ankiewalvis.reismee.nl

Oman 2012 tocht naar Raz Al Jinz

Lieve Allemaal,

Het zit er alweer bijna op ........afgelopen week nog verschillende keren op de boot mee geweest. In totaal heb ik op drie dagen dolfijnen gezien! Met het snorkelen zijn er elke keer weer verrassingen voor me. Vandaag keek ik naast me en haalde een aalscholver mij onder water in, ik dacht even...wat een rare vorm vis.......! Een andere keer had ik 5 roggen gezien, 3 soorten, veerstaarten, stingray en adelaarsroggen, terwijl de duikers geen rog hadden gezien. Ik blijf nog wel vergelijken, merk ik. Het geweldige was toen ook dat het me lukte ( zo stil mogelijk zwemmend) om met een grote( anderhalve meter brede vleugels) adelaarsrog wel 2 minuten mee te zwemmen! Hij kwam naar het ondiepere deel, zodat ik prachtig zijn witte stippen, kop en lange staart kon zien. Hij was letterlijk en figuurlijk gaaf!!

Snorkelend ben ik steeds vuilnisvrouw, want de blikjes en flesjes, die ik zie, kan ik niet laten liggen.......Verder was het leuk om 2 onervaren snorkelaarsters gerust te stellen en dingen aan te wijzen en te vertellen. Een nieuwe job????

En.......er is weer een van mijn wensen uitgekomen!!!! Ik heb in levende lijve schildpadden zien eieren leggen, en kleine schildpadjes over het zand zien klauteren!!!!

Met Sandra ben ik vanaf Khasab naar Muscat gevlogen en met een huurauto zijn we naar Ras al Jinz gereden. Dat is wel bijna 400 km, maar sinds 2 jaar is er een nieuwe snelweg.Het is een prachtige tocht door de rotsige bergen, deels langs de kust en door de steppenachtige vlakte. We logeerden in het Turtle Beach Resort in Ras Al Hadd, dat 25 min rijden af ligt van het Ras Al Jinz Turtle Reserve. Overigens ontdekte ik dat je daar ook kunt slapen....voor de volgende keer....... Het staat in ons plan, Margriet!

Om 9 uur in de avond moesten we er zijn, het was dus donker, maar een halve maan,dus niet stikdonker. Er waren wel 70 mensen, ook gezinnen met kinderen. De gids legde in het Engels en Arabisch de regels uit, maar 2 gezinnen verstonden beide niet. Op het strand luisterden ze ook niet , waren te druk en werden terug gestuurd. Prettig voor ons, want toen waren we met minder mensen, maar essentieel voor de schildpadden, want als het te druk is maken ze rechts omkeert!

Van de informatie, die we kregen maak ik een apart verhaal. In het donker hebben we ze zien eieren leggen, die zien begraven, zwoegend een nep kuil maken,zodat niet duidelijk is, waar de eieren liggen en zich terug naar zee zien slepen! Na 2 uur was de excursie voorbij, lieten de schildpadden achter op het strand en zagen nog net op tijd ( we liepen er bijna overheen in het donker ), dat er uit het zand kleine schildpadjes aan het klauteren waren.

Maar je kon dezelfde nacht om 4 uur terugkomen om ze weer te zien en dan na zonsopgang foto’s maken......dat heb ik natuurlijk gedaan!

Dus na weinig slaap stond ik er weer en was nu slechts met 12 mensen! Er waren wel 6 schildpadden op het strand, maar ze hadden hun eieren al gelegd, begroeven ze of waren alweer op weg naar zee. De gids vond er echter een, die nog eieren legde en zonder flits bij het licht vd zaklamp mochten we foto’s maken. De maan was al onder, maar langzaam werd het lichter. Overdag is het te warm voor de schildpadden, dus ze komen alleen in de nacht uit het water en waren daarom op de terugweg. Tegen zes uur ging iedereen weg, maar mocht ik alleen op het strand achterblijven! Ik zat al een uur naast de laatste schildpad, die aan het begraven en graven was en zich in een naar mijn mening onmogelijke positie had gemanoeuvreerd.Voor je neus een kuil wand van 50 cm lig je met je logge lichaam, zie er maar uit te komen!! Het was weer een levensles van de natuur voor me! Hoe pak je dat aan? Met engelen geduld, cm voor cm, even uitrusten en weer verder graven.......ik had zo’n bewondering voor haar, soms dacht ik, gebruik je achterpoten iets meer of je moet wel een bocht maken.......anders val je in de volgende kuil. Ze deed het fantastisch........het laatste stuk naar zee ging zelfs snel, zodat ik, juichend, haar rond 7 uur in de golven zag verdwijnen!!!!!! Wat een opluchting! Wat voel ik me gelukkig, dat ik dit heb meegemaakt!

Terug naar het resort , waar ik lekker relaxed met Sandra heb ontbeten.We hadden de hele dag om terug naar Muscat te rijden, maar waren er rond 2 uur en zijn heel chique in het Al Bustan Palace Hotel gaan lunchen!

Later hebben we wel lang in Muscat rondgezworven om een slaapplaats te vinden.De weg vinden is er niet makkelijk. Moe, maar voldaan vonden we bij het vliegveld het Golden Tulip Hotel, want de volgende morgen vlogen we terug naar Khasab. Hier is het trouwens warmer ( 38 graden om 11.30 uur)dan in Muscat en Ras Al Jinz , waar ze een beetje onder invloed vd monsoon zijn, die nog zuidelijker aan de gang is.

Het is weer heerlijk geweest. Fijn om te zien hoe Sandra en Kurt hier hun thuis hebben gemaakt met fijne mensen om hen heen.

Ze zetten met Extra Divers Musandam een mooi product neer. Van veel duikers hoorden ik dat het zo fijn is dat alles zo goed en keurig is georganiseerd en dat is niet makkelijk in een Arabisch land!!!!!

www.musandam-diving.com

Zelf ga ik weer proberen meer met “de flow mee te gaan”, zoals we hier deden....plan maken, ok ,maar enshallah, als God het wil en het zo uitkomt. Wat zijn wij toch veel met agenda’s bezig!

Volgende week hoor ik of ik in de toekomst nog kan duiken, maar snorkelen blijf ik doen, dat is duidelijk!!!!!

Tot ziens weer in Nederland en veel liefs @nkie

Reacties

Reacties

herma

Lieve Ankie.

wat een ervaringen ben je weer rijker.....en dank je dat je dat oa met mij wilt delen....
Een goede terugreis en liefs

car

wat een mooie vertelling!
Super om met jou mee te leven.
Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!