ankiewalvis.reismee.nl

Samburu National Park

Lieve Allen,

Allereerst wens ik jullie een gelukkig, gezond 2017!!!

Zoals de laatste jaren ben ik het nieuwe jaar lekker slapend en eerder dan jullie begonnen!

Het internet was in de Ashnil Samburu Lodge niet zo goed, maar nu, terug in Limuru, mijn basis, weer beter. Dus ik ga kijken wat me weer lukt met mijn log.

Dinsdag zijn we naar Samburu National Park gereden, maar mijn lodge bleek niet in het park te liggen. Wel vlakbij de hotspot van het park, maar dat was aan de andere kant van de rivier en om daar te komen via een brug moesten we een uur omrijden. Dat was wel door park gebied en ik heb dan ook wel dieren gezien, maar de grote katten zagen we aan de overkant. Beetje zonde van de tijd, dat omrijden. Enfin, we hebben het opgelost door 1 ipv 2 keer per dag te gaan en dan de hele ochtend. En ik heb alle grote katten gezien!!!!

Drie keer een luipaard, wat heel bijzonder is en……….een luipaard welpje!!!!! De dag kon niet meer stuk! We zagen zes auto’s (!) en de moeder kwam uit de bosjes en ging zitten voor een halve maan van auto’s. Sammy, mijn gids, zei dat een welpje gezien was en toen ik in de bosjes keek, keek ik recht in het kleine snoetje!!! Moeders vond het toch te druk en verdween weer in de bosjes met haar welpje naast haar, ik kon ze nog een paar keer zien lopen en toen waren ze verdwenen!!!!! Wat een geluk!!!!! Zo zeldzaam dat je dat ziet!

Achteraf heb ik trouwens mijn foto’s van de drie keer vergeleken en het blijkt steeds dezelfde/ hetzelfde luipaard te zijn geweest. Dat hadden we eerst niet door. Hun vlekken zijn specifiek per individu, dat heb ik met identificeren geleerd te bekijken.

Zelf hebben we speurend cheeta’s gevonden. Ik zag er 2 lopen. Ze gingen naar een bosje voor schaduw en daar lagen er nog 2! Het bleek een moeder met 3 grote jongen te zijn.

Een groep leeuwen van 6 volwassenen en 2 welpjes vonden we in een bocht van de grote rivier met veel auto’s ,die ernaar keken. Een landrover dacht wel even naar de overkant te rijden en was vast komen te zitten. Wat heb ik al deze weken geluk gehad met het zien van grote katten! Het is elke keer fantastisch om ze te observeren, zeker als er welpen bij zijn!

Samburu is beroemd, omdat er ook andere speciale dieren zijn: de oryx ( soort sabel antiloop), gerenuk ( formaat impala met lange nek), Gravy zebra ( dunnere strepen en witte buik) Reticulated giraf ( ander patroon), Somali Struisvogel (paars/grijze benen en hals ipv roze), defassa waterbok ( met witte ring op zijn kont ipv hele witte kont) en ander soort guinea fowl. Leuk om de variatie te zien. De oryxen doen het goed, we zagen grote kuddes van 30-40 stuks, dat was meer dan in februari, toen ik hier ook was.

Op een ochtend zagen we in een keer 70 olifanten, ook in de verte meegeteld. Een stuk of 30 staken de weg voor ons over, ze liepen allemaal dezelfde kant op…..vergadering?????

De Ashnil Lodge was op zich prima. De luxe tenten zijn rond en je kijkt door een gazen wand ( Sweetwaters had een glazen wand) naar het groen ,waar de rivier achter ligt. “s Nachts werden de gordijnen dicht gedaan, maar ik deed ze weer open, zodat ik het gevoel had buiten te slapen.

Je hoorde alle geluiden, zoals op een avond hard gescharrel en gesnuif. Ik durfde niet alleen in het donker naar buiten te gaan, maar er kwamen mensen kijken en toen durfde ik wel. Het bleek een groep olifanten, die al de hele middag ook hadden rondgescharreld. De speciale soort palm laat vruchten vallen, die ze lekker vinden. Elke ochtend werd ik wakker om 6 uur met het gezang van de vogels.

De vervet aapjes waren overal bij de tenten en een keer had ik een stel koekjes in mijn tent laten liggen. Ik was gewaarschuwd, stom, en ja, ze hebben ingebroken en ook een pak sap en ORS zakjes open gebeten, overal rotzooi. De tweede keer had ik niets en hadden ze gepoept en geplast. Toch is het leuk om ze in de buurt te hebben, ze buitelen over de tenten, takken en elkaar heen. De baby aapjes zijn schattig.

Trouwens mijn gezondheid werd steeds beter en tot mijn verrassing was de temperatuur aldoor boven de 23 graden, ook ’s nachts!!! heerlijk! Ik had niet beseft, dat Samburu 1000 meter lager ligt dan Ol Pejeta, dus heeft ander klimaat, terwijl het maar 200 km bij elkaar vandaan ligt.

Twee kinderen in het zwembad vroegen of ze met me mochten zwemmen en daardoor kwam ik 2 dagen in een leuk gezin terecht. Was heel gezellig naast de praatjes, die ik ook met andere toeristen maakte.

Gister was het een heel eind rijden, de hele dag, van Samburu naar Limuru bij Nairobi. Hier is het weer koel, maar de zon probeert door te breken, dus ik ga een wandeling maken.

Morgen ga ik weer “aan het werk” in het Mara Naibosho Conservanvcy voor 4 weken.

Nogmaals een Gelukkig Nieuw Jaar en veel liefs van @nkie

Ieteke

Hi Ankie, jij weer een mooi jaar gewenst met heel veel moooie reizen. Hier al 5 dagen mistig en grijs , dus je begrijpt een tikkie jalours .......????Heb het goed ????????????

Ieteke

Die vraagtekens waren klavertjesvier 4 .

herma

Lieve Ankie.

Ik wens je een jaar vol mooie verrassingen! Jouw verhalen zijn een cadeautje! Liefs

chela

Geluk en liefde voor jou Ankie. Je bent prachtig!!!!
Knuffelllllllllllll!!!
van Chela

jelly

het duizelt me van de resorts en de dieren.
Je zal je wel niet vervelen.
All the best!!
Knuf,Jelly

Hester

Wat een mooie verhalen Ankie , en zo herkenbaar van onze laatste safari, ook die brutale aapjes;) ze jatten alles!

Geniet ! De eerste koude dag met ijzel en sneeuw is een feit hier! Lfs, Hester