ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho Conservancy 1

Intussen ben ik weer als vrijwilliger in Naboisho Conservancy aan het werk en het is heerlijk om hier weer terug te zijn!

Maandagmorgen werd ik in Limuru, congrescentrum Brackenhurst, opgehaald met 2 andere vrijwilligers, de Amerikaanse Christine en Mexicaanse Paula, verder haalden we onze kok Emanuel op en tot mijn grote verrassing ook Lincoln, mijn gids van vorig jaar, die hier niet meer werkt.

Zo fijn om alle bekenden te zien!!!!

Bij aankomst ontmoetten we Caroline, project manager, Francis, die nu chauffeur/gids is, Caleb,die stage doet en Zweeds Max, die nog een week als vrijwilliger blijft. De gidsen school naast ons verblijf is nog een paar dagen open en sluit dan tot begin februari.

Een gezellige, drukke boel dus. Met de 2 vrouwen deel ik de kamer en dat gaat goed. Iedereen is aardig, heeft er zin en veel te vertellen.

Dezelfde avond gingen we op eerste game drive ( Jelly, dat heeft niet met spelletjes te maken, maar “game” in de betekenis van “wilde beesten” , rijdend op zoek naar dieren dus) en dat doen we elke ochtend en avond om dieren te spotten. We noteren waar, wanneer en wat, evt naam, we zien van de leeuwen, cheta's, luipaarden, olifanten en roofvogels. Sommige grote katten hebben een naam, omdat ze vaker en langere tijd al gezien zijn. En wat hadden we een geluk!!!

De eerste avond was het al donker toen we een leeuwin ontdekten, ik was zo verbaasd dat ik vergat foto's te maken!!!!

De volgende dag was er een uit duizenden: In de ochtend zagen we 2 leeuwinnen, die rustig voor de auto langs liepen, nu wel foto's natuurlijk. We moesten dieren tellen deze ochtend en na die klus hoorden we dat er een cheta gespot was, wij op zoek en ja hoor, ze lag in de schaduw met 2 welpjes!!!!!!!! 3 maanden oud, zo schattig!!! Francis wist dat het NABOOR was!!! Naboor heb ik in januari verschillende keren gezien met 3 grote welpen! Ze heeft deze kinderen in juni weggestuurd en heeft daarna deze 2 kleintjes gekregen, wat een goede moeder is ze. Zo geweldig voor mij om dit weer te zien!! Heerlijk.

We deden bij de kleine landingsbaan een poging om de niet aangekomen bagage van Christine op te halen, tevergeefs en de middag was zo om met de informatie, die Caroline aan ons gaf over het project en wat er van ons verwacht wordt.

Om half vijf weer op weg. Het is hier erg droog, te weinig geregend. Interessant om te zien hoe anders het is dan nu in Amboseli Park, waar de olifanten door de moerassen waadden. Hier in de zomer veel regen gehad, nog een beetje in september, oktober, maar veel te weinig. Groot verschil ook met wat ik heb gezien in januari jl. Toen was alles groen en hoog gras en nu is het geel en kort gras. Ik zie ook duidelijk minder dieren, maar over de katten niets te klagen, want ….....die avond rondrijdend zei Lincoln, dat hij jakhalzen hoorde schreeuwen, wat kon duiden op een kat in de buurt. We gingen erheen en ja, hij had gelijk! We vonden een luipaard, terwijl men in geen maandeneen luipaard had gezien!!!!! Dankzij Lincoln!!!

Het was al donker, dus met de rode lamp ( daar hebben de dieren geen last van, als je op ze schijnt) geschenen en hij kroop uit de rivierbedding naar een bosje, maar we konden zijn kop nog zien. Er waren ook 2 hyena's in de buurt aan het scharrelen, maar er gebeurde verder niets. Na zo'n uur knorde onze maag en hebben we ze achter gelaten. Terug op honk de foto's vergeleken en het bleek OSIRATA te zijn, die ik in januari de eerste avond, dat ik hier was, en daarna niet meer had gezien. Ze had toen een vrij grote welp bij zich. Wat een welkom heb ik hier!!!!!

Vandaag vertrok Lincoln weer, want hij doet nu ander werk voor het behoud van neushoorns. Zo fijn en vertrouwd om hem te zien, maar de mensen hier zijn nu ook aardig en het is best gezellig om niet de enige vrijwilligster te zijn!

Vandaag heb ik mijn internet in orde kunnen maken, maar het blijft behelpen en what's appen gaat helemaal moeilijk. Foto's sturen heeft van beide kanten niet veel zin, het duurt erg lang, maar misschien is het het proberen waard.

Wij hebben vandaag met takken een soort dammetjes in geulen gemaakt om de erosie tegen te gaan.

Ik heb aldoor zon gehad, zoals ik wenste, maar.......voor de dieren en de planten wens ik nu dat we wat regen krijgen, want het is te droog voor de natuur en de dieren gaan dan naar andere plekken.

Tot zover mij eerste dagen. Het is middag en ik ga een douche nemen. Het water wordt met een houtvuur warm gemaakt, dus in de middag pas warm water.

Ik hoop dat het goed gaat met jullie in ons Kikkerlandje. Ik hoorde dat het nog wel koud is.

Een warme omhelzing van mij dus, liefs @nkie

Reacties

Reacties

charlotte

net 10 min geleden naar je geWhatsappt, wat een telepathie, nu je geweldige verslag. Wat heb jij in 9 dagen verschrikkelijk veel gezien en ook zoveel "oude bekenden".
Benijdenswaardig.
Wens je met de andere mensen heel fijne tijd en nog heel veel mooie momenten. Liefs, Charlotte

herma

Wat een ontvangst in je thuis-land! Het klinkt zo enthousiast en blij......

Blijf ons vooral verwarmen met je verslagen!
Liefs Herma

Monique

Wat een boeiend en uitgebreid verslag, lieve Ankie. Gewéldig, al die mooie belevenissen, om jaloers op te worden en dat bén ik dan ook wel een beetje ????! Fijn om te weten dat je het zo naar je zin hebt. Knuffel en liefs, Monique

Monique

P.S. Die vraagtekens slaan nèrgens op, had een Smilie gezet maar dat lukt dus niet. X

Car

Wat ben je lekker druk en met veel enthousiasme!!
Ook fijn omdat je al zo vertrouwd bent op die plek.
Nog veel mooie momenten met de mensen en de dieren lieve Ank.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!