ankiewalvis.reismee.nl

Tofo 1 Mozambique

Lieve Allemaal,

Mijn reis naar Tofo is goed verlopen. De man ,die mij ophaalde was niet de man, die mij gezegd was, waardoor ik even wat wantrouwig werd, maar het kwam allemaal goed.

Vorige week zondag kwam ik om 3 uur in Tofo aan en lag om 4 uur in zee, heerlijk die golven en een zee van 27-28 graden, genieten!!!! Het was leuk om in hotel Albatroz door het personeel verwelkomd en herkend te worden. Ze zoenen hier snel, dus ik knuffel wat af!!! De eigenaresse Lisa was op een kleine vakantie, dus die zag ik een paar dagen later. Met haar ga ik zeker weer de bloemetjes buiten zetten!

Het is een ongelofelijke eerste week geworden: Ik heb al 3 walvishaaien, 2 manta’s en wel 15 dolfijnen gezien in 4 ocean safaris, zoals onze boottochten heten. Het waait veel, waardoor de zee ruw is en 3 keer ging de ocean safari niet door, maar 4 keer dus wel!

Maandag voor het eerst en al snel waren de tuimelaar dolfijnen er. Wij snel het water in en ze kwamen echt naar ons kijken en zwommen vlak bij ons. Het voelde alsof ze mij welkom kwamen heten!! Geweldig! Ze zwommen nog niet weg, maar wij moesten de boot in want er was een manta rog gespot en daar wordt ook onderzoek naar gedaan, dus wij erheen, het water in en ook de manta heel goed gezien. Ik wist niet wat me overkwam! Vorig jaar heb ik heel wat keren tevergeefs op de boot gezeten en nu dit en het bleef een geluksweek!

Woensdag waren we met de hele vrijwilligers groep op de boot en zagen de eerste walvishaai, dat was ook fijn met z’n allen. De groep bestaat uit zes vrijwilligers: Nederlandse Sonja, Deense Rasmus, Zweedse Joakim, Duitse Sarah, Zuid Afrikaanse Katarina en mijn persoontje. Joakim en ik duiken niet, maar snorkelen en doen alle ocean safari’s. De anderen zijn met hun duikdiploma’s bezig en duiken dus. Hier vind ik het niet erg om niet te duiken, want wij zien vaker de walvishaaien en dolfijnen.

De groep was hier al een week, toen ik aankwam. Zij hadden allerlei oriëntaties gehad, die ik vorig jaar had gedaan, dus dat kwam goed uit. Sonja schat ik rond de 35, maar de rest zijn twintigers. Zij zitten samen in een huisje, behalve Katarina, want die slaapt bij vrienden. Ik heb op mijn verzoek, maar hun huisje was vol, weer een kamer en zelfs huisje alleen! Vind ik lekker. Misschien blijft dat niet zo, maar dat zien we wel weer.

Het was even wennen aan nieuwe mensen, maar intussen gaat dat goed. Voor mijn gevoel moet ik mensen vaak even over mijn leeftijds drempel heen helpen. Begrijpelijk met dit leeftijdsverschil.

Gisteravond hebben de meiden ( ik ook dus!) met de jongens van de duikschool staan swingen! Als ik hen zie dansen, bedenk ik me dat er niet veel veranderd is in dans stijl in al die jaren! Ik doe er zo aan mee en vind het heerlijk! Alleen taai ik wel om 11 uur af en zij gaan tot 3 uur door!

Wat het werk betreft doen we dus de safari’s waarbij we data verzamelen. Dat was deze week veel, omdat we veel zagen. Daarna zetten we de data in de computer. Het onderzoek loopt nogal achter met het invoeren van de data, dus dat zijn we aan het inhalen. Verder hebben we twee keer voor een onderzoek naar welk plastic er hier op de stranden wordt gevonden en waar het misschien vandaan komt, plastic verzameld op bepaalde plekken. Intussen ruimen we ook alle andere rotzooi op de stranden op. Vuilnis zakken vol. Vandaag zat ik in een busje en een jongeman gooide voor mijn neus een plastic flesje uit het raam. Ik kon niet laten te zeggen dat ik dat niet goed vond. Hij reageerde niet.

Katie de coordinator van het project heeft een gekneusde nek. Er is voor de grap in een zwembad iemand op haar gesprongen. Die kwam verkeerd terecht en zij is de dupe. Ze loopt met een nekband en kan haar hoofd niet goed draaien. Ze gaat nu een week naar Swaziland om een second opinion te krijgen en haar baas, Michele, is hier de komende week. Katie heeft ons dus wel begeleid, maar kon niet mee op de boot.

Het weer is over het algemeen zonnig ( 25-35 graden). Vaak veel wind, wat afkoelt, maar de zee ruw maakt. Drie dagen konden we niet met de boot weg en daarom gaan we nu in het weekend ook. We hebben eigenlijk vrij, maar vinden het zelf veel te leuk om te gaan en de data te verzamelen. Gister zagen we zelfs 2 walvishaaien en beide soorten dolfijnen, de tuimelaar en de bultrug dolfijn. De eerste is de bekende uit de Dolfinaria en de tweede ken ik uit Oman. Ze wilden geen van allen met ons zwemmen. Dat maakt duidelijk hoe speciaal onze ontmoeting maandag was! Vandaag ging de safari niet door en maak ik er een rustdag van, ben ik aan toe.

Jullie begrijpen, dat ik het weer prima naar mijn zin heb. Houen zo!

Ik hoop dat het goed gaat met jullie, ik hoor het graag.

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Charlotte

Had net een bericht geplaatst en toen verdween het, dus probeer het weer?
Telepathie dat ik je net in een Appje vroeg naar je blog.
Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en al zoveel moois hebt gezien Ank. Ja water heeft wel een extra dimensie. Ook leuk om met zo’n groep samen te werken en te feesten, maar wel lekker je eigen huisje. Top. Blijf lekker genieten en dit nuttige werk doen. Wij genieten van je verhalen, dikke pakkerd?

Marian Ho

Dat is genieten, Ankie!! Dank voor je enthousiast verslag. Groetjes

Denise

Wat een levendige berichten; heerlijk om zo mee te genieten met je. Ik word er helemaal blij en enthousiast van. Lieve groet

Monique

Lieve Ankie, dank voor weer een levendig verslag. Gewéldig, zoveel ontmoetingen onder water op één dag, je zoveelste mooie ervaring. Blijf fijn genieten, ik geniet met je mee! Knuffel en liefs, Monique XX

Jouke

Weer leuk om te lezen dat je zo geniet. Ben wel 'n beetje jaloers.

Els

Wat een boeiend verhaal weer, lieve Ankie! Genieten, jij natuurlijk maar ik ook!
En wat een mooie foto's. Eindelijk gelukt om e.e.a. te uploaden! De aanhouder wint.
Een mooie tijd gewenst en lieve groeten!

Karin

lieve Ankie, heerlijke verhalen! fyn dat het zulk mooi weer is. Je wordt wel een expert wat dieren betreft. De temperatuur klinkt ook wel erg goed hoor!! hier de bekende kwakkel winter met vandaag 14 graden!!! Dus geniet, veel liefs!

Els

Lieve Ankie,
Wat een heerlijk positief verhaal weer! Genieten!
En die temperatuur is om jaloers op te worden. Hier lopen de straaltjes (regen) langs de ramen. Wij genieten van alle binnenactiviteiten, een prachtige tennisfinale vanuit Melbourne, zelf tennissen op een binnenbaan en naar Wie is de mol kijken! Het is wat anders dan jouw leven, maar ook wel leuk....! Lieve groeten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!