ankiewalvis.reismee.nl

NABOISHO CONSERVANCY 2

Hallo Allemaal,

Mijn 2e week hier is alweer bijna voorbij. Het is een bewolkte week geweest met relatief veel regen, niets vergeleken met het regenseizoen, hoewel er gisteravond wel een behoorlijke tropische bui viel. Ze zijn er hier blij mee en het gras staat op plaatsen bijna een meter hoog. Overvloed voor de gras-eters. Als de zon even scheen was het zo 25 graden, maar ik heb een nacht met vest aan onder de dekens geslapen.

Maar ...ik geniet nog steeds van alle dieren om mij heen. Zo'n 2 keer per dag ga ik er met Lincoln op uit en we rijden willekeurig rond, zoekend en speurend. Soms krijgt Lincoln van anderen een berichtje of we zien safari jeeps stil staan. Meestal hebben ze dan een kill gevonden of een grote kat. Veel leeuwen heb ik deze week gezien en gefotografeerd voor identificatie. Vrijdagavond plots toch nog een cheeta, luierend na de maaltijd, hoorden we van anderen. Lincoln kijkt aldoor naar het gedrag vd dieren....kijken ze strak een kant op? Waar vliegen de gieren heen? Zijn de dieren relaxed of onrustig? Schreeuwende apen in een boom waarschuwden voor een luipaard! Hyena's bij elkaar duiden op een kill, soms was het een dagen oud karkas, want zij eten zowat alles. De opruimers in de natuur met de gieren samen.

Zo vonden we een, paar uur eerder overleden, giraf, waar hyena's en jakhalsen van aten, gieren eromheen. De volgende dag zijn we nog 2 keer gaan kijken.....na 24 uur was alleen het skelet nog over. Zij was waarschijnlijk wel van ouderdom overleden, want grote katten kunnen een gezonde giraf niet aan zegt Lincoln. Hij is trouwens een lopende encyclopedie, weet echt alles over de dieren, bomen, grassen, enz. Ik kan al mijn vragen kwijt, tot in detail en grapjes maken doen we ook regelmatig! ( ja ,Marijke, het is goed gekomen met ons, je had gelijk!) Hij stopt de auto zodra ik een foto wil maken en zet de auto in goede positie voor de foto, geweldig! Gister vond hij bij een tent ( ik had er net gelopen.......!!) een baby cobra!! Ik maakte er prachtige foto's van, jammer, ik heb het opgegeven om hiervandaan foto's op te sturen, maar jullie houden veel moois te goed! De mannetjes impala's maken een blafferig, sissend geluid om hun rivalen te imponeren. Dit macho gedrag zag ik een impala ook doen naar een leeuwin, die net gegeten had. Ze liep door, alsof hij er niet was! Daarna wij terug naar waar ze gegeten had en we zagen een andere leeuwin aankomen. Intussen begon het te regenen en daar houden deze katten niet van. ( Boots, Ineke's poes, wel) De leeuwin kroop in een bosje en wij konden haar tussen de bladeren door aankijken ( zo leuk!). Regen over, maar het eten was ook op, pech voor haar. Het is hier ook een vogelparadijs. Ik heb al mooie foto's van roofvogels, ijsvogels, jaarvogels, bustards enz.

Het kamp, waar ik verblijf, bestaat uit een paar gebouwen en tenten. Een gebouw, dat open is als huis/eetkamer. Deels afgeschermd met zeil tegen wind en regen, zoals nu, het regent behoorlijk. Het zeil kan dus ook open, heerlijke ruimte ( zwaluwen vliegen in en uit) met een dichte keuken. Alle eten moet achter slot en grendel om de dieren weg te houden. Ander gebouw heeft 4 kamertjes met bedden, ook stapelbedden. Ik heb de luxe om een kamer voor mijzelf te hebben met groot bed met matig matras. Dan is er een gebouw met 3 wc's en 2 douches afzonderlijk en een buitengootsteen, zoals wij kennen op een camping. Bij de gootsteen is 's nachts licht, dus daar komt een keur aan insecten op af. Leuk als ik nachtvlinders wil fotograferen, maar ik griezel vd torren enz. Het is een hele strijd om ze niet te doden en wel weg te werken, als ik mijn lezen wil uit of in doen en mijn tanden poetsen. In de tenten slapen Lincoln, Emanuel ( kok) en Soila (schoonmaakster). Vrijwilligers kunnen ook in tenten slapen, maar tot nu toe vind ik dat te koud!

