ankiewalvis.reismee.nl

Laatste week Frontier Madagascar

Pffffff…….. Ik heb het kamp verlaten zonder een traan te laten. Wat een opluchting. Ik wil er niet al te veel over zeggen, want Esther en de stafleden zijn er nog en hebben nog enige weken te gaan. Esther nog 4 weken en ik heb het erg gezellig met haar gehad. Ouders van Esther, jullie hebben een toffe dochter!!!! Ik bewonder de manier waarop ze zich aanpast aan de gegeven omstandigheden en ik hoop dat haar eigen project voor school een succes wordt.

Op mijn laatste dag moest ik, en iedereen hoor, een evaluatie voor Head Quarters van Frontier invullen, omdat ze feedback willen hebben van wat ze zouden kunnen verbeteren. Nou de mijne is niet mals naar HQ toe. Ik heb geschreven dat ze zelf eens moeten komen kijken hoe de omstandigheden zijn en dat het kamp aan renovatie toe is!! Dat de staff uitstekend zijn best doet om het ons naar de zin te maken, maar dat het alles behalve comfortabel is om daar te wonen. Het werk heb ik erg leuk gevonden, maar het wonen daar........

Het regenseizoen zet steeds meer door. We hebben meer bewolking gehad en meerdere avonden regen tot in de nacht. Blij als de zon scheen, want dan kon je de was laten drogen en de powerbank opladen met het zonnepaneel. De temperatuur wisselt per uur, met een windje even lekker en dan plots zweet je weer, terwijl je niets doet. Vaak is dat voordat er een bui komt, dus je zou haast naar regen gaan verlangen…..

In de vroege ochtend was het steeds hoog water, dus we gingen er vroeg op uit en ik heb nog een paar keer heel mooi kunnen snorkelen! Schildpadden kunnen fotograferen en andere vissen. Daar werd ik blij van. Een ochtend regende het, zie de foto’s en het was best leuk om zo in de kletterende regen te snorkelen. Het water was lekker warm, maar de regen koud, dus ik moest onder water om het warm te krijgen, na een uur lukte dat toch niet meer. Wel nog een schildpad gescoord.

Een andere keer had ik het geluk dat een schildpad vlak bij me, ik had hem aan kunnen raken, naar de oppervlakte kwam om adem te halen. Dat zijn mooie momenten.

Naast de routine van de beach clean en mangroves meten hebben we 2 keer mangroves geplant. De zaden, die aan het ontkiemen waren terug geplant aan de kust. Leuk werk. De plantjes, die we drie weken gelden hadden geplant stonden er nog. Ze hadden wel last van zeewier dat eromheen blijft hangen.

Documentaires bekeken, bijv over coral bleaching, maar ook de film Madagascar, die ik nog nooit gezien had!

Dit weekend gaat er weer een staflid weg en drie vrijwilligers, waaronder ik. Vande week is een nieuw staflid gekomen, die na 2 dagen al zei dat ze drie maanden in het kamp genoeg vond, ze zou eigenlijk voor zes maanden komen. Er komen ook twee vrijwilligers voor het bosproject, dus Esther is de enige bij Marine.

Dit weekend zit ik lekker in het Tamana hostel en heb een eigen kamer, uitgebreid herpakken en alles laten wassen. Vanavond vlieg ik naar de Hoofdstad Tana, althans naar het Manoir Rouge Hotel in Ivato, dat vlak bij Tana en het vliegveld ligt.

Maandag vlieg ik naar Morondava om o.a.de baobab bomen te zien en nog een tocht te maken. Hopelijk regent het komende dagen niet meer, want de berichten waren, dat de weg niet goed begaanbaar was. Daar 5 dagen en volgend weekend terug naar Tana vliegen om dan met een auto naar Nationaal Park Andasibe te gaan om soorten lemuren te zien.

Ik verheug me op deze dagen om nog wat van het vaste land van Madagascar te zien!

23 januari vlieg ik naar Nairobi om weer naar de Mara te gaan. Mooie plannen, heerlijk, wordt vervolgd allemaal. Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Ilse Sinke

Hoi Ankie

Dank je wel voor het mooie compliment.
En dank je wel voor de goede zorgen die je Esther hebt gegeven?

Een hele goede reis verder en vooral overal van genieten!

Groetjes Ilse

Herma

Knap dat je toch het positieve boven en vooraan laat komen.
Je hebt ook prachtige dingen gezien.
War zul je genieten van een beetje luxe straks...alles schoon..
Goede reis vanavond en weer alle goeds voor alle dagen.
Liefs

Sylvia - tante van Esther :-)

Ja, ik heb een tof nichtje. Bedankt voor je zorgen om Esther. Ik vond je verhalen leuk om te lezen. Veel plezier met je verdere avonturen.

jelly

lieverd,
Geen reactie van mij wegens fysieke dip.
Veel plezier daar.
Knuffel Jelly

Monique

Hi Ankie, een afsluiting van je verblijf in Frontier Madagscar. Soms was je onvrede over e.e.a. wel eens héél miniem tussen de regels door te lezen maar mijn compliment voor je positieve instelling, waarmee je die zaken altijd weer het hoofd biedt! Geniet van je dagen in en rond Morondava, veel plezier met je nieuwe belevenissen! Veel liefs, Monique

Aleid

Ik heb jou belevenissen met plezier gelezen. Het is zo knap van je dat je dit hebt volgehouden, ook na alle bedenkingen vooraf. Super gedaan!
Ik hoop voor je dat de komende weken mooi zijn, geniet ervan. Daarnaast lekker uitrusten en weer
" opladen". Liefs Aleid

Els

Lieve Ankie,
Wat een verhaal weer! Een ervaring was het, deze 6 weken! Hopelijk kun je alle mooie dingen die je hebt gezien en beleefd onthouden en vergeet je gauw de mindere momenten. En wat een prachtige foto's weer! Geweldig dat je ons hier laat meegenieten!
Vanmorgen zei ik je nog dat de foto's niet waren doorgekomen, maar vanavond toen ik thuis kwam...verrassing! Héél mooi!!!
Geniet van de rondtrip over ongetwijfeld een mooi stuk Madagaskar, doe voorzichtig en maak weer veel mooie foto's!
Liefs Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!