ankiewalvis.reismee.nl

Dumela Lodge week 2

Lieve Allemaal,

Pfff , deze week moesten we vier keer om 5 uur klaar staan om te vertrekken, dat betekent even na vier uur opstaan, ook al ga ik om 9 uur naar bed, dat is nog vroeg. Voordeel is dat we de zon zien opkomen en het nog niet heel warm is.  Dat  was vooral belangrijk op de 2 dagen, dat we lichamelijk werk gingen doen. Ene dag een kruidentuin wieden en andere dag “erosion work”. We moesten takken kappen en in geulen leggen om het wegspoelen van zand en aarde tegen te houden. De regen van vorige weken had duidelijk zijn sporen nagelaten. We werkten van 6 tot half negen en dat was zweten. Zoals jullie begrijpen is het deze week warm geweest, 30 tot 38 graden overdag. Zelfs ik zoek de schaduw op, dat vind ik pure luxe!!!

In de nacht van dinsdag op woensdag zijn we gaan kamperen in een reservaat dat Balule heet. Een groot gebied, dat een open verbinding met het Kruger Park heeft ( hetgeen betekent dat er geen hekken tussen zitten, zoals bij andere gebieden) en daarom de mogelijkheid geeft om “the  Big -five “ te zien. Jammergenoeg is er een kopermijn en loopt er een spoorlijn doorheen van de kopermijn naar grote plaatsen, waar het koper overgeheveld wordt voor verder transport. De wilde dieren komen dus in botsing met de trein. O.a vier olifanten gedood in het afgelopen jaar.  We reden over een weg naast de spoorlijn en noteerden alle dieren, die we daar zagen en wat ze aten. Wij zagen giraffen. Men heeft bijv bedacht dat als je weet wat voor bomen ze eten, je die bomen bij de spoorlijn kunt weghalen, zodat ze minder dichtbij komen.

Ook kudu’s gezien, nyala’s  en natuurlijk impala’s met hun kleintjes. Niet veel meer op de weg naar het kamp. Dit kamp is een omheind stukje grond met een paar gebouwtjes en tenten, gelegen aan de Olifants rivier. Er stond veel water in de rivier, mensen die eerder waren geweest stonden er versteld van. We maakten onze bedden klaar, ik koos voor een tent  met matras naast het wc gebouw ( gelukkig wel normale wc). Kampvuur werd gemaakt om hamburgers op te bakken. Het terras keek uit over de rivier, maar al gauw werd het donker. De sterren waren prachtig. 

Om 8 uur gingen we op night drive, op zoek naar nachtdieren. We spotten een eagle owl en enige nachtzwaluwen, die op de weg lagen en wegvlogen. Ik weet niet waarom je ze op de weg tegen komt, zal ik eens vragen.  Terug in het kamp om 11 uur was het een kabaal van jewelste door alle vogels en kikkers. Ik kon er niet van in slaap komen, dus het was een korte nacht. Om 5 uur  ging de wekker en hoorde ik het bekende geluid van nijlpaarden, inderdaad er lagen er een paar aan de overkant in de rivier. Alles ingepakt en weer op weg om dieren te spotten. Het zat niet mee, geen bijzondere dieren gezien en daarbij begaf onze auto het, wilde niet meer starten.  We hergroepeerden ons, ik mocht mee in de andere auto en zij, die niet meekonden, bleven wachten op een derde auto, die vanaf onze Lodge kwam om de auto weg te slepen. Dat kostte  uren en ze waren pas om half drie in de middag terug. Ik was ze dankbaar. 

Intussen hadden wij in de Lodge kerstversiering gemaakt en opgehangen. Ook niet mijn favoriet, maar leuker dan een auto duwen in de hete zon.

Op een andere drive hier in de buurt heb ik nog zwarte neushoorns gezien en veel giraffen en in de avond  twee genets, een klein soort katten, die ’s nachts actief worden. De nachtdieren aardvark en pengolin ( schubdier ) staan nog steeds op mijn verlanglijstje.

