele kleintjes. Ze naderden de auto tot op een meter. Ze waren heel relaxed, dus iedereen genoot van het spektakel. Ik hoop onderweg naar Mozambique eindelijk foto’s op het log te kunnen zetten. Twee grote bulls zaten elkaar in haren, nee, slurf en twee jonge mannetjes waren dit aan het nadoen. Af en toe ook getrompetter. Pas na een uur gingen we op zoek naar ander wild, er waren wilde honden gespot hoorde de gids via de radio.

Geen hond gezien, maar wel een volwassen hyena en verderop half jaar oude hyena pups langs de weg. Er stonden al auto’s te kijken en ze snuffelden nieuwsgierig aan de banden van de auto.

Naast alle antilopen, buffels en gnoes, zagen we ook een nijlpaard in een poel en een zeldzame side striped jakhals stak de weg over. Het was aldoor bewolkt, dus weinig roofvogels. Eind vd middag wat gedruppel, maar niet veel en de dag kon al niet meer stuk! In het donker rond het kampvuur zaten we onze hamburger ( ik vegaburger) te eten, toen we in de verte een gegrauw hoorden, wat was dat????? De gids informeerde en er bleken leeuwen te zijn gespot!! Snel eten, opruimen, want anders vinden we hyena’s in de pot en wij de auto in/ op, het is een open auto.

Het bleek dat hyena’s en 2 leeuwinnen ruzie hadden over een kill. De leeuwinnen hadden een tijdje bij hun maaltijd gelegen, werd ons verteld, maar toen wij kwamen zagen we ze nog net lopen. In het spotlicht van de auto hebben we ze 10 minuten kunnen volgen , toen liepen ze bosjes in van een stuk terrein, waar wij niet mochten rijden. We waren dolgelukkig, eindelijk leeuwen gezien! Voor sommigen was het de eerste keer.Een bushbaby en mongoose in het donker gespot en om 11 uur viel ik als een blok in mijn tent in slaap.

Om 5 uur bij de opkomende zon op pad. Na een uurtje vonden we een groep van 32 olifanten, maar er was weer een leeuw gespot. De auto’s van de lodges in de buurt wisselden elkaar af en wij hebben ook een half uur naast een leeuwin gestaan. Ze zag er slecht uit. Ze was oud, mager en verfomfaaid. Een triest gezicht. Taylor , onze research coordinator, had tranen in haar ogen. Ze vertelde dat deze leeuwin met haar zus de eerste twee leeuwen waren, die in hun onderzoek een nummer gekregen hadden, dus identificeerbaar waren. De anderen leeuwin was vorig jaar gestorven aan verwondingen, die ze in een gevecht had opgelopen. Nu lag deze leeuwin bij het hol van een wrattenzwijn. Ze stond op, liep de kuil in en begon te graven. Na 5 minuten ging ze weer naast de kuil liggen. De zwijnen zaten te diep , ze moest geduld hebben totdat de zwijnen honger kregen en eruit zouden komen. Het was de vraag wie het meeste geduld en honger had. Zij was zeker aan een maaltijd toe.

Weer op zoek naar de olifanten, die we vonden bij een redelijk grote plas water, maar er was ook een nijlpaard. Het was fantastisch om te zien hoe de olifanten gingen drinken en badderen. Die beelden kennen jullie van National Geografic! Het was dezelfde groep met kleintjes van gister, nu zagen we 24 individuen.

Een mannetje ging heel ver het water in om te spelen en joeg het/de nijlpaard weg. Deze liep, ze lopen in het water, zwemmen niet, naar de kant . Hij at wat gras en besloot dat het zijn plas was, dus liep terug het water in. Langzamerhand was de olifant uitgespeeld, dus geen confrontatie meer.

Wat hebben we genoten. Op de terugweg kwamen we nog een paar Bulls tegen. De volwassen mannetjes olifanten gaan meestal alleen of met twee op pad. Alles bij elkaar heb ik zo’n 60 olifanten gezien. Het kon niet op.

Terug in de Lodge gingen we meteen aan het werk om via de foto’s de individuen te identificeren. Dat vind ik erg leuk werk en samen met Charline was het nog leuker.

Overigens was de hike naar de waterval in de Blyde River Canion vorige zondag mooi, maar doodvermoeiend. De heenweg deden we drie en een half uur over , terugweg 4 uur. Een rotspad, dat omhoog en omlaag ging. Bij de waterval heerlijk gezwommen en libelles gefotografeerd. Mooi landschap, maar ik heb drie dagen spierpijn gehad. Een prestatie, die ik niet herhaal!

Intussen ben ik met een bus van Hoetspruit naar Johannesburg gereden, een rit van 7 uur. Door bergen en laagvlaktes, heel afwisselend landschap.

Morgen het vliegtuig naar Tofo, Mozambique, waar een nieuw avontuur begint!!!!!!

Veel liefs van @nkie

Denise

Genietennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.. Wauh. Heerlijk om te lezen!

Herma

O,Ankie..

Wat fantastisch..hoe bijz onder..
Ik zie het voor me zoals je het schrijft.
Een goede reis naar je volgende bestemming!! Veel liefs van mij

Charlotte

Wat een mooi afscheid van het Krugerpark! Na een wat trage start werd het steeds interessanter en leuker voor je gelukkig. Nu lekker gaan genieten in Tofu!!
Verheug me op nieuwe verhalen over water wederwaardigheden Ank. Veel liefs, en goede reis!

Ieteke

Wat een droom om dit allemaal mee maken! Geniet ze bij je volgende avontuur !