ankiewalvis.reismee.nl

Zuid Afrika 3

Hallo Allemaal,

Afgelopen week bestond de groep researchers uit vier personen, waarvan 2 nieuwe meiden, Charlene uit Zwitserland , die 6 weken blijft, en Mary uit de VS, die hier maar 2 weken is. Voor Julie uit Belgie was het de laatste week. Girl power dus en gemotiveerde mensen, leuk om mee te werken.

Deze week had ik echt weer het geluksgevoel, dat ik hier in Afrika aan het rondrijden ben om dieren te spotten en data te verzamelen, waardoor het een wat nuttiger gevoel geeft. Heerlijk!

Naar een vd parken zijn we deze keer 24 uur geweest. ’s Middags een drive, ’s avonds in het donker nogmaals, overnacht in tenten in het park en de volgende ochtend weer een drive. Het was heerlijk!

De tenten stonden om een vuur gegroepeerd en hadden een matras, dus heel comfortabel tussen de lakens. Een echte “braai”, zoals ze bbq in Zuid Afrika noemen, van Amerikaanse (haha) hamburgers voor het avondeten. Terwijl we aten sloop er een hyena het kamp in en probeerde een hamburger te jatten! Het eten wordt in de tenten opgeborgen als we erop uit zijn, want ook de apen kunnen komen. Ze maken nog geen ritsen open!

De grootste belevenis was dat we 17 wilde honden hebben zien jagen op een kudde wildebeesten /gnoes, die een kalfje hadden. Honden aanvallen en de gnoes achter de honden aan. Op zich kan een roedel honden een groot beest doden, maar de gnoes waren zo beschermend, dat het niet lukte. De honden dropen af. Mooi om mee te maken! Spannend, maar ik wilde ook niet dat het hen zou lukken bij het kalfje te komen!

Deze week heb ik voor het eerst weer leeuwen en een luipaard gezien, eindelijk!!! De leeuwen waren redelijk veraf, maar het luipaard lag onder de bosjes een meter of tien van de weg af! Dat maakte ons blij!

Gister hadden we genoeg mensen bij elkaar om de dagtrip naar het Kruger park te maken. Vol verwachting gingen we met een lokale gids op pad. Het werd “giraffen dag “, want we zagen meer dan 50 giraffen; in een kleingebied 35 bij elkaar en de rest verspreid over de dag. Een paar leeuwen kon ik alleen met mijn verrekijker zien en 2 luipaarden misten we twee keer op een paar minuten af. De anderen wilden graag nijlpaarden zien en dat lukte, zoals ook de olifanten met kleintjes, altijd vertederend!

Het weer schommelt nog steeds tussen 18 en 38 graden, gisteravond de hele avond echte tropische regenbuien met donder en bliksem gehad. Erg warm erbij, ik lag te zweten in mijn bed. De natuur heeft het nodig en is nu verfrist en bloemrijk!

Morgen Kerst……het wordt hier een hele Amerikaanse happening met cadeautjes onder de boom en “stockings” waar je voor elkaar een kleinigheid in stopt. We hebben een grote Kerstboom met internationale vlaggetjes erin!

Ik wens jullie allen Fijne Feestdagen en een gezond, gelukkig succesvol 2018!

veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Charlotte

Leuk om je positieve berichten te lezen Ank. Het duurde even, maar nu klinkt het veel gezelliger en ook qua dieren spotten veel beter. Ja, gewoon geduld hebben, dan komt het goed! Ook wel gezellig lijkt me om nu met een clubje Kerst te vieren. Geniet ervan en van alle mooie dingen die je hopelijk nog gaat zien. Dikke Kerstpakkerd?

Ineke

Wat spannend om in tenten in de bush te slapen. Die hyena heeft vast nog nooit zo' n lekkere snack gehad.
Leuk om alles met je mee te beleven.

jelly

Lieve, dat klinkt allemaal erg gezellig en interessant en avontuurlijk.
Probeer te verzinnen hoe ik dat in mijn fantasie ook voorelkaar kan krijgen.
Zit in elk geval achter een prachtige container witte bloemen van de Kerstvrouwe en probeer of ik een Kersttekst met foto kan verzinnen voor een groepsmail. Moet uit mijn tenen komen of niet.
Je merkt het wel.
Fijne Kerstdagen alvast, maar dat komt goed zo te horen.
Liefs, Jelly

Monique

Lieve Ankie, dank voor je mooie verhaal, klinkt allemaal geweldig om mee te maken!
Wij wensen je hele Fijne Kerstdagen, een Gezellig Oudjaar en een Gezond en Avontuurlijk 2018!
Met liefs en een knuffel, Jouke en Monique

lien

Het is hier heel vroeg donker. Niet aangenaam.
Het is bij jou mooi, letterlijk en figuurlijk!
Ga zo door!
Ik verlang al naar langere zonnige dagen.
Liefs van Lola en mij.

Ieteke

Zo te horen heb je het wel weer naar je zin. Ik Zou liever in die tentjes zitten met de kerst, dan naast die kerstboom?Weer een paar hyanaas op bezoek en wat andere dieren en de Kersstal is compleet!

Gezellige dagen en een groet van mij .

Herma

Als ik aan je denk vanuit een verwarmde kamer ....kan ik me je leven daar amper voorstellen,maar als ik dit verslag lees,zit ik zo naast je.
Wat schrijf je beeldend en dichtbij
Liefs

Car

Goede berichten Ank!! Je bent weer in je element! Een dag met giraffen
lijkt mij ook fantastisch! Geniet ervan.
Veel liefs van de kade. De Kerstdagen waren gezellig gevuld. En gisteren
werd Jenthe 5 jaar. Superwijs en blij meisje.

linda

gaaf allemaal ......
ik snap 1 ding niet.... hoe kom je zo gauw aan kadootjes voor onder de boom daar. Ben je even snel gaan shoppen of zo.???
Ben blij dat het naar je zin hebt nu. Blij dat het kalfje het gered heeft.
liefs Linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!