ankiewalvis.reismee.nl

6e en laatste week Naboisho

Afgelopen week hadden we ander weer. Begin van het regenseizoen? ’s Ochtends blauwe lucht, zon en ’s middags 27 graden. Rond vier uur begon het te bewolken, de temperatuur daalde en vest aan. Een paar keer flinke regenbuien. Als we op drive waren moesten de zeilen aan elke kant van de auto naar beneden gerold worden, dan zat je met elkaar knus in een tent, maar je zag niet veel. Afgelopen weekend was weer droog en de voorspelling voor volgende week is droog, maar dat zal ik in Naboisho niet meemaken, het was mijn laatste week.

Vorige week maandag kondigde de jonge Amerikaan plots aan dat hij vertrok. Hij zei dat er thuis iets was en zijn moeder hem nodig had, maar we vermoeden dat hij het niet zag zitten om nog te blijven zonder jonge vrijwilligers. Ik vond het niet erg, ik bleef over met de 2 oudere mannen. Met de vrachtwagen chauffeur kon ik goed samenweken en de Belg ging toch zijn eigen gang.

We maakten nog veel leuks mee. O.a vlogen onze African Impact zwaluw babies uit! Toen ik aankwam waren zwaluwen een nest aan het bouwen aan het plafond boven onze eettafel. Een week of drie geleden zagen we ze af en aan vliegen en langzamerhand ontdekten we kleintjes, die gevoerd werden. Begin vorige week vloog er een klapwiekend op een balk en daarna buiten op de grond. Meteen vlogen Ma en Pa bij hem langs en toen Francis in de buurt kwam vloog het jong de bosjes in met een ouder. De volgende dag keken er twee over de rand van het nest en de ouders gaven ze geen eten meer. Ze vlogen zelfs met een insect in de bek tot 10cm voor het kleintje en vlogen er dan mee weg. Je reinste pedagogie! Stimuleer je kind om uit te vliegen!!! Het duurde een tijdje voor de tweede naar buiten vloog en op een tak ging zitten. Moeder ernaast, kind vleugels uitproberend. De derde keek nog angstig over de rand van het nest, vloog naar een balk, maar toch weer terug naar het nest. Later was er een stevige wind en regenbui. De twee zaten op het nest en werden af en toe gevoerd. Dit duurde nog twee dagen en daarna hebben we ze niet meer gezien. Ik vond het prachtig om het te volgen! Denken wij dat we pedagogische aanpak hebben uitgevonden! Hoewel…. je kind geen eten geven om het te stimuleren gaat mij een beetje ver!!!

Ik schreef al in mijn wandel safari verhaal, dat we vaak ’s nachts leeuwen gebrul horen. Zaterdagnacht werd ik er om 1 en 3uur van wakker en keek door mijn raam naar buiten. Ik zag niets, maar hoorde dat het gebrul dichtbij van achter het toiletblok kwam en daar staan de 2 tentjes, waar Francis en Ben, de kok, slapen. De volgende ochtend vertelden zij: Francis had een gaas raampje in zijn tent en had op een afstand van 30 cm een leeuwin aangekeken. Hij dacht dat de leeuwin hem niet zag, omdat het in de tent donker was, maar ik denk dat zij hem wel rook! Ze krabbelde aan de tent! Ben was wakker geworden van het gebrul, dacht dat het verderop was, moest plassen en opende de rits vd tent. Hij keek met zijn zaklamp naar buiten en zag de leeuwin bij de tent van Francis zo’n 10 meter verderop. Hij schrok en ritste de tent meteen dicht, maar de leeuwin had hem gezien, dus kwam naar zijn tent en begon aan zijn tent te krabbelen! Ze bekenden beide bang geweest te zijn, zelfs Francis, die Maasai is en leeuwen meer gewend is!

Francis zei dat de leeuwen van 1 tot 4 uur dichtbij geweest waren en daarna waarschijnlijk een kill verderop gemaakt hadden. Ze hadden die nacht weinig geslapen!

Benoit, de Belg, slaapt in een deel van een grotere tent en heeft ook steeds verhalen over nijlpaarden, die hij al grazend langs hoort komen. Er zijn dichtbij het kamp leeuwen kills geweest. Ik heb in de loop van de jaren steeds meer leeuwen gezien en ik heb het gevoel dat ze het terrein aan het overnemen zijn…….vroeger hoorden we ze ’s nachts af en toe ver weg brullen. Er zijn plannen om het kamp te verhuizen, dus wat zal de toekomst brengen??????

De drives hebben weer mooie ontmoetingen gebracht, bijna elke keer zagen we leeuwen. Tijdens mijn laatste drive vrijdagavond was er een regenboog en drie keer moesten we de tent vd auto voor regen sluiten, maar toen het ging schemeren hebben we in totaal 13 leeuwen, waaronder welpjes gezien. De meesten waren nieuw voor mij, dus had ik in mijn 6 weken niet gezien. Een mooi slot.

Zondag was er een voetbalwedstrijd tussen de leerling gidsen en personeel van een resort in de Mara. Ik ben er gaan kijken en gelukkig eindigde het in 1-1, we stonden lang 0-1 achter. Onze gids Brian was keeper en Francis maakte het doelpunt, dus de school kan niet zonder ons! Nog een les bijgewoond van de leerling gidsen, waarin ze vragen over wildlife moesten beantwoorden en volgens Francis het slecht deden, dus hij gaf ze een preek, dat ze meer moesten studeren! Het was voor het eerst in al die jaren dat ik de leerlingen meemaakte en ik vond het erg leuk om contact te hebben. Ze zijn enthousiast als ze je zien, zoals toen ik naar de wedstrijd kwam kijken.

Intussen heb ik maandagmiddag met pijn in mijn hart afscheid moeten nemen. Nog een ruime week reis ik in Kenia rond. Daarover vertel ik jullie volgende week.

Veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Charlotte

Een prachtig afscheid Ankie van je winterexpeditie! Zoveel moois, maar ook best eng af en toe. Wil niet ruilen met Francis en Ben!!
Aandoenlijk de zwaluwbabies en hun opvoeding!
Wat het water betreft kunnen we er hier momenteel ook wat van, maar ik ga er van uit dat je het zonnetje meeneemt!!
Nog een leuke week en dan weer gezellig hier! Liefs, Charlotte

Jelly

Goh wat een leuk en spannend verhaal
Liefs

Atty

Wat een mooie laatste week was dat! Jij maakt veel herinneringen!
Nog een fijne vakantie week in Kenia, geniet ervan. En daarna een goede reis naar huis, waar het ook weer heerlijk is (qua weer niet zo, maar ja...). Xx

Els

Lieve Ankie, wat een geweldig uitgebreid verslag weer! Wat heb je veel meegemaakt deze winter! Ik verheug me erop om je gauw weer te zien! Een fijne laatste week gewenst en inderdaad, laat de regen maar in Afrika. We hebben hier voorlopig genoeg nattigheid! Liefs Els

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!