ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho Conservancy 2

Lieve Allemaal,

Och,och wat is het droog geweest. Het gras is kort afgegraasd en overal geel. De struiken hebben veelal gerimpelde blaadjes. Vrijdagavond werden we op de terugweg van onze game drive verrast door een echte tropische regenbui. Wel een half uur door de stomende regen gereden om “thuis” te komen, maar we waren blij, want de natuur heeft het nodig.

’s Avonds was iedereen al naar bed, terwijl ik in de open “eetzaal” zat. De regen was opgehouden en ik hoorde de leeuwen steeds dichterbij brullen. Dat was me te spannend…….zonder tandenpoetsen heb ik me in mijn kamer opgesloten…….’s nachts hoor je vaak allerlei dieren brullen, blaffen of huilen. Liggen luisteren en het duurde dus wel even voor ik in slaap viel. De volgende ochtend waren we het er allemaal over eens dat de leeuwen niet ver weg waren geweest.

Alweer ruim een week voorbij sinds mijn vorige log. Vorig weekend zijn we met alle vrijwilligers naar de “ echte” Masai Mara geweest. ( onze conservancy ligt ook in het gebied van de Mara) het was geweldig, we werden ontvangen door een grote groep leeuwen, die net een wildebeest aan het verorberen waren en er waren ook 2 welpen bij. Een grote leeuw liep net, hinkend weg en de leeuwinnen smikkelden met de welpen. Later zagen we ze nog naar de rivier lopen en drinken. Verderop lag een leeuwin te loeren op wrattenzwijnen en er was een confrontatie tussen 2 leeuwen en een stel olifanten. In de Mara had het meer geregend, want alles was groener en meer dieren. Veel nijlpaarden in de poelen, van groot tot klein. Twee keer een cheeta, een had 2 welpen bij zich, die 7 maanden oud waren. Ook een serval cat, een klein soort kat, groter dan de genet kat, die we nu bij daglicht zagen. Onze chauffeur Joseph kreeg toen een boete, want hij reed van de weg af door het veld en werd gesnapt door rangers.

Krokodillen in de Mara rivier, die beroemd is om de migratie van de wildebeesten en zebra’s.

Zondag gerelaxt en maandag weer aan het “werk”. De Zweed Max weggebracht. Deze week was ik steeds mensen aan het wegbrengen, want door communicatie stoornissen dachten vrijwilligers Paula en Christine dat het project vrijdags al sloot. Christine werd op het vliegtuigje naar Nairobi gezet en Paula had 3 nachten in een duur resort hier geboekt. Maar ach, ik ben gewend om hier de enige vrijwilliger te zijn en mijn contact met het Keniaanse team is goed, dus alles best.

Woensdagavond hielden we de “Kerstviering”. ‘sMiddags hebben we een schaap opgehaald. Wij, vrijwilligers hadden wat moeite om ons vlees in levende lijve te zien. De slachting is dus buiten ons gezichtsveld gebeurd en toen we ’s avonds van game drive terug kwamen lag ze gebraden en in kleine stukjes gesneden op een schaal. Bij een kampvuur hebben we gegeten en nog gedanst. De jongelui hebben allerlei muziek, maar ik heb ook de Masai dans geleerd.

Deze week nog 3 keer een grote kat gezien, een eenzame leeuwin, die brulde en twee avonden cheeta F004 , zie de foto’s. We noteren ook de roofvogels, die we zien. Er zijn nu weinig olifanten, waarschijnlijk door de droogte, maar het monitoren van de olifanten loopt niet goed.

Sowieso ben ik teleurgesteld, dat de identificatie kaarten niet geüpdatet worden. De gegevens bijhouden van wat we zien, heeft alleen zin, als ze doorgegeven worden aan andere organisaties, die het grotere plaatje bijhouden. Die communicatie is verwaterd. Stratton, een Amerikaan, die in Afrika is opgegroeid en o.a. betrokken is geweest bij het opzetten van dit Naboisho project, kwam langs. Hij liet ons een beetje achter de schermen kijken en er kan veel verbeterd worden aan de communicatie met andere organisaties. Gister was er een kans dat ik Femke, die het cheeta project in de Mara leidt, zou ontmoeten, maar jammer genoeg lukte het toch niet. Ik had gegevens, die Stratton zei , die ze nodig had, bij me. Caroline, onze manager, had haar ook nog niet ontmoet. In januari doen we weer een poging. Stratton heeft trouwens een Ned vriendin, die in Midden Beemster woont, grappig. Hij is hier nu om de Martial Eagle te monitoren. Hij heeft een vogel van een zendertje voorzien, zodat deze gevolgd kan worden.

Morgen sluit het Naboisho project ga ik terug naar Limuru bij Nairobi om 2 weken vakantie te houden in 3 verschillende resorts ten noord/ oosten van Nairobi. Wordt vervolgd……

Ik wens jullie allen Prettige Kerstdagen en een mooi, liefdevol 2017!!!!

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

herma

Lieve Ankie.
Eerst wil ik je ook alle goeds toewensen voor het komende jaar. Zoals je weet verlang ik ook naar de lente enz. Maar ach, overmorgen hebben we al weer de kortste dag........
Dit weekend was hier het Charles Dickensfestival, druk maar ook erg gezellig. Dank je wel voor je foto.s en je verhalen. Liefs Herma

linda

Lieve Ankie,
Ik hoop dat je een geweldige vakantie zult hebben.

Een fijne kerst (ook al geef je daar niet zo om) en dat het volgende jaar jou veel moois mag brengen.
De kerstkaart ligt thuis bij je op de mat.

Ondertussen gaan wij een grauwe natte kerst tegemoet .
Ciao , veel liefs Linda

Els

Lieve Ankie,
Wat een geweldig verslag weer en prachtige foto's! Geniet de komende weken van je bezoeken aan verschillende Wildparken! Xxx Els

jelly

lieve ankie,

de foto's zijn qua fotografie als qua onderwerp geweldig.
je bent behoorlijk vooruit gegaan op beide punten.
Mooi verhaal en jammer dat er zo weinig doorvertaling is naar een ander niveau. je wil je werk toch niet voor niets doen.
Veel plezier op je vakantie en fijne kerstdagen.
We mailen nog wel over andere zaken.

liefs,
jelly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!