ankiewalvis.reismee.nl

Laatste dagen Madagascar

Gisteravond schreef ik dit verhaal, maar toen ik het op mijn log wilde zetten was het 9 uur en hadden ze het internet uitgezet!

Ja, mijn verblijf hier loopt op zijn eind. Een prachtig interessant land ( nog goedkoop), maar voor mij is het tijd om te vertrekken. Het regenseizoen zet echt door en dat is erg nat. Zelfs mijn kleren, die droog in mijn kamer lagen, voelen vochtig aan.

In Andasibe kwam ik met zon aan, maar ’s avonds begon het te regenen en af en aan is het niet opgehouden, twee dagen lang. Niet aldoor plensbuien, maar motregen en heel af en toe droog.

Enfin, op zaterdagochtend werd ik in Ivato opgehaald door Ray van flashpackermadagascar.com. Een 25 jarige jongeman, die een auto verhuur/ transport bedrijf op poten heeft gezet. Brooke uit Hellville had het voor me georganiseerd en het bevalt prima. We vertrokken met zon en onderweg kwamen we een medewerker van hem tegen, die 2 Uruguayse mannen ook naar Andasibe bracht.

Deze mannen was ik in Kirindy al tegengekomen, we hadden samen de fossa gefotografeerd, en ze zaten in Chez Maggie en vlogen met hetzelfde vliegtuig naar Tana. Heel toevallig, denk je dan, maar de man van Brooke is uit Uruguay afkomstig en de mannen hadden ook in Hellville in het Tamana hostel gezeten. Brooke had ook hun reis georganiseerd!

Ze waren (bijna) mijn leeftijd en het klikte leuk! We zaten in hetzelfde resort Feo’ny Ala In Andasibe.

’s Avonds hebben we samen de avond wandeling gedaan, waarbij we 2 soorten lemuren zagen en 2 soorten kameleons. Het regende en ik had een regenjas, maar zij zijn zeiknat geregend, jammer.

Enfin, ’s avonds en de volgende dag hebben we samen gegeten, wat ik altijd gezellig vind, want dat is het enige dat ik niet leuk vind aan alleen reizen… het alleen eten. We hadden genoeg te kletsen. De ene is tandtechnicus, weduwnaar met 3 zoons en de ander heeft een boerderij met allerlei dieren van honden, katten tot slangen en hij is verliefd op zijn aap!!! Hij werkt met dieren voor de reclames, heeft 2 dochters en een of meer(? ) vriendinnen. We hadden het gezellig met z’n drieën.

Gister heb ik een 4 uur durende wandeling door een beschermd park gemaakt, met gids. De bijzondere Indri lemuren gezien, die alleen hier voor komen. De ene groep zat ver en hoog in de bomen, maar een 2e groep kwam dichtbij. Met kakelende mensen gingen ze er toch vandoor. Verder de Madagascar Pigmy Kingfisher, wat een geluk was, de giraffe-necked beatle en nog meer lemuren en kameleons gezien. Ik genoot er van en zowaar het was die uren droog!!

Vanmorgen ben ik naar een private Park geweest op aanraden van Ray. Met een kano ging je langs eilandjes, waar de lemuren leven en wel gevoederd worden…… Vanuit de boot kon ik ze best dichtbij zien, weer andere soorten lemuren en een eiland mocht ik op, waar de bruine lemuren op me sprongen en van de gids te eten kregen. Daar was ook een kooi met een zwart/witte lemur met een kleintje. De gids zei dat hij opgesloten zat, omdat roofdieren de kleintjes eten ( dat heb ik vaker gehoord), dus voor bescherming. Ik geloof het en later zag ik ook een zwart/witte van hetzelfde soort vrij in de bomen op het eiland. Jammer genoeg vond mijn gids de ringstaart lemuren niet, dus ik vertrek uit Madagascar zonder die gezien te hebben. Jammer, maar is ok! Ik kan de soorten, die ik heb gezien niet meer tellen! Daarna nog een Reptielen park met krokodillen, eenden, parelhoenders, schildpadden, kikkers, boa en kameleons, in kooien, behalve de kikkers. Alles in de regen.

