ankiewalvis.reismee.nl

Paramaribo en omgeving

Lieve allemaal,

Pfffff, wat heb ik alweer veel meegemaakt en te horen gekregen. Nu vier dagen in Paramaribo gezeten in het Eco Resort, wat mij prima bevalt. Het is kleinschalig en ligt naast een groen terrein, waardoor ik ook in de nacht (?) de vogels hoor fluiten.

Daarbij kan ik van de faciliteiten van het beroemde Torarica Hotel gebruik maken. Ons zwembad is niet klaar, dus het is fijn om dan naar het zwembad en de wellness van Torarica te gaan.

Vrijdag begon ik met de bustocht door Paramaribo met een deskundige gids.

Ik ben erg onder de indruk van de hele geschiedenis van Suriname. De koloniale tijd van de slavernij met alle misstanden en gruwelijkheden......... de lijfstraffen en het verhaal van een plantage eigenares, die de baby van een slavin verdrinkt, omdat het kind teveel huilt!

Omdat de inheemse( oorspronkelijke bewoners worden liever niet Indianen genoemd) mensen niet bestand waren tegen de slavenarbeid voerden de Europese plantage eigenaren vele duizenden Afrikanen in. Na de afschaffing van de slavernij ( 1863 )werden mensen uit India, China en later uit Java als contractarbeiders hierheen vervoerd om op de plantages te werken. Ook die werden niet altijd goed behandeld en als ze protesteerden werden ze gedood.

In Paramaribo vind je de verschillende bevolkingsgroepen in verschillende wijken. Een smeltkroes wil ik het niet noemen, want behalve dat je zwarte mannen met witte vrouwen en andersom ziet, heb ik de indruk, dat ze niet echt mengen, maar met elkaar Suriname delen. De Brazilianen kwamen er de laatste 20 jaar nog bij door de illegale goud mijnen.

Het centrum van Paramaribo heeft vele overheids gebouwen, vaak gelegen in mooie houten huizen met balkons. Deze huizen zijn na stadsbranden in 1821 en 1832 gebouwd. Ze hadden een stenen fundering. Hoe rijker je was hoe hoger de fundering van de bakstenen, die als ballast uit Europa met de schepen aangevoerd werden.

Vele houten huizen zien er verwaarloosd uit, zonde, maar het is hier zo vochtig, dat je om de paar jaar je hele huis moet laten verven en daar moet je maar geld voor hebben!

Ik had de eerste nacht ook ervaring met de vochtigheid........de airco uitgedaan, omdat ik daar niet van houd. In de ochtend stapte ik op een natte vloer, de muren waren nat en de spiegel beslagen! Sindsdien slaap met de airco aan onder de dekens met een vest aan!

Mijn uit Nederland meegenomen keelontsteking floreerde en vandaag heb ik geen stem meer, maar dat gaat over en zoveel hoef ik ook niet te praten.

De SUNSET en DOLPHIN TOER was ook erg leuk! Reisbureau WATERPROOF, bij wie ik alles boekte, organiseert dat. Je vaart naar de monding van de Suriname rivier bij de kruising met de Crommewijne rivier en onze kapitein had ze meteen gespot. Ze lijken op tuimelaars, maar hebben een rozere buik. Natuurlijk heb ik genoten van hun capriolen! Het bruine, ondoorzichtige water van de rivier is wel wennen voor me! Charlot, ik denk dat ze er vroeger ook waren, maar dat men toen nog niet zo “dolfijn bewust “ was!

Daarna voeren we de Crommewijne rivier op, zagen vogels en kregen een snack in een klein dorp, waar we aanlegden. Zonsondergang op de terugweg met een drankje op de boot!

Zaterdag, rust ( bij het zwembad) en regel dag. Ik maakte een wandelingetje in de hoteltuin en werd overvallen door een hoosbui, toen ik bij de rivier onder een afdakje op een pier stond. Mooie belevenis zo’n regengordijn,waardoor je de overkant niet meer ziet en haast wegwaait. Ik ben toen het even droog was snel naar mijn kamer gegaan en daarna heeft het nog zo’n 2 uur geregend, terwijl ik siesta hield. Het was de enige regen, die ik tot nu toe gezien heb, in het algemeen is het erg warm, zelfs voor mij!

Gister heb ik de SUGAR TRAIL TOUR gedaan. Met bus en boot naar 2 plantages in het Crommewijne gebied. Een verroest waterrad in de jungle bekeken en uitleg gekregen over het planten en verwerken van suikerriet tot suiker. Op Marienburg zagen we ook de machines, die het suikerriet pletten. Daarna doorgaat het sap een heel kookproces en van de suiker kan ook rum gemaakt worden.Op de terugweg op de boot aan de rumcocktail! Een mooie afwisselende dagtocht!

Vandaag weer een “vrije “ dag. De stad verder verkend, ‘s middags naar het zwembad en een stevige massage gehad. Van de “beroemde” poolman/ zwembad toezichthouder, anex kruidenman Andre heb ik een reinigend drankje gehad, wat genezend is voor alles en ik voel me TOP!!!!!

Morgen vertrek ik met een vliegtuigje naar Kabalebo, naar een resort midden in de jungle, een paradijs voor natuurliefhebbers, dus daar moet ik heen! Voorlopig dus even geen contact. Zaterdagmiddag ben ik weer terug in Paramaribo!

Het allerbeste en veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

herma

Ha Ankie.

wat is het toch leuk om je belevenissen te lezen , alsof je zo dichtbij bent.
Walgelijk is de tijd geweest in de slavernij......daar word je misselijk van he?
Liefs Herma

charlotte

Hoi Ankje, alsof ik er weer rondloop, heel herkenbaar je verhaal. Misschien samen nog een keer??
Ben heel benieuwd naar je trip naar Kabalebo. Hoop dat je keel snel opknapt, maar inderdaad veel praten hoef je niet in de jungle. Blijf genieten!! Liefs Charlotte

jelly

Alles herkenbaar vooral de vochtige hitte, behalve de dolfijnen.
Gelukkig dat je geniet daar.
Leuke trip gewenst in het binnen.

Liefs,
Jelly

marian hoogland

Dank voor je prachtige verhaal! gr.

marlou

Lieve Ankie, Wederom heerlijk om te lezen, het lijkt of ik er weer ben, ruik het bijna! Heeft alles met jouw schrijfkunst te maken! Ben altijd zo blij met jouw verhalen! Blijf aub doorgaan! lfs van een fan x Lou

Els

Lieve Ankie,
Wat een geweldig verslag weer! Ik hoop dat je hebt genoten van je trip naar het resort in de jungle!
Lieve groeten, Els

ineke

lieve ankie, heb eindelijk weer een pc maar kan nog geen gmail openen, wel oude Hotmail adres, fijn je verhalen te lezen, liefs, Ineke

Car

super verhaal Ank! We leven met jou mee. We zitten aan het zondagmorgenontbijt met Vroege Vogels op de radio!
En denken natuurlijk aan jou! Veel liefs en mooie avonturen! Willem en Car

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!