ankiewalvis.reismee.nl

Begin van de Bruiloft in Khasab

De oudste zoon van chauffeur Mohammed heet Faisal en gaat trouwen!

Een week feest en het begon met een feest voor de vrouwen. Iedereen bracht cadeaus naar het huis van Faisal, deze werden allemaal in een auto gedaan. Maar eerst verzamelden de vrouwen op de patio (terras in de buitenlucht) van het huis, dat leuk met lampjes is versierd. De vrouwen dragen lange jurken en soms een lange bijpassende jas eroverheen. Een hoofddoek en veel ouderen ook een masker, zoals ik droeg op de foto in de woestijn. Vaak zijn de kleren zwart, maar ook fel gekleurde patronen bij de jongeren en veel schitter bij de hals en mouwen.

Mohammed heeft drie dochters, die graag dansen en om de stemming erin te brengen gingen ze dansen.Sandra, Camilla en ik moesten meedoen.

Zoals jullie weten dans ik graag, dus met alle plezier deed ik hun na en danste mee, tot grote hilariteit van de vrouwen, die keken.

Na een kopje thee ging iedereen in bussen en auto’s. Wij drieen mochten bij de bruidegom en de prijzen in de auto! In een optocht van wel 20 auto’s gingen we met z’n allen toeterend, met keiharde muziek en knipperende lichten aan kriskras door Khasab rijden.

Spuitbussen met serpentines en sneeuw (ja,ja !) werden leeg gespoten.

Wat een lol had iedereen!

De optocht eindigde bij het huis van de bruid. Daar gingen weer alleen de vrouwen naar de patio en kregen te eten en te drinken. Geen alcohol, maar veel lol! Er werd wel ook eten naar buiten gebracht, waar de mannen op de vrouwen zaten te wachten.

Na het eten werd de hele uitzet voor de bruid getoond, gala jurken, jurken voor in huis, doeken, sjaals, schoenen, tassen. Veel panter motieven!

De bruidegom heeft de bruid daarvoor geld gegeven en ze is zelf gaan shoppen. Ze begint met een schone lei, want kleding, die ze al had heeft ze weggegeven.

Daarna werden de cadeaus rondgedragen, parfum, make-up, mijn wierrook brander, die ik uit Salalah had meegenomen, van alles in folie ingepakt, zodat iedereen de giften kan zien.

Tot slot gingen vele sierraden, die ze kregen, van goud en met veel schitter, van hand tot hand om het goed te bekijken.

Trouwens de bruid zie je pas aan het eind van de week, zij zit achteraf in een kamertje terwijl iedereen feest viert!

Wat vind ik het heerlijk om dit mee te maken!!! We zijn heel welkom en de dochters van Mohammed houden in de gaten, dat we goed verzorgd worden. Eentje studeert en spreekt goed Engels, zodat we van alles kunnen vragen.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!