ankiewalvis.reismee.nl

SRI LANKA 3

Na enige dagen afgelegen in 2 natuurparken te hebben genoten, zijn we weer in de bewoonde wereld. Maar eerst terug naar waar ik gebleven was. De treinreis van Nuwara Eliya naar Ella trakteerde ons op prachtige uitzichten. Behalve de vele theeplantages wordt er in de bergen veel groente verbouwd en zagen we kaneelbomen, kruidnagel struiken en rubberbomen. De temperatuur is er aangenaam koel. Ella bleek een leuk klein backpackers dorp. Van hieruit kun je onder andere de beklimming van Adams Peak doen, maar dat vonden we te zwaar. Onderweg naar het Singaraya Rain Forest hoorden wij trommelmuziek bij een Hindoe tempel. Zeer gastvrij werden we ontvangen bij een bruiloft. We hebben de aparte inzegening van de bruidegom en bruid kunnen zien. Margriet werd nog meegetroond naar de kleedkamer van de bruid. Een mooie, kleurrijke ceremonie was het. De Blue Magpie Lodge lag afgelegen midden in de natuur van het regenwoud. We voelden ons er meteen thuis. In de rivier vlakbij poedelden we met het personeel. Margriet kreeg van Ajith een “rivier was les”. Haar broek is met behulp van Sunlight zeep en een steen nog nooit zo wit geweest. Tijdens de heerlijke curry kon je vogels spotten en we ontdekten dat de eekhoorntjes vogelgeluiden maken. Vroeg op, want de excursie door het regenwoud stond op het programma. Het pad was voor Margriet goed te doen en we zagen geweldig veel dieren: 2 soorten apen, vele kameleons, 4 soorten slangen, vele vlinders en vogels. De frogmouth op zijn nest was een soort uil en onze wens kwam uit, dat we de Blue Magpie zagen! Onze lodge is naar deze vogel genoemd en hij is prachtig! Terug in de lodge werden we in de middag verrast door een stevige tropische regenbui. Waarom anders zou het Rain forest genoemd worden? Op weg naar Yala National Park bezochten we het Transit Home voor olifanten in Udawalawa. Jonge wees olifanten worden daar verzorgd en weer in het wild uitgezet. Als kritische toeristen waren we blij dat we alleen zien konden dat ze gevoerd werden. Geen trucjes doen, geen ritje op de rug van een olifant. Door het vrijwilligers werk, dat Karmijn in Thailand bij de olifanten heeft gedaan, weet ik intussen hoe mishandeld de olifanten daarvoor worden. Bij aankomst in the Secret Yala tented camp werden we welkom geheten door het voltallige personeel, 8 man sterk. We vielen van de ene verrassing in de ander. Onze luxe tent lag tussen de struiken verscholen in de duinen bij het strand. Bij maanlicht stond 6 man personeel ons op te wachten voor een romantisch diner voor 2 in de duinen. Daar moet je 65 voor worden, maar waar waren die minnaars nou?????? De volgende ochtend hebben we genoten van zon en zee op ons privé strand. 's Middags tijdens onze safari in het Yala Park zagen we apen, krokodillen, olifanten, herten, wilde zwijnen, mangoesten, wilde pauwen , vele andere vogels en …........als cadeautje 2 luipaarden!!!! Wel 20 jeeps vochten om de beste plek om het luipaard te zien, terwijl aan de andere kant dichterbij een luipaard rustig langsliep. Een man in de jeep voor ons maakte ons daarop attent, zodat wij bijna de enigen waren die hem hebben gezien!!! We lachten in ons vuistje! Vandaag maakten we een vogel safari in het Bundala Park aan de kust. Het is een kleinschalig park en hier kwamen we bijna geen jeeps tegen, een verademing. Door onze gids kwamen we erachter, dat de visarend, die ik op zijn nest met kleintjes had gefotografeerd een brahmaanse wouw was. Dit is een havikachtige roofvogel. Verder ontmoetten we op de weg erheen zomaar een olifant. Wat doe je dan???? Gewoon wachten tot hij opzij gaat.....hij bleek in die buurt een van de weinigen te zijn. Inmiddels zijn we aangekomen bij ons resort aan het strand. Het ziet er allemaal prachtig uit en hier gaan we de komende dagen uitrusten en nagenieten van alles wat we beleefd hebben. Een bezoek aan Galle, waar een stuk Nederlandse geschiedenis ligt, en Colombo hebben we dan nog tegoed. Daarmee komt een einde aan deze kleurrijke, afwisselende en avontuurlijke reis. Sri Lanka heeft al onze verwachtingen overtroffen! Ik raad iedereen aan om naar Oman te gaan, maar Sri Lanka heeft nu ook mijn hart gestolen! Tot gauw weer in Nederland!! Veel liefs van Margriet en @nkie

