ankiewalvis.reismee.nl

Drie Bruiloftsfeesten

Hoi Allemaal,

te druk geweest om rustig te zitten om te schrijven. Behalve dat we veel gasten hadden, dus veel geregel, ook druk geweest met feestvieren, ha,ha.

Pas maandag werd duidelijk wanneer er feest was, zo plannen ze hier. We dachten eerst dat er een feest op Oudjaarsavond was, maar dat bleek niet zo ,dus ik ben lekker slapend het nieuwe jaar in gegaan! Geen geknal, want in Oman gebruiken ze wel dezelfde kalender, maar vieren Oud en Nieuw niet.

Dinsdag, woensdag en donderdagavond waren er feesten. Dinsdag de “henna party “ bij de bruid thuis. Bij de supermarkt had ik een habaja, een traditionele zwarte lange jurk gekocht. We gingen met Mohammeds dochters naar het huis van de bruid, daar was er dansen en eten.Weer allemaal vrouwen op de patio. Daarna zowaar, ik rekende er niet op, kwam de bruid tevoorschijn. Ze ging zitten op een soort troon, een bank, die met zijden lappen en glitter was versierd.

Sandra heeft video’s gemaakt en ik heb mogen fotograferen, maar onder speciale condities en de belangrijkste is, dat we het niet aan anderen, laat staan mannen of internet mogen laten zien.Dus jullie begrijpen, dat ik maar een paar foto’s van onszelf hier op het log mag zetten en niets van de feesten, want ik ga hun vertrouwen niet beschamen.

De bruid zat dus op de bank en vooral met de familie ging ze op de foto. Dat was het dan, feest voorbij.

De volgende dag was voor mij het hoogtepunt. We hadden met dochter Watha afgesproken om ons met henna te laten versieren.Ik blijk niet allergisch voor de henna, maar voor de stoffen, die ze er vaak doorheen doen en hier gebruiken ze de pure henna! Ik blij, want kon ik ook eens getatoeëerd worden!

We waren met z’n vijven en ik heb mijn voeten en handen met deel onderarm laten doen. Als het erop zit moet het drogen, dus kun je ruim een uur eigenlijk niet bewegen,ondoenlijk voor mij, ik moest natuurlijk naar de wc! Sandra liet haar armen doen en het is erg mooi geworden. Verder regelde Watha traditionele jurken voor ons. Voor mij moest ze op zoek, want ik heb wel het figuur van haar moeder, maar ben veel groter en de jurken moeten tot op de grond. Goed gelukt, ik was blij met mijn jurk. Ook moet je goud dragen, en ook dat regelde ze voor ons, heel geweldig! De vorige feesten was het me opgevallen, dat de oudere vrouwen vaak een masker droegen en ik had er een in de woestijn gekocht, dus die mee. Helemaal fout, hij paste niet volgens hun, dus werd er acuut een ander voor me geregeld! En de doek om mijn hoofd gedrapeerd, dat is niet makkelijk en ze doen het op verschillende manieren. In elk geval was het een succes, ik kreeg veel hele leuke reacties van de vrouwen en dat deed me goed.

De “henna party” voor de bruidegom ‘s avonds was groots. Op straat dansten de mannen hun traditionele eentonige dans met trommels en stokken, binnen op de patio dansten de vrouwen. Iedereen kreeg te eten. Bruidegom Faisal werd bij de vrouwen gebracht door een Oom ook naar een “troon”, dit ging met dansen en joelen gepaard. Wat een lol kunnen deze mensen maken! Weer op de foto met familie en door de vrouwen werd de onderkant van zijn voeten besmeurd met henna, dat brengt geluk.

De laatste dag, donderdag, in de middag liepen de mannen door de straten rondom het huis van Faisal, terwijl ze in de lucht schoten met geweren, jongleerden met zwaarden en op trommels sloegen. Een optocht van mannen met een paar vrouwen voorop.

In de avond was het slotfeest. We moesten ons sexy kleden, Sandra en Camilla zagen er mooi uit, maar ik was duidelijk “underdressed”. De familie bleek in gala te zijn, de mooiste zijden gewaden hadden ze aan. Dit feest was in een zaal met een podium. Allemaal vrouwen in zwarte habaja in het publiek en op het podium weer een 2 persoons troon nu met baldakijn. Er naast zaten de vrouwelijke familieleden, prachtig gekleed, met alle kinderen, als prinsesjes. Een beetje dansen, maar eigenlijk alleen zitten en je laten bekijken door het publiek. Ik had een plekje tussen de coulissen gevonden, waar ik lekker met een kind op schoot zat. De kinderen vonden het enig om met ons “te praten”, naar onze henna te kijken, onze haren te voelen en vooral de tong piercing van Camilla is heel interessant. Er werden zoetigheden en drankjes uitgedeeld. Om 10 uur kwam de bruid binnen geschreden door de zaal. Een witte bruidsjurk met veel borduursels met stenen en glitter een sleep en zwaar opgemaakt. ( later met minder make-up herken je ze bijna niet) Joelen, zingen, confetti , op de troon zitten en weer foto’s van en met iedereen. Men deed weer sluiers om en toen kwam de bruidegom snel binnen, begeleid door zijn vader, haar vader,broers en Ooms.

Hij loopt naar haar toe geeft haar een kus op haar voorhoofd en gaat naast haar staan om ,ja, natuurlijk weer met iedereen op de foto te gaan en gefeliciteerd te worden.

Een verdere ceremonie tussen hen is er niet, voor zover ik het weet dan.

Terwijl de familie samen bezig was, liep de zaal leeg en was het feest ten einde. Vrouwen gaan trouwens ook naar zo’n feest om jonge meiden te bekijken als mogelijke echtgenotes voor hun zoons. Er wordt veel binnen de familie getrouwd. Faisal en zijn vrouw zijn neef en nicht,dus ze kenden elkaar wel.

Het bruidspaar gaat een paar dagen naar Muscat op huwelijksreis en daarna gaan ze bij Mohammed wonen, dus de bruid trekt bij de familie vd bruidegom in. Een slaapkamer, woonkamer en badkamer in vaders huis zijn opnieuw ingericht voor het nieuwe stel. Veel pluche en fluweel, drukke kleurige patronen op muren, banken, bedden en kussens.

Het was geweldig om dit alles mee te maken, ik vind het een cadeau! Sandra, Camilla en ik werden als familie behandeld, op alle manieren geholpen en verzorgd. Ze zijn heel lief voor ons.Het is jammer ,dat maar een paar mensen wat Engels praten. De kinderen krijgen nu wel al vanaf een jaar of 8 Engels op school, dus hopelijk gaat het veranderen.

Zo, ik ga proberen nog wat foto’s te plaatsen en volgende keer meer over mijn “normale” leven hier.

Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar goed gestart zijn!

veel liefs van @nkie