ankiewalvis.reismee.nl

PAPUA PARADISE RESORT 1

Vanuit Sorong was het anderhalf uur ( voor mij dus 2 uur, want het was slecht weer)met de boot naar het eilandje Birie, waar het Papua Paradise Resort (PPR)op ligt. Raya Ampat is de naam van het zeegebied bij Sorong. Dit betekent Vier Koningen en dit zijn vier grote eilanden, waarvan Batanta en Waigeo er twee zijn. In maart 2009 ben ik op Kri geweest, een klein eilandje bij Waigeo, nu zit ik op Birie , een heel klein eilandje vlakbij Batanta.

Het PPR is eind 2009 open gegaan, beide zijn Eco resorts, wat betekent dat ze zoveel mogelijk natuurlijke bronnen gebruiken , materialen van de eilanden en met de lokale bevolking werken. De eigenaren hebben de opzet van Kri genomen en dat verbeterd. Ik voel me dus meteen thuis, want veel is hetzelfde.

De kamers zijn huisjes op palen boven het water, via een steiger bereik je ze. Hier zijn de huisjes groter, liggen meer uit elkaar, waardoor je meer privacy hebt, en hebben een eigen badkamer met warm water!

Het restaurant en gemeenschappelijke ruimte staat ook op palen in het water en je kunt de jonge zwartpunt rif haaien zien zwemmen, als je over de reling kijkt.

Jammer dat het niet lukt om foto’s op het log te zetten, zal ik zeker later nog proberen.

Ik heb dus een heel huisje voor mezelf met hemelbed met klamboe en terrasje boven het water uitkijkend op het westen.......... stoelen en een hangmat........en dat op een tropisch eiland, waar alleen maar natuur is.............wat een luxe!!!!!

Het weer is erg wisselend, de aankomstdag was er dus storm en vijf dagen later weer. Veel bewolking, wat niet erg is, want anders is het erg heet, dus ook delen vd dag zonnig, regelmatig een bui, heerlijk als er ook wat wind is. Na een zonnige dag zweette ik vrijdagnacht mijn bed uit, verlangend naar wind en om zes uur in de ochtend van het ene op andere moment de storm en regen. Dan is het nog 27 graden, maar hebben wij het koud!!!! Alles is vochtig, wat niet zo lekker is.

Het water is hier 30 graden, heerlijk dat mag nat zijn, en de buiten temp tussen 27 en 35 graden.........wel anders dan bij jullie.........

Ook vind ik dat we op de zeiltocht en in Sorong erg geboft hebben met het weer, Sorong waren precies 2 zonnige dagen!

Om 6:15 uur gaat de wekker, want voor 8 uur vertrekken we voor de eerste duik. Per dag maak ik 2 of 3 duiken, verschillend verdeeld over de dag. Er is zoveel keus aan duikmogelijkheden en ik heb al prachtige duiken gemaakt. Speciale Manta duiken ( 8 tegelijk), Napoleonvisssen, schildpad, Wobbegong sharks( meer dan 1 m, onschuldig, liggen te slapen)

Veel macro, dat zijn de heel kleine beestjes, naaktslakken in prachtige kleuren, jonge visjes, pipefish, seamoth en de topper waren gostpipefish (1-2 cm), die er echt als zeewier uitzagen.

Er is wel wat schade door met dynamiet vissen, maar genoeg koraal over en het is super gezond ,net als in Oman. De verschillende vormen en kleuren boeien mij ook weer elke keer.

Op het eiland is het ook heerlijk toeven, vogels hoor je aldoor, maar zie je nauwelijks, rondwandelend zie ik wel vlinders en libellen....... bij zonsondergang beginnen de kikkers hun kwaakconcert, felgroen zijn ze, ik kwam er een in de wc tegen...........

De mensen zijn aardig. Resort wordt gerund door Canadees, Duits stel, die erg enthousiast zijn en hier nu 9 maanden zitten. ze hebben alles goed voor elkaar.

Het personeel is Indonesisch en Papua en erg vriendelijk.

Eerste week waren er 8 Italianen, die professioneel filmden, maar toch te weinig respect hadden voor de natuur. Naar mijn mening zijn er teveel camera’s onderwater, de mensen vergeten dan voorzichtig te zijn met hun omgeving, omdat ze op hun onderwerp gericht zijn.

Een Spaans echtpaar en een Ned man, met wie ik goed kan duiken en goed kan opschieten. Hij is hier ook 2 weken en het is lekker om toch af en toe Ned te babbelen. Verder gaat het in Engels.

Deze dagen is wisseling vd wacht en zijn er Oostenrijkers aangekomen en weer Italianen.

Na het avondeten tussen 7 en 8 uur is het even napraten en vroeg naar bed. Ik lig nu in de hangmat op mijn balkonnetje, paar sterren te zien, geluid van de golven en gekwaak van de kikkers............

Internet werkt niet altijd mee, maar mailtjes ontvang ik goed en jullie reacties zijn ook fijn..... mijn volgende nostalgische reis wordt gepland, ok Atty!

Sterkte met de kou en weer een warme omhelzing van @nkie

Gisteren lukte het versturen niet probeer het weer, intussen een rotnacht gehad, denk aan voedselvergiftiging of een virus, meer mensen ziek. Voel me wel iets beter, maar slaap veel, komt goed voor je een jongetje bent, zei Mama altijd..........

Het is maandag, nog precies een week hier en dan vlieg ik naar de Filippijnen.............

Reacties

Reacties

Rolien

Klinkt weer als n heel bijzonder plek!

Yatri

Hoi Ankie,
Het doet mij heel goed te vernemen dat je het weer helemaal naar je zin hebt. Ik kan je vertellen dat ik het nu meer dan een jaar ook helemaal naar mijn zin heb met mijn vriendin Marie-José. Als je wilt kun je mij een beetje volgen via mijn site www.indiansummer.nu
In Licht en Liefde, Yatri

Monique

Lieve Ankie, wat heerlijk om je te volgen via je boeiende verhalen! Fijn dat je zoveel bijzondere dingen meemaakt, geniet maar lekker en vooral van de warmte want van de weersberichten hier wordt je niet vrolijk (ik trouwens óók niet haha!).
Afgelopen vrijdag en gisteren (zo.) met Sammers op kerstmarkten gestaan met cadeau gekregen kerstspullen (zoals in tuincentra's), om te verkopen, de opbrengst voor St.Sam, over de € 1000,-, vermoeiend, koud, maar nuttig en heel gezellig!
Fijne voortzetting van je reis, wij blijven graag meereizen.
Dikke knuffel, ook van Jouke, veel liefs, Monique

Karmijn

Je klinkt echt als de lieve Ankie die ik ken. Genietend van de natuur, avonturen.. mensen..
Is er wel medische hulp? Ook al is het maar een klein beetje? Liefs!

jw en car

Hoi Ank, ben je weer opgeknapt? Dan kan je weer
genieten van het mooie eiland. En daarna de Fillippijnen.
Wat zal dat je brengen? Ben al weer benieuwd.
Maak maar veel mooie foto's.
Veel liefs van ons, Willem en Car

Martie en Tiny

Hallo Ankie,

Weer prachtig om je avonturen te volgen en het kost moeite om niet de duikspullen te pakken en in het vliegtuig te stappen. Veel plezier verder.

Groetjes en liefs,

Martie en Tiny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!