ankiewalvis.reismee.nl

Een verziekte Kerst.......

Lieve Allemaal,

Vorige week ben ik 4 nachten in het Lake Naivasha Resort geweest, waar ik vorig jaar de Kerstweken heb doorgebracht. Het leuke was dat sommige personeel leden mij herkenden en ik hen. Een kamermeisje heette Paulien , dus dat heb ik wel onthouden. Het mooie daar is dat het een grote tuin heeft, die afloopt naar het meer, daar geniet ik elke keer weer van.

Vorig jaar was de overgang van tuin naar meer heel drassig, maar nu stond het water lager, zodat er meer gras was. Dat is het gebied waar de hippo’s ’s nachts komen grazen. Ik ging daar elke avond kijken en soms waren ze er. Mijn eerst avond kwam er vlak na zonsondergang al een uit het water. Hij liep rond en had mij opeens in de gaten. Ik zei dat ik geen kwaad in de zin had en hij bleef een paar minuten en liep toen langzaam weg, terwijl ze echt grote vaart kunnen maken! Heel leuk! Andere avonden heb ik ze alleen in het hele donker gezien of ze waren er niet.

Vorig jaar was er op het terrein al sprake van nieuwe gebouwen, maar nu zijn ze heel rap aan het bouwen. Ik had er geen last van, maar het wordt een groot conferentie oord voor wel een paar honderd mensen, dus not my cup of tea! Nu was het nog wel leuk, hoewel de oude gebouwen niet meer worden onderhouden.

Ik heb er 2 dagtochten gemaakt, weer naar Crescent Island en naar Hell’s gate Park. De beklimming van de Berg Longenot was goed voor een keer vorig jaar.

Crescent Island is een schiereiland, dat gebruikt is voor een film en daarna is blijven bestaan met zebra’s, antilopen, wildebeesten, giraffen en een paar buffels. Je mag er vrij rondlopen en dat is de charme voor mij. Ik ontdekte, dat de kleine giraf van vorig jaar alweer een zusje had. De ranger vertelde, dat ze 5 dagen oud was! Haar navelstreng was nog zichtbaar! Zo leuk! Er waren ook veel visarenden, waarvan ik er een, die wegvloog op de foto vast kon leggen, gelukje!

Hell’s Gate deed ik weer met “mijn” taxichauffeur David van vorig jaar. Men wil hier allemaal telefoonnummers uitwisselen, dus ik had zijn nr nog van vorig jaar en nu app ik er op los met allerlei Kenianen, nou ja, degenen, die ik aardig vond, haha, anderen krijgen geen antwoord en over een maand doet dit Keniaanse nr het niet meer, is dat erg onaardig?

Enfin, met David heb ik dus de afdaling in de Hell’s gate gorge gemaakt, hij en een gids hielpen mij op de moeilijke stukken. Weer mooi die verschillende lagen zandsteen uitgesleten door water. In het vlakke deel lopen wilde dieren rond en vooral heel,heel veel zwijnen!!

Zaterdag haalde mijn gids/chauffeur Sammy mij weer op en reden we ( 6 uur) naar Sweetwaters Tented Camp in Ol Pejeta Park. Ik voelde me wat vreemd en had koude rillingen, maar er stond daar ook een koude wind. In bed gekropen in de paradijselijke omgeving, maar wel de avond drive gemaakt. Ol Pejeta staat bekend om zijn neushoorns en ik heb er heel wat gezien Wel 10 bij een drive in verschillende groepjes. Er zijn zo’n 50 witte neushoorns en wel 115 zwarte, maar die zijn schuw, verstoppen zich in de bosjes en eten bladeren, je ziet ze maar af en toe en wij hadden een paar keer geluk. De witte grazen gras op de vlaktes, dus zijn zichtbaarder. We vonden een zwarte, die aan het |grazen was, heel ongebruikelijk en we zijn het gaan vragen in het opvang centrum. Ze kenden hem, hij was verstoten door anderen, we vonden hem vlak bij 2 olifanten en hij bleek gek te zijn op een bepaald onkruid tussen het gras.