De middagen bracht ik door in het restaurant van het resort, dat prachtig uitkijkt over het “regenwoud” met regen, terwijl ik mijn foto’s bewerkte. Af en toe vloog er een vogel langs of een libelle of had ik een praatje met iemand. De tijd vloog voorbij. Vanmorgen zijn de mannen vertrokken.

Ja, dat regen woud…… is voor het grootste deel geen echt regenwoud meer. Men verbrandt stukken om agrarisch land te winnen, maar men heeft ook heel veel eucalyptus bomen geplant. Die groeien als een bezetenen, het hout wordt voor van alles gebruikt en als je ze kapt groeien ze gewoon weer aan. Dus ik zie hier ook heel veel eucalyptus bomen en zelfs dennenbomen, die hier ook niet thuis horen. Parken worden beschermd, maar het betekent steeds minder ruimte voor de inheemse dieren en ik hoorde dat de nieuw gekozen president echt niet voor behoud van de natuur is! Jammer, jammer, jammer!

De komende dagen zijn reisdagen. Morgen rijdt ik met Ray terug naar Ivato en ik heb een nachtvlucht naar Nairobi, waar ik woensdag om 6 uur ’s ochtends aan kom. vandaar dat ik nu probeer mijn log bij te werken. Internet is hier niet aldoor goed, dus afwachten of het ook lukt om foto’s te uploaded. Anders misschien morgen. Vaak kijken jullie al terwijl ik bezig ben met uploaded.

Het is koud in Nederland hoor ik, maar ook zonnig. Hier heb ik de zon nauwelijks gezien. Ik denk dat het rond de 20 graden is, maar na alle hitte is dat ook niet erg.

Ik verheug me op Kenia en ik houd jullie op de hoogte. Heel veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Herma

Lieve Ankie

Wat gezellig om op de vroege morgen je verhalen binnen te krijgen en te lezen
Jammer dat je zoveel regen had msar desondanks heb je veel kunnen zien!
Ik zie het voor me zoals je het beschrijft.
Goede en veilige reisdagen!
Liefs

Monique

Wel jammer van alle regen maar fijn dat je zo'n prettig gezelschap had en ondanks al die nattigheid tĂłch weer veel dieren hebt kunnen zien!
Goede reis, Ăłp naar je volgende avontuur! Veel liefs, Monique

jelly

Nog een geweldige uitsmijter deze laatste tocht en nog wel gedeeltelijk met een paar, zo te lezen, leuke mannen.

Zuinig op zijn er zijn er niet teveel van. Maar een man verliefd op een aap is toch wel een grote concurrentie.

Als het goed is ben je nu in Nairobi aangekomen hopelijk droog en warm. Hier kan het elk moment gaan sneeuwen en ik zie ook nog een vaag zonnetje.

Je kunt wel een Lemuren boekje maken. Het duizelt mij inmiddels.
Ik onthoud met name de ogen.

lieve lemurengroet, Jelly

Ria Stricker

Hoi Ankie,

Al je verslagen gelezen. Ondanks de mindere ervaringen met je project maak je toch fantastische dingen mee.

In Amsterdam sneeuwt het inmiddels en geven ze code geel af. Dit betekent minder treinen en minder vliegtuigen.

Afwachten of het gaat lukken vanavond de tennishal te bereiken.

Vanmiddag, als het ophoudt met sneeuwen, hopelijk nog even het Sloterpark in.

Geniet van Kenia.

groetjes,

Ria

Els

Lieve Ankie, ik verval in herhalingen, maar je verhalen en foto's zijn iedere keer fantastisch! Ik denk dat je je verblijf op Madagaskar niet gauw zult vergeten! En nu op naar Kenia. Dat zal ook weer geweldig worden, ongetwijfeld! Liefs?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!