ankiewalvis.reismee.nl

Laatste week in Kenia

Begin vorige week heb ik twee dagen in een resort gezeten met zwembad en in een heel ruim huisje. Naivasha Kongoni Lodge met een speciale deal van booking.com. Lekker luieren, in de tuin vogels kijken, maar toch ook een wandelsafari in een park bij lake Naivasha gemaakt. Dat was goed bevallen vorige keer, hoewel hier geen leeuwen, buffels of olifanten waren. Wel zebra’s, giraffen, nijlpaarden en elanden, de vervet en colabus apen en vele vogels. Weer fijne ervaring om te voet te gaan en de gids wist mij nieuwe dingen te vertellen.

Donderdag begon mijn tocht met student Emmanuel en mijn favorite chauffeur Sammy. Emmanuel studeert aan de Hogere Hotel school in Nairobi, waar ik hem vorig jaar heb opgezocht. Deze keer wilde hij dat ik zijn moeder zou ontmoeten. Zij woont in de buurt van Kitale in het Noorden, dus een nieuwe omgeving voor mij. De tocht erheen was mooi, tussen bergen door, deels was het landschap droog en vaak ook heel groen met naaldbossen.

Ik sliep in Kitale in een villa uit de zestiger jaren als enige gast. Een grote tuin met heel oude hoge bomen, daar geniet ik van. Het huis was wel erg oud, ze hadden proberen op te knappen, maar dit slordig gedaan. Enfin, het bed was goed, alles schoon en een aardige gastheer,die voor mij kookte, dus helemaal goed. Er lagen National Geografic tijdschriften uit de jaren tachtig met interessante artikelen. Grappig.

Vrijdag zijn we eerst boodschappen gaan doen, want ik had geïnformeerd wat de gewoonte hier was als je op bezoek gaat en dat is het meenemen van basis ingrediënten voor het huishouden. Rijst, olie, meel, thee e.d. ingekocht. Het was een half uurtje rijden op een slechte weg naar een dorpje en dan hadden ze een stuk land buiten dat dorp. Het land werd niet bebouwd en op een stuk ervan stond een viertal lemen huisjes.

Een kamer hadden ze ingericht om mij te ontvangen. Een doek verborg meerdere spullen en er stond een tafeltje, een bank en 2 stoelen, alles met keurige kleedjes eroverheen. Daarop lagen 2 jonge poesjes, dus ik was meteen verkocht. Moeder Marry ontving me door een kerstslinger om mijn nek te hangen en een groene tak, die was traditioneel. We kregen eerst chai en later een zure melk te drinken. Dat laatste hoort bij deze stam, niet iedereen vindt het lekker. Het was een soort karnemelk, een beker was voor mij genoeg.

Marry woont daar met haar tweede dochter, die 3 zonen heeft, en haar jongste zoon met zijn vrouw en een meisjes tweeling. Op bezoek waren ook de oudste dochter, die als een moeder voor Emmanuel is, omdat hij in zijn puberteit bij haar heeft gewoond. Verder een tante, zus van moeder en nog een stel kinderen, de jongste zoon,broer van Emmanuel, heb ik niet gezien. Familie relaties zijn me niet altijd duidelijk, omdat vrienden elkaar ook broer noemen. Enfin, meer mensen dan ik had verwacht ( gezien de Nederlandse cadeautjes, die ik had) en zeker op de kinderen was ik niet voorbereid, al is dat altijd leuk.

De dochters spraken gelukkig goed Engels en konden vertalen voor Marry en Tante. Tweede dochter kookte voor ons allen. Bananenpuree, kip en groente. Intussen kon ik overal rondlopen, ontdekte een schaap en lam, kippen en de moederpoes. We aten buiten op een matras. Het kippemaagje was speciaal voor de gast, voor mij dus.

Na het eten gingen we terug de kamer in, Emmanuel, zijn moeder, Tante en de oudste dochter. Ze vertelden mij de levensgeschiedenis van moeder. Dat was geen rozengeur en maneschijn met het overlijden van haar man, toen de jongste zoon net was geboren, nu 25 jaar geleden. De man had een alcohol probleem. Ze heeft 12 kinderen gehad, waar er nog 5 van leven. Omdat ze de derde vrouw was kwam er ruzie over de erfenis en hebben ze veel minder land gekregen dan waar ze recht op hadden. Een leven van ploeteren om de kinderen te verzorgen.

De drie vrouwen hebben nooit de kans gehad om een opleiding te doen en zijn nu erg blij dat Emmanuel die kans krijgt. Uit dankbaarheid vroegen ze of ik de oudst geboren dochter van de familie wilde zijn! Leuk detail is dat ik even oud ben als moeder!

De volgende dag ben ik met moeder, 2 zussen, schoonzus, 2 kinderen, Emmanuel en Sammy naar een moeras park gegaan, waar we wandelend een speciaal soort antiloop(Sitatunga) hebben gezien. Die komt alleen daar voor. Een speciaal uitje voor hen en tot slot hebben we een drankje gedronken in de tuin van de villa, waar ik verbleef. Ik had gezien dat er schommels waren en dat vonden de kinderen top!

Intussen geniet ik nog van mijn laatste Keniaanse dagen in Brackenhurst, waar het zonnig weer is. Net een hike in de buurt gemaakt. Apen en veel vlinders gezien. Woensdag nacht vlieg ik terug naar Nederland en kan ik jullie weer in levende lijven zien. Ik verheug me erop!

Het was een enerverende, leerzame winter met vele goede ervaringen.

Veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Herma

Nog een hartverwarmend bezoek als laatste....en weet dat je in dit landje ook veel vrienden hebt die je een warm hart toedtagen.
Goede reis en liefs

Monique

Jouw mooie verhalen en foto's gaan wij missen maar... het is héél fijn om je binnenkort weer hier te kunnen ontmoeten!
Goede thuisreis, met liefs van Jouke en Monique

jelly

Fijn die mooie afsluiting!!
Ik kijk naar je uit.

Lieve knuffel van mij

Jouke

Welkom terug. Wij hebben genoten van je verhalen en foto's.
Tot ziens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!