Kerstavond diner was met Kerstmuts met lichtjes, zien jullie me zitten in mijn eentje? Maar ik kwam er niet onderuit. Die nacht spookten mijn darmen en de volgende ochtend ben ik rillend in bed blijven liggen. Met medicijnen kwam ik wel weer op de been, maar van een lekkere Kerst was geen sprake. Ik zorgde dat ik de gamedrives kon doen en die waren geweldig. Een groep van 23 giraffen, 2 leeuwen , die het restant van hun prooi tegen hyena’s verdedigden, olifanten en 2 Cheeta’s! Heel ongebruikelijk in dit gebied!

Sweetwaters Tented kamp is het resort met de zeer luxe tent, die ik in februari beschreven heb en waarvan de foto's boven mijn log zijn. Ik kon dus wel vanuit mijn bed de langslopende dieren zien. De temperatuur was tussen de 12 en 21 graden, dus aldoor vesten gedragen. De zomerjurkjes, die ik voor de Kerst had meegenomen, bleven in de kast! De oude, blinde olifant, die vaak “voor mijn deur” rondscharrelde was er niet, maar ik hoorde dat hij nog wel leefde en zowaar we vonden hem vanochtend ( dinsdag)voor vertrek in een moeras verderop.

Vandaag zijn we naar Samburu National Park gereden en daarover volgende keer meer. Wel merk ik al dat het internet hier niet goed is.

Ik hoop dat jullie een goede Kerst hebben gehad en wens jullie een GEZOND en Gelukkig 2017!

Liefs van @nkie

herma

ha Ankie
Vervelend dat je je ziek voelde,maar zo kerst-minded ben je toch niet he? Ik ben blij dat dit achter de rug is,al heb ik het wel gezellig gehad. Ben je nu weer fit? Het lijkt me dat je enorm veel indrukken opdoet!!
Liefs Herma

jelly

Jammer, dat je je niet lekker voelde met de Kerst.
toch heb je nog veel gezien, beleefd en gedaan vind ik.
Kerst staat niet garant voor leuk of gezellig of gezond is mijn ervaring.
Moet een keer kunnen.
Als je nu maar weer opknapt. Dat wordt niet duidelijk uit je verhaal. Ik ben snel gaan lezen, omdat ik dacht dat er iets heel ergs was gebeurd. Meestal staat het slecht nieuws aan het begin. Was je stemming misschien ook een beetje beneden NAP??? Aan het eind van je verhaal was ik een beetje opgelucht als het inderdaad weer iets beter met je gaat.

Een hug en alle liefs van mij.

Bep de Vries

Heb geprobeerd je te bellen, maar dat wil niet lukken. Liefs
Bep

Ieteke

Vervelend dat je ziek bent geweest, maar lees zoveel moois! Dus gewoon weer lekker genieten van alles wat je meemaakt. ????

Suzanne

Oh Ankie, wat vervelend dat je zo ziek was zeg!! Maar gelukkig heb je desondanks toch weer prachtige dingen gezien en beleefd!!
Ik wens je een reislustig, gelukkig, mooi, en gezond 2017 toe!
Liefs Suus

Jouke en Monique

Lieve Ankie, hopelijk ben je inmiddels weer opgeknapt!? Gewéldig om te lezen dat je alweer zoveel mooie ontmoetingen hebt gehad met ál die prachtige dieren. Wij wensen je een goed uiteinde en een Gelukkig en Avontuurlijk 2017 toe, in Goede Gezondheid!! Veel liefs van Jouke en Monique

marlou

Lieve Ankie, lees als vanouds je mooie verhalen. je bent en blijft een heerlijke schrijfster. fijn om zo mee te kunnen leven. nog fijner te lezen dat je weer aan de beterende hand bent. wens je een super 2017! vooral: gezondheid, liefde en plezier! dikke kus van Lou