Naast onze gebouwen zijn de gebouwen voor de gidsen school en verderop is een prachtig luxueus kamp met zeer luxe Afrikaanse tenten met douche en wc erin. Eagle Vieuw Kamp, op te zoeken op intenet. De tenten en hun hoofdgebouw hebben een uitzicht, als in een film, meer dan prachtig! Ik denk erover om een nachtje daar door te brengen ( heel duur), maar wil dan zeker mooi weer hebben.

Maandag jl zijn we naar een basis school gegaan om de spullen, die ik had meegenomen te brengen. Deze school heeft kinderen van ong. 3 tot 8 jaar en mijn spullen waren geschikt voor hen vond Lincoln. Mijn buurvrouw Marieken van Avoirt had ook lesmateriaal meegegeven en daar waren ze heel blij mee. De hoofdonderwijzeres liet een groep van bijna 100 kinderen in een kring om ons heen liedjes zingen, toch wel leuk en daarna mocht ik ze in deklas zien en moesten ze , de meeste heel verlegen, hun naam zeggen. Velen noemden een Engelse naam, maar ze hebben ook een naam in de taal van hun stam en een achternaam. Op school wordt Engels en Swahili geleerd, dus de oudere kinderen zijn 3 talig. Na het school bezoek zijn we verse groenten op de markt gaan kopen.

Afgelopen vrijdag gingen we naar een school, die meer klassen heeft en slaapzalen. Lincoln wil kinderen vanaf 8 jaar meer leren over dieren. Ik had DVD's van National Geografic meegenomen en we toonden er een over migratie. L. heeft daar apparatuur voor, lappen voor de ramen en een wit laken als projectiescherm, het hoeft allemaal niet ingewikkeld. Op een bepaald moment keken wel 200 kinderen, maar ze waren vrij om te gaan, want het was een “na schoolse activiteit”. Velen boeide het wel, vooral de wildebeesten door de Mara rivier. Dat is niet ver hiervandaan, maar hebben ze nooit gezien.

Wel, jullie zijn weer bijgepraat. Ik zie bij de weersvoorspelling, dat jullie een zonnige zondag zullen hebben en ik zit hier al de hele ochtend in de regen en 19 graden, dat wel.

Dank voor jullie reacties en eindelijk is het winter bij jullie! Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Jelly

Behalve het weer lijkt het allemaal leuk, leerzaam en spannend te zijn. Gelukkig! En inderdaad ga nog maar lekkerder genieten een nachtje in dat luxe kamp.
Je leeft maar eens denk ik tenminste. Misschien kom je wel als cheeta terug kan ook in een nog warmer land.
We hebben het vies koud nat gehad en vandaag is het mooi koud inderdaad zonnig en helemaal sneeuwig hier.
Het maakt de wereld erg mooi. Vandaag tuinvogeltelling
Ik telde acht soorten. Tien jaar geleden was dat tegen de 20. Tsja, je kunt niet alles houden.
Goed verhaal trouwens en ik ben nieuwsgierig naar de foto's natuurlijk'.

Liefs, Jelly

Els

Wat een heerlijk verhaal weer, lieve Ankie! Ik geniet met je mee en kijk uit naar al je foto's!
Liefs, Els

Car

Je leventje is goed gevuld daar Ank! Nu ook de schoolkinderen erbij! Ik ben benieuwd wat je met
de kinderen gaat meemaken. Veel plezier!
Liefs!

Marijke/Malaika

Geen idee wat je eerder leest, mail of blog-reacties, dus voor de zekerheid toch ook nog een berichtje hier...

Ik had niet anders verwacht dat het goed zou komen op grapjes gebied! :-)

Encounter Mara (Asilia Africa) is een aanrader voor een nachtje 'uit logeren'. Ook een prachtige locatie, maar zij hebben ook volunteer tarieven. Iets prettiger voor de portemonnee en net zo'n luxe ervaring!

Geniet er nog van verder!
Liefs, Marijke

Herma

Lieve Ankie.

Weer heerlijk om te lezen! Ik zie alles voor me!
Leuk dat je nu ook naar een school gaat.Jullie zullen wel een leuke en kleurige combinatie zijn!
Liefs Herma

Monique

Bijzonder om alles met je te kunnen meebeleven door je mooie verslag!!
Knuffel en liefs, Monique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!