ankiewalvis.reismee.nl

Tofo vijfde week

Lieve Allemaal,

Nu vliegen de dagen helemaal! Nog een week ben ik in Tofo en dan terug naar het project in Zuid Afrika, waar ik hiervoor was.

Vorige week zondag met Lisa( eigenaresse van ons resort) en het Zweedse echtpaar Camilla en Jonas, naar de kerk geweest. In het begin veel zingen met dansstapjes van verschillende groepjes mensen. Groepje mannen, groepje vrouwen, groepje kinderen, allen met verschillende liedjes. Daarna werden Camilla, Jonas en ik naar voren geroepen, we moesten onze naam en nationaliteit zeggen en werden met gezang verwelkomd. Ontroerend vond ik het om  toegezongen te worden door zo’n honderd man. Kleine kinderen liepen gewoon overal door de kerk rond, een jongetje speelde met een autootje onder een tafel, die als altaar diende. Daarna werden stukken vd Bijbel besproken. We hadden een Engelse versie, maar het duurde anderhalf uur. Intussen zaten we al 3 uur in de snikhete kerk. Lisa had door dat we weg wilden en het was bijna afgelopen, dus ze stuurde ons op pad met haar auto, zodat we naar huis konden, moe, zweterig, maar voldaan.

Deze week vier keer de Ocean Safari gemaakt, twee keer helemaal niets gezien, ja, die keren zitten er ook bij. Derde keer waren we al bijna terug, toen de kapitein zei dat we nog een kwartiertje konden zoeken, ok en JA ! Hij vond een walvishaai. Een schattig, gaaf kleintje van 4 meter! Geweldig, want ik had ze intussen in 2 weken niet gezien! De laatste keer zagen we dolfijnen en heb ik ze vanaf de boot bekeken, want er waren veel “blue bottle” kwalletjes in het water en ik was al flink gestoken. Leuk om de dolfijnen te zien springen en met hun staart klappen op het water te zien geven!

Weer drie keer naar de school gegaan, maar besloten, dat vrijdag de laatste keer was. We hebben alle klinkers behandeld. Ik vind het erg vermoeiend met al het andere werk erbij. Blake, ook een vrijwilliger heeft foto’s gemaakt, die ga ik proberen te uploaden.

Nog 2 avonden naar muziek in het dorp gegaan, maar was geen dansmuziek.  De vrijwilligers groep is niet een geheel. Het echtpaar zondert zich regelmatig af en gaat alleen op stap, wat ik wel begrijp, maar jammer vind. Rasmus, die er vanaf het begin was, heb ik een goed lijntje mee en kan ik goed mee samenwerken, maar noch hij, noch Blake zijn gezellige praters. Blake gaat ook zijn eigen gang, dus veel individueel gerichte mensen. Gelukkig heb ik het gezellig met Emilie, met wie ik mijn huisje deel. Ze is 18 en dus steeds met Oma op stap, hoewel ze dat niet erg lijkt te vinden.

Vrijdagmiddag hebben we weer rotzooi verzameld op het strand en plastic onderzoek gedaan. Er lag minder, waarschijnlijk omdat het geen hoogseizoen is, dus minder mensen aanwezig.

Katie vertelde, dat er een schildpadden nest uit kan komen  verderop op het strand. We gaan bij zonsondergang  en zonsopgang ( 5 uur) om de beurt kijken of de schildpadjes uit het zand komen. Het is ruim een half uur lopen merkten we gister en we bekeken  een verlaten huis in de duinen, of we er konden slapen. Het was door de cycloon grotendeels verwoest  en ik stapte op een verkeerde plank, viel, weer dezelfde knie flink gestoten en blauwe plek bij mijn pols. Ik geloof dat het Universum me vertelt dat ik even aan de rem moet trekken………

Sinds vrijdagavond regent het ook erg veel met harde tropische buien. We liepen in de regen terug van het nest en toen heb ik Lisa gebeld om te vragen of ze ons met de auto op kon komen halen. Dat deed ze, de schat, het is fijn om hier zo’n vriendin te hebben en toen ik zei dat ik een paar dagen een auto wilde huren, zei ze dat ik er een van haar kon lenen. Dat is een zegen, want gister heeft het de hele dag pijpenstelen geregend, dus nu kunnen we met de auto naar het nest.

Met regen is hier van alles ontregeld, vertelde ik al eens. Vanmorgen met de auto naar de kerk, maar zelfs de priester ( of hoe hij hier heet) was er na  een half uur nog niet. Ik had niet goed geslapen, was vroeg op voor de schildpadden, dus besloot, dat het Universum mij vertelde naar “huis” te gaan. Dat heb ik met Emilie gedaan, dus nu kan ik er verder een rustige dag van maken.

Dank weer voor jullie reacties. Via de NOS app volg ik de uitslagen van de Olympische Spelen, wat een mooie resultaten!

Een vochtig warme omhelzing van @nkie



Reacties

Reacties

Charlotte

Als ik je verhalen zo lees doe je inderdaad erg veel, zowel op werk als uitgaansgebied. Leuk die kerkdienst, inspiratie van me gekregen?. Je moet wel oppassen dat je geen "gevallen" vrouw wordt met je struikelen Ank, we willen je graag hier weer heelhuids verwelkomen. Geniet nog lekker 1 week van het water gebeuren, dan weer op zoek naar de katachtigen. Leuk dat je daar ook weer op vertrouwd terrein komt. Hier best lekker weer, zon, maar wel een stukje kouder dan bij jou, 4 graden.De OS zijn inderdaad erg spannend, leuk dat je dat ook kan volgen. Liefs, Charlotte

Monique

Haha...Oma!...nou...als ik lees wat je allemaal doet, geweldig hoor!
Tja, dan tóch ook maar luisteren naar het Universum en/of je lichaam, even wat gas terugnemen? Dág lieve Ankie, geniet van je laatste week in Tofo, liefs van mij.

Atty

Dat is weer genieten Ankie van je mooie verhalen . Je zou door moeten gaan met schrijven als je weer thuis bent! Leuke foto's ook. Nog even een week genieten in Tofo en dan weer verder. Fantastisch zo'n winter! Doe voorzichtig , mn vader zou zeggen: til je voeten goed op! ;) . Dat doe ik nog niet....... Geniet heerlijk verder, xx

Els

Lieve Ankie,
Een mooi verslag weer! Steeds weer bijzondere dingen. Nu het laatste weekend in Tofo en dan op naar het Krugerpark! Goed reisweekend gewenst!
Lieve groeten uit een steeds kouder wordend Amstelveen, maar "warme" beelden van de OS, net weer een gouden medaille. Het vuur op de marathontoren in het Olympisch Stadion brandt weer!
Liefs, Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!