ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho Conservancy, eerste week


Lieve Allemaal,

Het is weer ongelooflijk wat ik hier allemaal zie! De eerste drie drives, zagen we elke keer leeuwen met kleintjes en een Cheeta met 2 kleintjes.

De gidsen zaten uit te rekenen, dat er op dit moment in dit gebied 4 families leeuwen zijn. Zo’n vijftig leeuwen bij elkaar, 19 volwassenen en de rest welpen van verschillende leeftijden. De welpjes, die ik vorig jaar in januari zag, zijn gedood, maar daarna is de situatie tussen de mannetjes leeuwen gestabiliseerd en zijn er dus veel welpen geboren. In de toekomst, als de welpen volwassen worden zullen er wel weer verjaagd worden, maar nu geniet ik van het zien van alle welpen. Ze spelen met elkaar zoals onze poezen, klimmen in bomen en drinken bij diverse moeders. Vrijdag avond zagen we zelfs 2 families.We zagen een leeuwin alleen lopen en later bleek dat ze op weg was naar haar familie. Een welp was erg in de auto geinteresseerd en klom ertegenop om op het canvas te knabbelen. Nic ,mijn collega vrijwilliger en ik waren niet bang en vonden het prachtig. Heleboel foto’s gemaakt om ze te identificeren en video’s van de spelende welpen.

Er is veel voor ze te eten, want er zijn ontelbaar (gelukkig tellen we alleen in bepaalde gebieden, twee keer per week) veel wildebeesten en zebra’s allemaal met kleintjes. Die zijn ook schattig. Een wildebeest stond op het punt te bevallen, we zagen 2 hoefjes in het geboortevlies uit haar steken. Ze was omringd door anderen en ze liepen weg toen we eraan kwamen, dus hebben we ze met rust gelaten, ook al had ik dat graag gezien!

Op de 2 dagen, waarop we geen leeuwen zagen, hebben we kuddes olifanten gezien, die tot vlakbij de auto kwamen. Ook met kleintjes. Een mannetje, die we alleen tegen kwamen, wilde de baas spelen en ons wegjagen. Grappig was dat als we wegreden hij achter ons aan kwam en als we stopten, kwam hij weer dreigen tot vlak voor de neus van de auto! Dat zijn geweldige ontmoetingen! Vrijdagavond na de leeuwen kwamen we terug in het donker in het kamp, toen olifanten in het lamplicht van de auto verschenen. Wel veertig olifanten liepen om het kamp heen te grazen en struiken te eten. Je kon ze goed horen, maar niet zien, want we moesten op gepaste afstand blijven.

Heel special was dat Francis, onze gids, nog bij daglicht een aardwolf ontdekte. Hij, de aardwolf, moest zijn behoefte doen en was daarom uit zijn hol, want daarna rende hij heel snel weer terug. Normaal komen ze er alleen ‘s nachts uit!

Naboisho ziet er heel groen uit. Na grote droogte is 3 weken geleden vervroegd het regenseizoen begonnen. Overal groeit gras, maar nog niet zo hoog, dat de dieren zich erin kunnen verstoppen, dus ideaal om ze te spotten. Regelmatig regen, afgelopen week en temperaturen onder de 20 graden, een goede therapie voor mij om de positieve kanten te zien. Maar ik moet toegeven dat we tijdens de drives slechts spetters hebben gehad en het vooral in de nacht regent. Dat maakt het makkelijker voor mij!

Toen ik aankwam heb ik coordinator Carol gezien, maar zij bleek terug naar huis te gaan voor een familie aangelgenheid. Jammer, maar hopelijk komt ze morgen terug. De andere bekenden zijn Soila, die schoonmaakt, en gids Francis, die intussen een extra jaar ervaring heeft en naar mijn mening erg goed is. Hij neemt de tijd, rijdt rustig en maakt off road geen struiken kapot. Knap, want het is in de modder vaak geglibber! Nic uit Zwitserland is de enige andere vrijwilliger, maar gelukkig is Anna ook gekomen. Zij doet een masters onderzoek naar gras en is hier voor 10 weken. De vrouwen zijn in de minderheid, want 2 mannen in de keuken en er waren nog een paar onderzoekers voor een paar dagen. Die zijn intussen vertrokken.

Een ervan was Stratton, die o.a.Martial Eagle onderzoek doet.Ik zie hem elke keer een paar dagen. Hij vroeg ons een Martial Eagle voor hem op te zoeken, want deze had een prooi te pakken en hij wilde weten wat de prooi was. We vonden de grote roofvogel, maar de resten van haar prooi waren niet te vinden.

De pech, die ik heb, is dat de oplader van mijn computer stuk is. Ik moet andermans computer gebruiken, dus ben beperkter in mijn mogelijkheden. Ik zal mijn gmail adres regelmatig controleren. Whats appen lukt redelijk, gezien het beperkte internet hier.

Ik voel me weer een geluksvogel met al deze ontmoetingen.

Mijn laatste week gaat in en ik ga nog even heel erg genieten!

Heel veel liefs van Ankie

Reacties

Reacties

Charlotte

Ja Ank, dat klinkt inderdaad als genieten wat je de afgelopen week weer heb gezien en meegemaakt.Vind jullie trouwens wel dapper met de olifanten om je heen.maar ja ervaring telt.
Wat heb je in Naboisho verschillende weersomstandigheden meegemaakt in de laatste jaren. Met deze temperatuur kan je een beetje wennen aan de Nederlandse temperatuur. Hoop voor je dat het over een week wat omgewarmd is, want het is nu ijzig koud met de wind.
Maak er nog een mooie week van en dan ontvangen we je weer met open armen!! Liefs, Charlotte

lien

Je hebt heer veel moois en spanning gezien/gehoord lijkt mij. Meer dan vorige jaren?

Het is hier nog hartstikke koud!

Ben benieuwd naar je foto"s. Kan ik nu ook al zien.

Heb straks goede reis! Liefs van Lola en lin

Car

Wat gaaf allemaal! De dieren om jullie heen en zo dichtbij.
Heerlijk om al die indrukken straks mee naar huis te nemen.
Fijn je dan weer te zien! Liefs!

Els

Wat heb je weer ongelooflijk veel gezien en meegemaakt! Een beetje gevaarlijk, die olifanten zo dichtbij??? Geniet nog van je laatste week! Gisteren en vandaag een heerlijk zonnetje hier, maar nog wel een koude wind! Maar ik weet zeker dat je wat warmte meeneemt volgende week! Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!