ankiewalvis.reismee.nl

Filippijnen Negros 1

Het was maar goed dat ik zelf het vliegtuig niet bestuurde, want ik bleek via Menado en Singapore ( niet Kuala Lumpur) naar Manilla te vliegen. Met een boot vaar je zo van Sorong naar de Filippijnen, maar met het vliegtuig moest ik duizenden km om. Wegens cultuurverschillen ( ? ) wordt er niet van Menado direct naar het noorden gevlogen.......

Daardoor was ik van zes uur in de ochtend tot midden in de nacht onderweg........ en Manilla was de volg ochtend een culture shock voor me.Van een tropisch eiland naar een miljoenenstad.........ik was meteen uit mijn humeur, want geld pinnen en omwisselen kostte me anderhalf uur! Enfin, wel bleek ik dezelfde middag door te vliegen naar Negros, waar we eerst niet konden landen, omdat het vliegveld voor een bezoek vd President was afgesloten.

De plek waar ik zit blijkt nl toch wel zuidelijk te zijn.........de zware storm, waar jullie eerder over wisten dan ik, heeft een paar dagen geduurd en is vrijdagnacht hier langs het zuiden van “ het midden” vd Filippijnen getrokken. Toch onverwachts voor de mensen hier en er zijn huizen, nu ja, krotten, langs de rivier weggespoeld en duikprauwen vd diverse resorts zijn kapotgeslagen door de hoge golven. Betonblokken v duizenden kilo’s, waar ze aan vastlagen zijn honderden meters verplaatst. In de haven lag een half gezonken vrachtschip.........

Het Amontillado resort ,waar ik zit, is zijn 2 duikboten kwijt, dus moet een boot inhuren......

Ikzelf was wel aan wat rust toe en woensdag en donderdag heb ik dus gelegen, gelezen, een massage gekregen en me wat georienteerd, want ik moet bekennen, dat ik nog weinig over dit land weet.........

Tijdens een wandeling langs de weg zag ik veel verschillende woningen, van half steen,half bamboe tot prachtig in de verf zittende stenen villa’s. Een school en een klein gebouwtje (3 bij 3m ), waarop stond “alternative school system”. Ik moest meteen aan Esther v Stichting Sam denken, die nu in Afrika een schooltje voor gehandicapte kinderen aan het opzetten is ( google: Project Malaika Senegal )

Het Amontillado resort is leuk, niet groot, waar ik van houd. Zo’n 16 kamers, twee aan twee,in huisjes, die in een mooi verzorgde tuin staan,waarvan er vier aan het zwarte( daarom Negros) strand. Zo’n kamer heb ik ,dus weer kan ik vanuit mijn bed de zee zien, alleen nu stroomt hij niet onder me door.......

De eerste dagen waren we maar met 8 mensen, 2 jonge Oostenrijkse stellen, een Ned echtpaar Rob en Nicole en een Ned man Marcel. Het contact verliep makkelijk, dus we kletsen wat af met z’n allen.........

De storm heeft ook schade veroorzaakt aan zendmasten, zodat ik weer zonder internet zat ( en het nog erg moeilijk gaat met de verbinding), maar gelukkig heb ik wel een telefoon kunnen regelen, dus smsen en bellen kan.

Ook is er veel koraal beschadigd, bij mijn eerste duiken in de luwte van het eilandje Apo, merkte ik dat nog niet, maar langs de kust wel. De kunstmatige riffen en grote tafelkoralen zijn overhoop gegooid en met zand bedekt, waardoor ze doodgaan. Wel verrassend, wat je dan toch nog aan kleins tegenkomt, zoals ghostpipefish en jonge visjes.

Bij Apo zag ik grote frogfish (35 cm), die ik alleen klein kende.

We kregen steeds meer info dat er walvishaaien in de buurt waren, die door vissers gevoerd werden en daardoor steeds op bepaalde locatie aanwezig waren...........dat wilden we zien en werd georganiseerd voor eerste kerstdag!!!!!! Vroeg uit de veren, bewolkt weer en ruwe zee, maar we gingen en.......... ze waren er!!!!!! WALVISHAAIEN als Kerstkado, wat wil je nog meer!!!!! Je kon met ze duiken en snorkelen, ik heb gedoken. De vissers zaten in hun kleine prauwtjes, voeten buitenboord en spetterden met voeten en handen het water met gemalen vis (denk ik) de grote mond vd haaien in. Walvishaaien zeven het water en halen er zo algen,kril e.d. uit. Soms zag je dat de vissers in hun mond kietelden, wat de haaien lekker leken te vinden. Ik zag er af en toe 3 of vier tegelijk en een keer kwam ik bijna knel tussen twee te zitten, maar zij ontwijken je wel. Ze waren 5 tot 8 meter groot, dus jonge haaien....... Geweldig wat waren we blij!

