ankiewalvis.reismee.nl

Tofo 3

Lieve Allemaal,

Het motto van deze week is wachten………oefenen in geduld hebben, niet mijn sterkste kant. Van alles was wachten of het lukt of door gaat.

Katie kwam bijvoorbeeld pas maandag eind vd middag aan, na allerlei transport problemen. Toen had ze 2 dagen vergaderingen, dus ontbrak het ons nog steeds aan begeleiding. De anderen gingen wel duiken en ik ging 3 ochtenden naar een school, maar steeds wachten of de ocean safari’s door gingen. Deze week heb ik maar 1 safari gemaakt, want het weer is omgeslagen. Er is veel bewolking, onberekenbare wind en als er onweer is kunnen we niet het water op, dat is gevaarlijk. Sinds gister tropische regenbuien, ook overdag, vochtig, klam, wel 23 tot 30 graden. Geen walvishaai te zien, maar wel weer dolfijnen onder water langs zwemmend.

Ik ben begonnen met “Engels les” geven op een school voor kinderen van 3 tot 5 jaar, ja zo jong! De jongsten kunnen nog niet eens schrijven, maar ze willen wel dat ze meedoen. De hoofd onderwijzer doet het samen met mij en vertelt ze wat er van ze verwacht wordt. Ik heb gezorgd voor papieren met een letter erop in stippellijntjes en potloden. Plaatjes erbij, die ze kunnen kleuren, met Engelse woorden. 15 tot 20 kindertjes, waarvan een derde bijna 5 is. De laatste kunnen wel al wat zeggen en schrijven. Ik vind kleuters erg leuk, dus amuseer me, maar verwacht niets van de “Engelse les” ! Drie keer per week ga ik er vroeg heen, zodat ik op tijd terug kan zijn ALS de ocean safari gaat.

Vrijdag ging ik met Mozambikaanse France naar Maxixe, een andere stad, om mijn visum te verlengen. Met openbaar vervoer. Om half zeven in de ochtend een flinke regenbui, zodat het vervoer ontregeld was. Wachten….De asfalt wegen overstromen en de kleiachtige wegen worden modderpoelen. We vertrokken pas om 8 uur. Na een uur waren we in Inhambane, waar we een boot namen om naar de overkant te varen. Ik heb foto’s van de boot, want ik griezelde. Zoals de busjes was de boot overvol. Ik heb geweigerd in het midden te zitten en ben vooraan gaan zitten, zodat ik lucht had en bij zinken er snel uit zou zijn. Het ging goed en toen bij het visum kantoor wilden ze mijn visum niet verlengen……Na overleg met Katie heeft France gevraagd of als ik meer betaalde het wel kon…….we stonden voor een loket met een affiche, dat niemand hier omgekocht kon worden……Haha……en toch….. het lukte! We moesten er 2 uur op wachten, maar daar was ik blij mee, want ik kon mijn paspoort meteen mee nemen en had het anders een week later moeten ophalen!!!!! In de tussentijd hebben France en ik de prijzen van een ijskast, die Katie wil hebben, uitgezocht en hebben we geluncht. Toen dezelfde weg terug, om half vier kwam ik doodmoe aan en waren de anderen aan het afronden. De drie dames zouden dit weekend vertrekken.

Intussen hebben ze vanmorgen gehoord, dat hun vlucht niet vertrekt, slecht weer, motorproblemen? Ze moeten tot maandag blijven, wat ze helemaal niet erg vinden, maar het is al uren regelen om uit te vinden hoe alles zit, ook met vervolg vluchten en andere boekingen.

Het hoogseizoen is hier voorbij, dus veel mensen zijn vertrokken en met de regen zakt alles een beetje in. Minder life music in het weekend. Tijd voor andere zaken. De super rode blue moon van woensdag! Ik liep op het strand te wachten (!) tot hij op kwam, maar liep niet ver genoeg door om hem uit zee te zien opkomen! Zo jammer, want de foto’s van anderen zijn prachtig! Gister zat ik in het restaurant van Albatroz op mijn computer naar “Vogeldagboeken” te kijken en zag een Afrikaanse bijeneter op de foto. Ik keek op en voor mijn neus in de boom kwamen met veel gepiep zeker 11 van diezelfde bijeneters aanvliegen!!!!!!Snel mijn fototoestel gehaald en wel 70 foto’s gemaakt, want ze zijn erg bewegelijk!!! Wat een verrassing!

Nu zit ik er weer, maar het heeft al 2 uur geregend, ik zie libelles eitjes in het zwembad afzetten. De lucht is grijs, geen wind, zee is vlak, alles zwaar van de regen…….ja, dat kan hier ook en het is wachten (!) tot het droog is.

In het algemeen was het een minder vrolijke week, maar het kan niet altijd fantastisch zijn. Volgende week komen nieuwe vrijwilligers. Vier stuks, ik ben benieuwd!

Ik las dat er ijs verwacht wordt, gaan jullie schaatsen? Warme knuffel van mij, liefs @nkie


Reacties

Reacties

Jelly

Ha grote wachter.
Vast veel geleerd van al die lesjes.
Toch ook leuke beloningen.
Bijen eters nog wel en schatjes van kinderen en gratis douches
Hoop dat het volgende week meer naar je wens is.
Lieve groet Jelly

Ineke

Juf Ankie. Wat leuk dat je dat doet.!
Weer genoten van je verhaal.

Monique

Mooi verhaal, Ankie.
Flink hoor, om in zo'n óverbeladen bootje te stappen!
Even afwachten vwb het ijs, misschien op ondergespoten land, de elf stedentocht zal het niet worden!
Wij hebben onze Noren weg gegeven, nemen geen risico meer.
Veel liefs, Monique

Car

Lieve Ank,
Ik kan de sfeer wel invoelen. Wachten en hopen.....geduld ja. Het gaf jouw
weer tijd voor een mooi verslag. Leuk de engelse les. Mag je ze ook een
dansje erbij leren?
Hier net hagelstenen op ons balkon. Liefs uit Amsterdam!

Yvonne van den Adel

Super spannend zo'n reis naar de stad dat vergeet je nooit weer,
en ik kan mij helemaal in leven hoe je hebt gevoelt.
En heel gaaf dat je de kliene kindeten les geeft. Heel veel liefs van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!