ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho Conservancy 2e week jan '17

Lieve Allen,

Eerst wil ik jullie bedanken voor de reacties, die ik krijg op mijn log en via email. Het is echt leuk om te merken dat jullie meeleven en meegenieten van mijn avonturen!

Onze 2e week begon weer prachtig met kleine welpjes. Jullie zagen de foto’s al. Osirata zagen we maandag met spelend welpje, maar dinsdag avond zonder welpje en dan maak ik me alweer zorgen. Gelukkig onnodig, want we hoorden in de loop vd week dat ze haar welpje verplaatst had. Ook zogende leeuwin Dada was een genot om van zo dichtbij te zien met de kleine krioelende welpjes. In de loop vd week zagen we nog diverse leeuwen, cheeta Forester met halsband en we hoorden, dat leeuwin Tikki jongen had gekregen. We vonden haar , maar niet de welpjes. Toen we blaffende apen hoorden ontdekten we een onbekende luipaard in een boom. Zo fantastisch om het gedrag van dieren te volgen en dan ontdekkingen te doen!!

Tijdens een nachtrit heb ik een flits van een aardwolf gezien en een “springhare” , soort kangoeroe achtig klein dier, dat weg sprong. Tientallen hippo’s, die ’s nachts het water uit komen en vele kleine, waarvan ik ook een foto plaatste, die de volgende morgen gemaakt is. Een genet cat in een boom. Deze is kleiner dan de serval cat.

s’Nachts kan ik geen foto’s maken. Ook de foto’s, die we nodig hebben om de leeuwen te identificeren en die in de schemer gemaakt worden zijn niet altijd duidelijk.

We hebben nu wel de gegevens van de nieuwe leeuwen gekregen van Niels van het Mara Lion Project, zie website, die de leeuwen in de hele Mara in de gaten probeert te houden.

Vorige zomer hebben 4 nieuwe leeuwen “de 3 Sol boys”, die ik van vorig jaar kende, verjaagd en de macht overgenomen. Dat betekent, dat jonge leeuwen gedood of verjaagd zijn en daarom zijn er nu zwangere leeuwinnen en zoveel jonge welpjes.

Ons plan om op een school met kinderen spelletjes te doen viel in het water ( met deze droogte misschien niet de juiste uitdrukking), omdat er een protest van de ouders gaande was. Ze willen dat het hoofd vd school opstapt, omdat de resultaten vd leerlingen niet goed genoeg zijn. Zulke dingen gebeuren dus ook hier.

Joseph ,onze gids, nam ons toen mee naar een winkel, waar 4 kinderen een nieuw schooluniform kregen. Een Chinese vriendin van Joseph sponsort deze kinderen om naar school te gaan.

Nog steeds komt mijn oorspronkelijke wens om zon te hebben uit. Intussen zijn we dus blij als er wolken komen en bidden voor regen, maar er is hier en daar een bui, wat fijn is, maar niet echt zoden aan de dijk zet. Ik geniet wel van de temperatuur tussen de 18 en 25 graden, soms een koude wind op de vlaktes en in de vroege ochtend even een deken nodig.

Bij de foto’s heb ik vergeten de foto’s van Eagle View te plaatsen. Die voeg ik nog bij de serie van deze week en daar krijgen jullie dan niet weer bericht over. Dus als je ze wilt zien, zelf naar die serie gaan. Ik hoop dat dat vanmiddag lukt, want vanuit ons kamp is foto’s sturen niet te doen. Ik ben al blij als het internet voor de gewone mail lukt.

Morgen, maandag komen er 2 nieuwe vrijwilligers bij. Een Chinees en een Engelsman. Ben benieuwd, want we hebben nu een lekkere samenwerking en die verandert dan weer. Ik klets veel met de Kenianen in ons team en dat is erg interessant.

Jullie, sterkte met de kou, die voorspeld wordt, Ik hoor min 10 graden! De Elfsteden tocht is zeker alweer in de media! Nieuws volg ik hier niet, dus jullie input is belangrijk voor mij.

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

jelly

Dank je voor het interessante verhaal.

Ik herken veel van wat ze in de nieuwe serie Planet earth 2 laten zien. Even mooi gefilmd als jij fotografeert. Enorme close ups van de dieren en intieme beelden.
Daardoor kan ik nog meer meebeleven wat jij naar voren brengt in taal en beeld.
Ben benieuwd naar het volgende.
Liefs

jelly

oh ja, nieuws.
Dat wil je vast niet weten.
Het gaat voortdurend om politieke en persoonlijke schandalen rond Trumph en de intriges die Poetin en consorten bedenken om chaos te creeën in Amerika en en Europa. En verder natuurlijk over de never ending story van de slecht aflopende Arabische Lente nog zachtjes uitgedrukt met als gevolg terroristische aanslagen in Europa en elders. Druk maar gauw op delete.
Goed nieuws in de wereld kan ik niet bedenken op dit moment misschien anderen wel.?
nogmaals liefs, want er is veel liefde nodig in deze tijd.

Monique

Weer práchtige foto's en een mooi verhaal, Ankie, dankjewel! Ik stuur je binnenkort een wat uitgebreidere mail. Veel liefs, ook van Jouke die óók meegeniet.

herma

Ha Ankie.

Ik krijg jouw mail zelfs in drievoud! Dus drie-dubbel genieten!
Het weer valt erg mee tot nu toe.Veel paniek.......zoals veel in de media.
Natuurlijk is het bij jou stukken beter! Liefs

Charlotte

Al je verhalen lezend Ank, is het heel benijdenswaardig wat je allemaal meemaakt, het houdt gewoon niet op het hele scala aan dieren en dan ook nog in zo grote getale. Inderdaad.. wij genieten hier van Planet earth, maar jij zit er midden in. Bedankt ook voor de leuke wijze waarop je het beschrijft!! Blijf genieten met je nieuwe collega's.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!