De avond v 1e Kerstdag was in het resort voor het diner zang en dans van kinderen van een weeshuis, dat gesponsord wordt door Peter en Zilke, de eigenaren van dit resort. Schattig om ze te zien met hun rode/witte kleren voor de Kerst. Ze kregen als kado een speenvarken!

Alles bij elkaar heb ik dus niet veel gemerkt van hoe de Filippijnen Kerst vieren............ik hoorde dat ze wel naar de kerk gaan en ook feest vieren........Op Apo eiland zag ik een kerstboom van kokosnoten e.d. gemaakt..........

Vlak voor de Kerst kwamen nog 10 gasten aan dus nu met Kerst is het hier wel voller, daarna vertrekken de Nederlanders,jammer, vooral met Marcel had ik het gezellig en een goede duikbuddy. Het ziet ernaar uit dat het een “Oostenrijkse week “ gaat worden voor me.

Trouwens....... 2e Kerstdag heeft het hier de hele ochtend geregend en geen zon gezien de hele dag...........maar na de walvishaaien kan mijn Kerst niet meer stuk!!!!!!!!

Ik hoop dat jullie een vreedzame, gezellige Kerst hebben gehad en wens jullie een gezellige jaarwisseling. Moge al, nou ja, veel van onze wensen in 2012 in vervulling gaan!

veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Herma

Lieve Ankie

Dankjewel voor dit verhaal.Zo fijn om zo mee te kunnen reizen met je.
Ik hoop dat je ook een bijzondere jaarwisselmg hebt en wens je alle goeds en Liefs toe.
Herma.

jelly

Ik dacht al wat een radiostilte.
Hoe erg zou jullie gebied getroffen zijn?
Gelukkig kun je toch leuke aciviteiten doen mazzelaar en je contacten zijn ook prettig!
Zelf lag ik plat op de eerste kerstdag, de dag van het grootse familiediner.
Tweede kerstdag kon ik gelukkig wel naar en museum en hebben we meteen Harry's vader bezocht. Dat is altijd heel bevredigend om te doen. Hij is zo blij je te zien en herkent ons nog. Hij vindt wel dat ik nog een kindje moet krijgen en gelooft niet in mijn "hoge"leeftijd.
nog veel plezier en goede jaarwisseling!, Liefs,Jelly

ineke

Lieve Ankie, fijn om weer van je te horen. Walvishaaien !! Ben net terug uit Bergen, heerlijk. Stuur je nog een mail. Liefs, Ineke

Edith Rodrigues

Lieve Ankie , wat een leuke verhalen vanuit de Philippijnen.Geweldig die Walvishaaien (had ik wel bij willen zijn )Leuke foto's ook van onze Maluku Trip.
Een goede jaarwisseling en nog maar vele mooie duikervaringen.Liefs Edith

Charlotte

Lieve Ank, blij weer een mooi verhaal van je te lezen. Wel weer heel wat anders dan de Ikan Layar en Sorong.
Hoop dat je ook hier weer een heerlijke tijd zult hebben, het is ieder geval goed begonnen met de walvishaaien! Moet er eerlijk gezegd niet aan denken, eng.
Alle goeds voor de jaarwisseling en het jaar dat voor de deur staat. Liefs, Charlotte

de nederlandse man

dus met rob had je het erg gezelig. en ik dan?????
zal je morgen een mail sturen over Bohol
grt.

jw en car

wat een heerlijk gevulde dagen Ank! Is het weer nu
wat zomerser bij jou? En alweer een duikbuddy
gevonden? Het onderwatergebeuren is natuurlijk
helemaal het einde daar. Ben benieuwd naar je volgende
verhalen!
Veel liefs van ons!

Rolien

Wow, wat n te gekke verhalen over de walvishaaien, en zoveel, heel bijzonder!! Door jou verhalen krijg ik weer zin in duiken!
Hele gezellige jaarwisseling gewenst en natuurlijk n heel mooi nieuwjaar! Ik ga misschien naar Birma begin Feb, verdetr blijf ik lekker hier,heerlijk! Als je nog langs wilt komen, zeer welkom!! xxxhugs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!