ankiewalvis.reismee.nl

Tocht door Luzon 3

O, ja, van aardbeien maken ze hier ook wijn, leuke souvenir,dacht ik.......maar de flesjes waren niet lekvrij gedicht, dus ik heb het maar opgedronken...........

Baguio is een grote stad, waar de mensen uit Manila de warmte van de zomer ontlopen....in het programma stond nog een uitkijkpunt, dat een soort souvenirmarkt was, voornamelijk voor de Filippijnen zelf.......ze gingen er op de foto met een St Bernhard hond en op een paard met roze manen.......vreselijk.....

In het hotel heb ik trouwens clandestien even een bruiloftsfeest bekeken.....

De volgende dag daalden we verder af, de wegen werden steeds beter.......echte snelwegen meer en meer........

We bezochten Bacolor, dat ik in 1995 in het nieuws was, omdat het toen overstroomd is door lavastof gemengd met water, dat cement werd.............In 1991 is de vulkaan Pinabuto uitgebarsten, daar kon Lorenzo uit eigen ervaring over vertellen.......de bevolking was wel gewaarschuwd, maar geloofde het niet, tot alles steeds zwarter werd..........zij hadden vooral last van het lavastof, dat overal in kroop......hij had toen al een vrouw en zoontje....ze zijn geëvacueerd, maar konden later gelukkig terug naar hun huis.......die lavastof is nu ook nog overal in de aarde aanwezig........enfin, in 1995 was er zoveel regen, dat er een stroom van de vulkaan afkwam en deze overstroomde dus Bacolor....

8 meter diep/hoog was de stroom.....in het dorp hebben ze nog een paar daken van huizen laten liggen, die liggen dus nu bijna op de grond en het gras groeit eromheen, maar het mooiste is de kerk.......het gewelf was 12 meter hoog, dus een stuk ruimte over en in dat gewelf hebben ze weer kerkbanken gezet en altaren gebouwd.......de kerk is nu een stuk lager, nou en.........ze kregen geld om een nieuwe kerk te bouwen, maar vinden dit een te goede waarschuwing om het af te breken en ik vind dat ze gelijk hebben.......

Terug naar Angeles, waar ik Willem weer ontmoette en hij me het Clark museum liet zien.....de Luchtmachtbasis Clark is door de Amerikanen opgebouwd, dat zie je aan de goede wegen, huizen en shoppingmalls. Hij beslaat een oppervlakte van de provincie Utrecht.....in de negentiger jaren heeft de Filippijnse regering alles overgenomen.....

Lorenzo bracht me tot slot de volgende dag nog naar Subic Bay, in het zuid/westen van Luzon. Daar was de marinebasis van de Amerikanen gevestigd en ik ben er naar een klein resort gegaan aan het water om uit te rusten van alle bezigheden...... Willem en Lorenzo lieten mij bezorgd gaan, maar ik kan “ mijn mannetje” zo langzamerhand wel staan.......

Willem Schreijnders werkt trouwens voor www.aquamazingphilippines.nl ( ja .nl ) en als iemand deze tocht of andere wil maken, kan ik hen van harte aanbevelen.....ze organiseren ook combinaties met duik resorts..... En Lorenzo is de beste taxichauffeur , hij kent midden Luzon op zijn duimpje en zijn telnr is 09194602457

Het Sheavens resort, waar ik nu zit, kijkt uit over de baai en er is aan de andere kant van de baai een Dolfinarium......ik kon het niet laten om het te bezoeken.....de dolfijnen zwemmen in een afgezet deel vd baai en er wordt veel voorlichting over dieren en milieu gegeven. Er waren veel schoolkinderen.......het zag er goed uit........

Ook ben ik naar schoonheidssalon “ Brush up” (leuke naam! )gegaan.... een uur massage, pedicure/lakken en haren wassen/föhnen voor 20 euro !!!! Ze wilden mijn wenkbrauwen ook doen, hebben hier allemaal van die lijntjes, maar ik laat de mijne lekker wild .........dat is toch mode tegenwoordig???????

Gelukkig is het ook mooi weer, dus doe ik zoveel mogelijk warmte op om volgende week de kou in Nederland weer te trotseren!!!!!!! Er is veel sneeuw gevallen lees ik..........

Tja, mijn timing.........

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Dick

Hoi Ankie,

Zit in de nachtdienst op Schiphol dus alle tijd om jouw mooie belevenissen door te lezen van je reis.De foto's bekeken en deze zijn een mooie aanvulling op je verhalen. Het contrast met Nederland is nu wel erg groot vanwege de vorstperiode die hier nu heerst.Waarschijnlijk pik je daar volgende week nog een staartje van mee. Geniet nog lekker de laatste periode.

marlou

wederom dank vh leuke verslag! bijzonder de foto van de dolfijn SAM...hoe is het mogelijk....ffe laatste winternieuws voor jou: de Rayonhoofden zijn bij elkaar geweest....wie weet dat de tocht der tochten gereden gaat worden (is nog wel vaag hoor) maar....vannacht -20 C tja...dat is wel goed koud....wanneer kom je terug? dan kunnen we de rayonhoofden even inseinen dat ze rekening met je houden..hihi ondertussen dikke kus LOu enne....'t winterzonnetje schijnt nu wel volop prachtig ansichtkaarten weer...jammer dat ik jou geen foto's kan sturen....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!