Marianne

Bijna te veel om op te nemen wat jullie allemaal hebben gezien en beleefd!

Helemaal geweldig allemaal en heel veel dank voor de verslagen Ankie.

Nog een paar fijne dagen en goede terugreis! Veel liefs.

herma

Wat een ervaringen......wat klinkt dat allemaal geweldig!
Wat lijkt het leventje in Nederland dan simpel...

Geniet nog een paar dagen en een goede reis terug!

Liefs Herma

Monique

Wauw..wat een prachtige reis was dit, ik heb weer genoten van je ervaringen!
Breng aub wat warmte mee, hier geen tropische- maar plensbuien met stormachtige wind!!!
Nog even fijn genieten van natuur en rust, wens jullie daarna een voorspoedige vlucht naar Schiphol. Met liefs, Monique

Car

Wat een smakelijk en inspirerend verhaal Ank! Het kan zo
in de reisfolder. Nu nog je foto's bekijken. Ik fiets snel
langs in Amstelveen! Hele goede week en terugreis! Liefs!

jelly

Nou bofferds nog veel plezier.
Mooi avontuur en mooie foto's
Jammer van die minnaars, maar je kunt niet alles hebben.
Laat mij maar klunen met mijn gebit hoor.
Is ook een avontuurlijke reis
Vanmiddag ga ik weer op tandari.

liefs,
Jelly

Annette

Door jullie prachtige verhalen, wordt ik helemaal jaloers.
Zal toch hopelijk een keer daar naar toe kunnen gaan om al dat moois met eigen ogen te aanschouwen.
Verheug me op jullie verhalen en foto's.
Geniet nog maar de komende week, ook van het lekkere weer, want hier lijkt het najaar ipv. voorjaar.
Goede reis terug en tot ziens.
Liefs, Annette

Ingrid

Jonge jonge jonge, wat een prachtig verslag van een duidelijk prachtige reis! Ik verheug me op het uitgebreide photoalbum wat er vanzelfsprekend aankomt via Picasa :)
Ankie, als jij geen baan hebt bij een reistijdschrift, zou er er volgens mij zĂł een kunnen krijgen; je bent echt een fantastiche schrijver (en dat van mij, die niet zo heel makkelijk meer Nederlands leest). Thank you so much for sharing.
Kus van Bob en Ingrid xxxx

ankie walvis

Beste Mirjam van Meurs, ik begrijp dat je als moeder bezorgd bent. Wij zijn niet in de gelegenheid je dochter te bezoeken.
Natuurlijk moet je dochter erg wennen, maar als ze hier al een tijdje is en het nog niet naar haar zin heeft, wil ik haar toch aanraden om naar huis te gaan. Soms neem je in je leven een verkeerde beslissing, maar ook daar leer je van.
Het allerbeste voor jullie beide!

linda

Lieve Ankie,
Bedankt maar weer voor je geweldige reisverslagen.
Altijd weer genieten in mijn pauze (achter mijn bureau) en je benijden.
Sri Lanka staat nu ook mijn lijstje door jou.
Geniet nog lekker van de laatste dagen.
Het is lente maar het lijkt wel herfst in Nederland.
Neem dus wat zon mee.
Hoop je snel weer eens te zien.
Liefs Linda

Atty

Dank voor de prachtige en vooral gezellige verslagen. We reizen eigenlijk elke keer een stukje mee. Goede reis naar huis, waar het toch ook wel weer lekker is hoor! xx