Mijn winter plannen

Lieve Allemaal,

Het is weer zover, ik ga de winter in Nederland ontvluchten.

Vanavond vertrek ik vanaf Schiphol via Nairobi naar Madagascar. Het grote eiland ten oosten van Afrika. In de hoofdstad Antananarivo kom ik morgenmiddag aan en overnacht daar. Zondag vlieg ik naar het kleine eiland Nose Be, waar het kamp ligt, waar ik heen ga. Midden in de natuur, dus dat spreekt me erg aan, maar ik kwam er vier weken van te voren achter, dat het kamperen is in rieten huisjes. (frontiergap.com )

Op de houten vloer slapen zag ik niet zitten en nu gaan ze een matras voor me regelen. Het is belangrijk dat ik goed slaap anders heb ik moeite met functioneren. Het kamp ligt aan zee en er zijn 3 vrijwilligers projecten. Een duik project, een bosproject ( monitoren van lemuren en reptielen) en het beach project, dat ik ga doen. Snorkelen boven een rif om data te verzamelen, kinderen informeren over hoe belangrijk de natuur is en rotzooi op stranden opruimen. Er ligt overal teveel plastic, zoals jullie wel weten.

Als het me lukt blijf ik er 6 weken, dan heb ik nog 10 dagen om Madagascar een beetje te verkennen en eind januari vlieg ik naar Nairobi om daar nog 6 weken naar mijn favorieten Naboisho Conservancy bij de Masai Mara te gaan, waar ik al drie winters geweest ben. ( african impact.com )

Rond 20 maart vlieg ik weer terug naar Nederland onze zomer tegemoet!

Nose Be is een toeristisch eiland, maar ik zit in een afgelegen natuur park en heb daar wel water, maar geen elektriciteit, laat staan internet. Toen ik daarover nadacht besefte ik pas hoeveel dingen je gebruikt, die opgeladen moeten worden. We mogen eens per week naar een dorpje op 45 minuten varen afstand om dingen te kopen of internet te gebruiken.

Contact houden zal de eerste 6 weken dus moeilijk zijn, al zal ik het zeker proberen. Mail of app me gerust. Ik zal weer een buitenlands tel. nummer hebben, maar als ik contact kan maken zal ik blij zijn met berichten van jullie.

Bij deze wens ik jullie dus alvast Fijne Feestdagen en een gezond gelukkig 2019!!!