Er zijn drie nieuwe vrijwilligers aangekomen. Een Engels en een Australisch meisje en zowaar een ook 70 jarige Indiase vrouw, die actief over de wereld reist en haar zoon woont in Amstelveen met zijn gezin!!  Ze gaat net als ik buiten werktijd haar eigen gangetje, maar leuk dat ik een leeftijdgenoot heb.  Vandaag is de 65 jarige Toodie, die ik al kende, vertrokken en een Nederlandse jongen. Stafleden komen en gaan ivm de Kerstvakantie. 

Dit weekend heb ik niet meegedaan aan de trips, heerlijk hele weekend vrij en gister bij het zwembad zitten lezen bij 35 graden. Het weer is onvoorspelbaar, want vandaag helemaal bewolkt en 26 graden, dus iedereen komt een beetje bij. Ik heb het prima naar mijn zin!

Volgende week Kerst, dus ik wens jullie allen gezellige, vredige Kerstdagen!!!

Veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

karin

Lieve Ankie, Joos en ik hebben je verslag weer met plezier gelezen. Heerlijk al die mooie dienren. Je moet regelmatig wel hard werken!! Lijkt een beetje anders. Fyn dat het zulk mooi weer is, ook een beetje vakantie. Hier is het, zoals je vast weet, druiloren weer en geen winter. Joos heeft een netvliesloslating gehad en is geopereerd met succes maar het herstel duurt nog weken. Kan minder zien en geen auto rijden, dus donkere dagen voor Kerst is van toepassing. We kijken(!) al weer uit naar het voorjaar. Voor jou fyne dagen, zoals altijd geniet en we lezen en leven met je mee. Liefs, K&J

Marian hoo

Dank voor je prachtig verhaal.
Mooie en gezellige feestdagen gewenst.
Groetjes. Marian

Jouke

Als ik het allemaal lees, ben je toch een bevoorrecht mens. Nog veel plezier en een prettige kerstviering. Lieve groeten ook van Monique

herma

Lieve Ankie

Wat een raar idee , dat je in de schaduw moet gaan zitten!
Ik zie het voor me,terwijl ik (in een dikke trui gehuld) deze reactie naar je mail.
Heerlijk om je weer zo te volgen.
Liefs Herma

linda

Je beseft toch wel dat je 70 jaar bent? Hoe hou je dit vol Ankie?
Verwachten ze dit echt van je , dat harde zwoegen??
Doe het a.u.b. wat rustiger aan in die hitte. Kan niet gezond zijn.
Liefs Linda

Car

Leuke groepsfoto’s! Van alles wat. En nu een leeftijdgenoot. Toch gezellig lijkt mij. Jullie allemaal nog mooie avonturen!! Liefs

Charlotte

Lieve Ank, nu de rust is weergekeerd heb ik weer genoten van je verhaal. Elk jaar is het toch weer anders, maar....nu klinkt het beter dan vorig jaar deze tijd gelukkig! Soms heeft je leeftijd wel voordelen hè, ik zou ook liever kerstversiering ophangen dan uren in de zon op een auto wachten!!Hoop dat je de beesten op je wishlist gaat zien. Heel fijne Kerstdagen, gezellig met je collega's. Liefs vanuit huize Preukedurp.

Jelly

Bedankt voor je verslag.
Interessant.
Fijn dat je het naar je zin hebt.
Fijne feestdagen en leuk de 75 er erbij.
Liefs Jelly

Atty

Lieve Ankie,
Je moet wel hard werken om de koude winter te ontvluchten. ....maar gelukkig ook veel leuke & interessante belevenissen! Dank voor de verslagen!
Vanaf een zonnig Ibiza, 20 graden heerlijk !, wensen we je gezellige dagen en een super tijd in Africa! Liefs, A & P

André Wijnand

Mooie verhalen, maar een keertje bijpraten? Zou ik heel leuk vinden.
Laat even weten wanneer je weer in Amstelveen bent. Groet van je oude schoolvriend. awijnand@ziggo.nl 0622457424

Aleid

Weer met plezier en enige jaloersheid jou prachtige verhaal en belevenissen gelezen. Toppertje!
Zo mooi !
Goede jaarwisseling en tot later!? ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!