ankiewalvis.reismee.nl

NABOISHO CONSERVANCY 3

Afgelopen week was een mindere week. Sinds vorig weekend was er steeds meer regen en dinsdag ochtend en avond hoosbuien, waardoor ik met de dieren een beetje in een dip kwam. De dieren verscholen zich, dus als we uit rijden gingen zagen we er weinig en het was steeds slippen met de auto. Gelukkig is Lincoln een uitstekende coureur ( in een Toyota!) , dus daar heb ik vertrouwen in. Geen grote katten , Lincoln heeft een negatief record gebroken, hij heeft in een week geen kat gezien in vier jaar! Het is zoeken naar een spijker ( nu lijkt het wel een speld) in een hooiberg!

Het was olifantenweek, want ik heb er wel 150 gezien. Ook een grote kudde van 45 en daar rijdt Lincoln voorzichtig tussen door, zodat ik de volwassen dieren van alle kanten op de foto kan zetten. De olifanten moet ik identificeren aan de vorm van hun slagtanden, oren ( gaatjes, scheuren, inkepingen) en evt bulten. Er is een databank met foto's van 100 olifanten uit het Mara gebied. Die vergelijk ik met mijn foto's op kenmerken.Een hele kick als ik er een vind, want vaak is dat ook niet zo. 100 in de databank is niet veel.

De leeuwen moet ik identificeren aan de gaatjes van hun snorharen of beschadigingen van oren. De cheeta aan het ringpatroon van het puntje van zijn staart en het luipaard aan vlekken patroon op delen van zijn lichaam. Maar van de laatste 2 zijn er hier minder en het luipaard vrouwtje van de eerste avond herkende Lincoln, omdat ze een welp bij zich had.

De tweede helft vd week bleef het grotendeels droog en dit weekend heb ik zelfs veel zon gezien, houen zo!!!!!

Twee keer per week zijn we aan het dieren tellen in bepaalde op afspraak afgebakende gebieden. Dat is net zoals Jelly het doet met vlinders en libellen. Met Jelly loop ik, nu rijdt ik met Lincoln door het gebied. Op een lijst vul ik het aantal dieren in dat we zien. Daarvoor moest ik de eerste dag al de antilopen ( familie naam) leren onderscheiden, want hier zijn 9 soorten aanwezig. Soms zie je maar een paar stuks, soms 70 bv impala's. We tellen de zoogdieren en struisvogels, geen andere vogels. Leuk werk vind ik dat.

Ook twee keer per week is het “datura-dag” Datura is een plant, die hier onkruid is. Hij is eenjarig en verspreidt zich als springbalsemien. ( ook een leuk onkruid vind ik) De eerste keer moest ik ze eruit trekken, maar dat ging met z'n tweeën te langzaam en daarna kreeg ik een kapmes en sta ik ze af te kappen. Daarna drogen ze wel uit, zodat het zaad niet rijp wordt. Het mooie is dat ik met dat kappen mijn backhand en forehand kan oefenen, dus tennismaatjes, ik heb hoop voor de competitie in april!!!

Op maandag ben ik mee geweest naar de locale markt om verse groente te kopen. Een mooi versierde Masai vrouw wilde niet op de foto. Afgelopen vrijdag zijn we niet naar de school geweest. Lincoln wil de kinderen niet teveel verwennen met dvd's!!!!

Afgelopen weekend heb ik een nachtje in een luxe Afrikaanse tent (in het Encounter Mara Camp) doorgebracht. Niet het superdeluxe kamp met mooie uitzicht, maar een bushcamp, wat ook super was. Dat is geen kamperen wat je doet. De tent is met meubels ingericht en heeft zelfs een wc met doortrek systeem, maar wel een “emmer douche” Ze doen warm water in een emmer, die hoog buiten hangt, je trekt aan een kettingkje en je kunt ( emmerlang, dus kort) douchen. Ik ben toch mee in de safari jeep gegaan, want een Canadees echtpaar had parende leeuwen gezien, terwijl ik die volwassen mannetjes leeuw nog steeds niet gezien heb! Nu nog niet , maar wel hippo's, die op de kant rondliepen. Dat is ook speciaal, omdat ze overdag aldoor in het water liggen, reuze dieren zijn het dan!!!!

Zoals jullie merken is de dip maar kort geweest. Vandaag is mijn 4e en laatste week hier begonnen. Heel anders, want er komt vanmiddag een vrijwilligster bij en een mannelijke stagiaire.

De zon schijnt en ik ben benieuwd......... Weer dank voor de reacties! Als er vragen zijn, hoor ik het ook graag!

Alle goeds en veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Karmijn

Balen van het lelijke weer, maar… olifanten!!
Klinkt echt heel fijn daar, Ank. Geniet van die laatste week daar!

jelly

Gelukkig gaat het weer goed met het weer en dus ook beter met jou neem ik aan.Reuze avontuurlijk ben je bezig zeg!!! Hoop dat de laatste week een leuke week zal zijn met wat anderen erbij. En anders heb je de afgelopen tijd een vip behandeling gehad.!!!

Liefs,
Jelly

Monique

Lieve Ankie, wat maak je toch weer fantastische dingen mee. En geweldig om je tussen zo'n kudde olifanten te kunnen begeven! Ik zal nooit de grote bull op 15 meter van onze tent vergeten, zĂł imposant en wat zijn wij mensen dan klein...
Liefs, Monique

Car

Wat bijzonder dat er zoveel olifanten zijn! Inmiddels heb je deze periode afgesloten. Je laatste week zit erop.
Nu is er tijd voor een ander reisje....Ben benieuwd wat
het geworden is! Liefs!

Els

Lieve Ankie,
Wat een boeiend verhaal weer! Ik vraag me af waar je nu bent en welke avonturen je nu weer meemaakt!
Geniet!
Liefs, Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!