ankiewalvis.reismee.nl

Derde week Naboisho

Lieve vrienden,

Het was erg jammer om afscheid te nemen van de vorige vrijwilligers. De groep, die aan kwam, was zeven man/vrouw sterk. Vier bleken elkaar al te kennen, een moeder met een vriendin, dochter met een vriendin, allen uit Ierland. Een jongeman uit de USA, evenals een jonge vrouw, maar zij woont nu op Zanzibar. Ze is coordinator van het dolfijnen project, waar ik 3 jaar geleden ben geweest, dus leuk om daarover te praten. En nog een jonge vrouw uit Engeland. De jongeren zijn tussen de 20 en 30 jaar.

Het was erg wennen. Ze waren een dag bij elkaar, maar hadden het al leuk met elkaar en kwamen terecht bij een oudere vrouw ( ikke) en een Belg. Ik voelde me ondersneeuwen ( in de hitte)en erbuiten staan. Gelukkig is dat gevoel de laatste dagen aan het verdwijnen, nu we elkaar beter leren kennen.

Wat de dieren betreft hebben de nieuwen alle geluk vd wereld. De luipaard, die in het weekend was gespot en die de oude vrijwilligers zo graag hadden gezien, zagen we direct maandagavond! Vrijdagavond zagen we er weer een, maar heel kort, omdat er veel (Tien! uitzonderlijk voor Naboisho!)andere wagens met toeristen aankwamen en dan moeten wij het veld ruimen. Al een paar keer cheeta’s en veel leeuwen.

Donderdag was een trieste dag. We hoorden in de ochtend, dat er iets met leeuwen was gebeurd en er 2 jonge leeuwtjes in de bush zonder moeder waren gespot. Ik was meteen bang voor mijn kleine drietal, die ik jullie heb laten zien. “s Avonds zijn we gaan zoeken en vonden de moeder met slechts een welpje, tranen in mijn ogen. Ik kon zelfs bepalen welke vd drie het had overleefd, omdat ik van twee van hen al identificatie foto’s had gemaakt. Francis, onze gids, zei dat het op de leeftijd van 3-4 maanden heel veel gebeurt, dat ze niet overleven, maar we hadden zo’n leuke ervaring met het stel gehad!!

De nieuwe app werkte de eerste 2 dagen niet goed en Andrew en Helen waren vertrokken, ik baalde. Gelukkig lukte het Benoit, de Belg om het in orde te maken. De nieuwe vrijwilligers leren snel, en de app werkte weer, dus ze zijn goed aan het werk gegaan.

Op de gidsen school hebben we in groepjes met de aspirant gidsen gepraat om hun Engels te oefenen. Ze konden vragen stellen, zodat ze meer over ons Vaderland te weten konden komen. Ook hebben we een keer de leeuwen aflevering van Dynastie van de BBC bekeken samen met hen. Voor de kinderen van de lagere school hebben we een wedstrijd georganiseerd wie de meeste antwoorden op vragen over dieren, cultuur, geografie en de wereld wist. Was leuk. Ik had een heel intelligent jongetje in de groep en de meisjes waren te verlegen om te antwoorden of ze wisten het niet?

Woensdag hebben we datura, een invasive plant , uitgetrokken.

Zo vliegt de tijd voorbij en is het alweer weekend. De groep van zeven is naar een resort, maar ik besloot het weer rustig aan te doen en dat bevalt me prima.

Hebben jullie de zon, die ik gestuurd heb ontvangen? Wij hebben alleen gister een paar druppels regen gehad. Veel te weinig, want het gras verdort alweer.

Dikke knuffel van @nkie

Reacties

Reacties

Herma

Lieve Ankie

We hebben zeker de zon ontvangen..dankje. Heerlijk lentegevoel krijg je hier.
Het lijkt me best lastig om steeds aan een andere groep te wennen...knap dat je dat elke keer weer lukt!
Liefs

jelly

Zeker je zon ontvangen
Nu al 3 dagen en we krijgen er nog 1
Ik heb dan een veel beter leven omdat ik met alle apparatuur buiten kan verblijven inclusief slapen. De tuin staat volop in voorjaarsbloei prachtig
We hebben allebei erg genoten en wat niet fijn is,is dan beter te dragen.
Kan me voorstellen dat je moest wennen met al die jongelui en het verlies van maatjes. Confronterend dat we ouder min of meer zijn.
Toch wens ik je nog veel plezier. En het blijft eten of gegeten worden helaas.

Lieve groet van Jelly

Car

Wat leuk Ank jullie activiteiten met schoolkinderen en gidsen in opleiding!
Geeft ook een leuke afwisseling in het vrijwilligersprogramma lijkt mij.
Geniet ervan en succes met de nieuwe collega’s. Liefs!

Charlotte

Ja lieve Ank, bij dit werk hoort inderdaad veel afscheid nemen en nieuwe mensen ontmoeten. Ik denk eerlijk gezegd dat ze best heel jaloers zijn op die "oude vrouw" met al haar levenservaring op allerlei gebied!! Ze kunnen van jou erg veel leren , ook al omdat je wat dit project betreft er al zo vaak bent geweest. Maar ik ben ervan overtuigd dat het ook nog weer leuke weken zullen worden, ook met de schoolkinderen en gidsen erbij. En... dan ben je hopelijk ook weer blij ons te zien. We hebben inderdaad heel veel zon, tikkie fris, maar genieten hoor. Wat naar van die 2 leeuwenwelpjes, maar ja... dat is de natuur zeggen ze.
Succes met je nieuwe collega's en geniet nog een paar weken. Liefs, Charlotte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!