ankiewalvis.reismee.nl

GELUKSVOGEL.........

Lieve Allemaal,

Ja, ik ben de winter weer ontvlucht, net op tijd geloof ik.... Maandag jl heb ik het vliegtuig naar Nairobi genomen. Het plan is 2 maanden Kenia, weer als vrijwilliger naar het Naboisho Conservancy, zoals vorig jaar. En bijna 2 maanden naar Mozambique, waar ik een project ga doen, dat met zee te maken heeft.

Op het vliegveld werd ik opgehaald door de mij bekende chauffeur/gids Sammy, die ik de vorige keer aldoor Sunny heb genoemd. Ik wist dat Sammy mij kwam ophalen maar het was een aangename verrassing dat Sammy Sunny bleek te zijn....volgen jullie het nog?

Deze week heb ik vakantie en ben ik vier nachten in Amboseli National Park. Dat ligt aan de grens met Tanzania en kijkt uit op de berg Kilimanjaro. Het is zuidelijker dan Nairobi en daardoor ook wat warmer ( 19- 28 graden), waarvan ik geniet. Het korte regenseizoen loopt ten einde. De eerste dagen had ik buien, maar de laatste twee alleen spettertjes.

De Amboseli Serena Lodge, waar ik verblijf, is prachtig gelegen aan een watertje midden in het park.

Intussen ben ik al 7 keer op “game drive” geweest en ik val van de ene verrassing in de andere.Wat een geluksvogel voel ik me!!!

Amboseli ( betekent zoute stof) staat bekend om de grote hoeveelheid olifanten en die zie ik ook overal. Erg leuk, ze waden door de moerassen, door de regens is het overal nat. Veel jonge olifanten, dus je ziet ze in alle maten! Ze steken vlak voor je neus de weg over en een matriarch maakte Sammy vanmorgen duidelijk dat we te dichtbij waren. Ze gaan om de kleintjes heen staan om ze te beschermen.

Grootste verrassing was dat vlak bij de lodge een familie leeuwen bivakkeert en ik heb elke keer leeuwen gezien. De eerste ochtend zagen we vier vrouwtjes leeuwen een wildebeest besluipen, dit lukte niet. Daarna zagen we vier welpen naar de bosjes lopen, terwijl een nog om zijn moeder riep.

Die avond ontdekte ik zelf dat achter het hoge gras de vier vrouwtjes tevoorschijn kwamen, de weg overstaken en naar de welpen liepen! We hebben meer dan een uur gekeken naar hoe ze gevoed werden en speelden. Drie vd vier zijn moeder en er zijn zeven welpen. Een welpje is heel erg klein en mager, komt steeds achteraan en is duidelijk zwakker dan de anderen. Zielig, maar in het geheel is het was geweldig!!!!! Ik voelde mij al een geluksvogel, maar er kwam nog meer......

Vanmorgen waren we net vertrokken, toen ik “gewoon” langs de weg de groep welpen zag liggen, nu met 2 volwassen vaders!!!! Niemand had ze nog ontdekt, dus ik heb ze uitgebreid op de foto!

Gelukkig lag de allerkleinste er ook bij. Toen later de vaders en andere welpen tussen het gras gingen liggen, porde een vd welpjes hem op, probeerde hem mee te sleuren, dit lukte niet. Maar toen ze allemaal tussen het gras lagen, verzamelde hij moed en liep er ook heen.

Intussen waren meer auto's met toeristen gekomen, dus wij reden verder, heel tevreden met wat er gebeurd was.

Vanavond dacht ik, dat ik ze deze keer wel niet zou zien....... toch......eerst een vader alleen lui liggend en toen werden 5 welpen ontdekt........waar zijn de andere twee, waarvan de kleinste????

Moeders zijn nergens te bekennen, dus ze hebben al 24 uur geen drinken gehad......later de andere vader ook in de buurt, maar ze houden alleen van verre de kleintjes in de gaten.......

We nemen aan dat de moeders op jacht zijn en hopen maar dat ze vannacht beet hebben en terugkeren naar de kleintjes..........ik maak me zorgen, maar ja, zo is de natuur........

Op een andere plek zagen we nog 2 jonge mannetjes leeuwen, die moeten uit de buurt van de volwassen leeuwen blijven en een eigen territorium vinden.

Verder rondrijdend heb ik erg veel gezien: wildebeesten, buffels, 5 zebra's, 2 giraffen, wrattenzwijnen, hyena's, waterbokken, hippo's en apen met kleintjes.......veel kraanvogels en struisvogels, verschillende watervogels groot en klein, flamingo's (!), pelikanen, roofvogels......

Vanmorgen zagen we een vis arend in een boom, later 2 in de boom en verderop op de grond 2 andere arenden, ene witter met bruin dan de andere. Ik maakte foto's om ze te identificeren en toen..........kwam een visarend en gaf een vis aan die twee......wij stomverbaasd......conclusie was dat het 2 jonge visarenden waren, die nog in de rui waren. Zo kun je je vergissen!

Ik zie veel zwaluwen, niet de gierzwaluw, maar andere soorten en 2 soorten ijsvogel. De ijsvogels vliegt vaak in de tuin van de lodge. Weinig vlinders en een enkele libel. Bij de lodge mag je niet met eten lopen, want dan pikken de apen het. Een zat er achter de bar en wist een stuk ananas te grijpen!

Zoals jullie lezen vermaak ik mij uitstekend en geniet van alle natuur en dieren om mij heen.

Zaterdag terug naar Nairobi en maandag ga ik in Naboisho Conservancy beginnen.

Prettige Sinterklaas en een warme omhelzing van @nkie

Reacties

Reacties

Jolanda

Heerlijk om je enthousiaste verhaal weer te lezen en fijn dat je zo geniet. Het is je gegund!
Dikke knuffel, Jolanda

Ineke

Wat een mooie ervaringen. Ik geniet mee. Liefs, Ineke

Ritsaert

Ank, wat een enig en enerverend begin van je verblijf in Afrika. Ik heb Ma het hele verhaal voorgelezen door de telefoon. Geniet maar fijn. Zet gauw wat fotootjes erbij. Ik ben wel jaloers hoor!

Els

Ooo, wat zie je toch ongelooflijk veel! Ik ben ook een klein/groot beetje jaloers op je! :-)
Liefs Els

jelly

Gossie, 44 jaar geleden verbleef ik ook aan de voet van de Kilimonjaro in een eenvoudig park met blokhutten en een eenvoudige omheining. De (wilde) dieren liepen tussen de huisjes door. We durfden er soms niet uit. Grappig hoor!
En wat ik niet begrijp wat is game playen??
Nou geniet maar lekker verder.
Liefs hoor!

marian

Wat een feest dit allemaal mee te maken!!

Els

Fantastisch! Wat een prachtige foto's!

herma

wauw Ankie, wat een prachtig begin!
Ik hoop dat je alleen maar mooie dingen mee gaat maken!!
Veel liefs Herma

Ieteke

Hi Ankie, ik lees een natuurfilm ! wat een prachtige enthousiaste verhalen. Geniet van alles ! ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!