ankiewalvis.reismee.nl

Kerstweek Frontier

Nadat ik mijn vorige verhaal op het log had gezet heeft het 2 dagen overdag heel veel geregend, vervelend, maar ik beleefde wel wat moois!

Maandag zijn we naar het prachtige eilandje Iranja gevaren, een stuk ten zuiden van Nosy Be. Onderweg hevige regenbuien, maar de kapitein was oplettend en…… WHALESHARK. Het seizoen is voorbij, dus ik verwachtte niets, maar we kwamen een “kleine” walvishaai van 4 a 5 meter tegen!!! Hij was nieuwsgierig en we konden het water in om hem te zien en op de foto te zetten. En toen…….. MANTA! Ja hoor, ook een manta rog draaide cirkels voor onze neus om het krill z’n mond in te scheppen. Bij hem waren 4 devil rays, een kleiner soort roggen. Geweldig vond ik het en daarna nog een keer het water in om de walvishaai nog een keer te zien.

Intussen was de zon gaan schijnen en we kwamen aan bij het idyllische eiland met palmbomen en poederwit zand. De lunch met vis en garnalen was heerlijk en toen begon het weer te regenen, maar de dag kon voor mij niet meer stuk!!

Eerste Kerstdag ben ik naar het dorp naast ons gegaan. Rond half negen zou de mis beginnen, mensen kwamen binnendruppelen, vooral kinderen met mooie feestjurken. Iedereen netjes en mooi aangekleed. Ik had alles willen fotograferen, maar ik voel me dan teveel de toerist en vind dat het teveel inbreuk op hun privacy doet. Het “kerkje”, was eigenlijk een versierd gewoon huis, waar zo’n 40 personen op banken konden zitten, maar er werd steeds meer naar elkaar toegeschoven. Ik ben in de deuropening gaan staan om niet een andermans plek te bezetten en kreeg daar een stoel aangeboden.Enige jongemannen zaten buiten en verzorgden het ritme bij gezangen door op een plastic jerrycan te trommelen en met een soort rammelaar. De priester werd om half 10 voor onze neus aangekleed en begon de dienst. Halverwege kwam hij naar mij toe om te vertellen, dat het wel heel speciaal was dat God een persoon naar zijn eigen gelijkenis naar ons had gestuurd. Dit in het Engels, terwijl hij naar buiten keek of er nog anderen waren, jammergenoeg niet, al mijn collega’s waren in het kamp gebleven. Zij grepen niet de kans om iets van een andere cultuur mee te maken. Daarna heeft de priester ook 3 baby’s gedoopt. De wijn en hosti’s werden uitgedeeld, zang, collecte en een beetje dansen. Tegen 12 uur ben ik terug naar kamp gegaan en de rest van de dag brachten we door met het voorbereiden van eten, kaarten en “hangen”.

De volgende dag was gewoon werk gepland en daar waren we blij mee. De staff had deze dagen een voller programma gemaakt, zoals we gevraagd hadden. Er kan niet vaker gedoken worden, maar we hebben meer info over hun research gehad en verschillende documentaires van de BBC bekeken. Overdag was het eb en de zon scheen weer volop, dus de beach clean en mangroves meten werden later op de middag gedaan. Midden op de dag valt er geen wandeling te maken, want dan is het veel te warm.

Na de Kerst vertrokken de 2 gezellige, initiatief rijke Zweedse meisjes, jammer. Zij waren 3 maanden geweest! Er zijn 2 nieuwe meisjes bijgekomen, maar die bijven maar kort, 1 en 2 weken, want Frontier heeft een kerstaanbieding gehad. Die hele reis hierheen voor zo kort, ik moet er niet aan denken! Het zee project heeft nu maar 4 vrijwilligers. Twee, ook Zweedse, maar saaiere meisjes, Esther, wiens tenen gelukkig weer beter zijn, zodat ze kan meedoen. Ze heeft 2 weken met zwerende tenen gezeten en geen klacht geuit, knap vind ik. En dan ikzelf dus op halve kracht omdat ik niet mag duiken. Door de regen was het zicht onder water erg zanderig, zodat ik ook slechts een enkele schildpad tegen kwam. We verwachten nog 2 nieuwelingen, maar druk is het dus niet in het kamp. Ik heb het gevoel iets meer contact met de stafleden te krijgen, dus dat is fijn. Deze week hebben we een positieve evaluatie gegeven, dus de zaken zijn verbeterd. Ik blijf moeite met de hygiëne houden, maar pas me erop aan.

Gisteravond hebben we met 6 personen in het dorp gegeten. De vrouw van de chief had weer gekookt, maar deze keer viel het wat tegen, geen vis, maar stukjes van iets wits op een stok, dat onbestemd en niet lekker was. Salade was wel heel goed.

Dit weekend zit ik heerlijk 2 nachten in het hostel Tamana in Hellville en heb een prachtige kamer met eigen badkamer, extra genieten dus. De eigenaresse heeft me geholpen met het plannen van de 10 dagen, die ik na het kamp in Madagascar heb en ik verheug me erop!

De komende 2 weekjes kamp gaan nog lukken!

Ik wens jullie een goede jaarwisseling en een gezond, mooi 2019!

liefs van @nkie

Reacties

Reacties

jelly

liefankie,

Dat klinkt al wat beter.

Jij ook een fijne jaarwisseling

knuffels Jelly

Charlotte

Fijn dat alles iets positiever is inmiddels. Geweldig je ervaring met de whaleshark en manta, maar ook.. de 1e kerstdagdienst in zo'n speciale omgeving. Hardstikke goed dat je je daar voor open stelt.
De warmte bij jullie kan ik me niet voorstellen momenteel, hier wat grauw, fris, maar....wel droog.
Hoop dat je een beetje gezellige jaarwisseling hebt en dan vol goede moed 2019 in!!
Veel liefs, Charlotte

Els

Lieve Ankie,
Wat een mooi verslag weer, ik kijk bijna met je mee! Helemaal door alle prachtige foto's!
Voor jou ook een mooie jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar! Liefs Els

Herma

Wat een mooie en eigenlijk terechte opmerking van die priester!!
Fijn dat het wat beter gaat ...hoop dat je voorlopig alleen maar positieve ervaringen zult hebben...zo ook in 2019..
Liefs

Aleid

Ik heb jou bericht weer met veel interesse gelezen en zie het bijna voor me. Prachtige foto's van zoveel moois. Succes weer de komende week. Ben benieuwd hoe jou jaarwisseling daar gaat verlopen. Vast weer bijzonder. Liefs Aleid

Tineke

Hoi Anky, Ik lees met bewondering je app, soms uit niets haal je de mooie dingen toch naar boven! wat onder water leeft is prachtig dat hebben wij in Australie gezien! Ben natuurlijk wel benieuwt hoe daar het oud-nieuw gevierd gaat worden!
In ieder geval een mooie jaar wisseling en het allerbeste daar!
Dikke knuffel, Tineke.

Atty

Lieve Ankie,
Gelukkig betere berichten dan de vorige keer, houden zo! Mooie belevenissen, zeker om ook op deze manier kerst mee te maken.
Wens je nog fijne dagen/weken voor je weer verder trekt. En uiteraard een super en vooral gezond 2019! Big hug, xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!