ankiewalvis.reismee.nl

Dumela Lodge Kerst week 2019

Lieve Allemaal,

Afgelopen week gingen we van maandag op dinsdag kamperen in het Balule Reservaat. Jullie hebben al wat kunnen zien op de foto’s : Rijdend langs de spoorbaan zei gids Loren plots, STOP! Haar collega Sam stopte. We waren net langs een tunnel onder de spoorbaan, waarvan er vele zijn, gereden, snel in de achteruit en JA, we zagen allemaal aan de andere kant van de tunnel een luipaard de tunnel in kijken. Het duurde een prachtige 5 seconden: Hij keek ons aan, keerde zich om en liep weg. Prachtig was het! Ze zijn er dus wel, dacht ik. Ons Kerst cadeau! En Loren bleek een foto te hebben gemaakt. Doorrijdend nog olifanten op een 200 meter van ons vandaan gezien en aangekomen bij het kamp kon ik een huisje krijgen met eigen wc. Erg prettig, maar ’s nachts bleek dat de matrassen hard als steen waren, dus ik sliep met uitzicht op de natuur, maar slecht.

De volgende dag weer om 5 uur op en rond gaan rijden. Ondanks de luipaard dacht ik wat is het stil wat dieren betreft. Enige impala’s, een enkele kudu, maar verder niets. Ik bedacht dat het jaren geleden heel anders moet zijn geweest! Maar PLOTS op een 15 meter van de weg af een leeuw!! En onder een boom twee leeuwinnen en 3 welpen van zo’n 3 maanden oud. Ze speelden met elkaar, wij genoten, maar moeder vond het genoeg en nam de kinderen mee naar achter de heuvel. De andere leeuwin bleef in de schaduw zitten en de leeuw ging bij haar liggen. We hebben ze goed kunnen zien, maar er gebeurde verder niets, dus we reden weer verder. Nog een Kerstcadeau!!!!! En het bewijs, dat het zin heeft om door het stille landschap te rijden!

Diezelfde avond was het Kerstavond en hadden we een speciaal diner. Tracy, hoofd vd huishouding had samen met Johan, beide Zuid Afrikaans, een “potje” ( uitspreken met een langere o) traditioneel gerecht, de hele dag op het kampvuur in de Boma van ons resort laten sudderen. Dit werd geserveerd met “pap” een witte substantie, lekker, en knoflookbrood. Daarna was de bar open en hebben de jongelui nog lang zitten drinken en praten, ik hield het voor gezien, want ik slaap het best als ik tussen 9 en 10 uur het licht uit doe.

De brunch Eerste Kerstdag was croissants, gebakken ei , jam, sour crème met scones. Daarna de Kerstman! We speelden “secret Santa” . Iedereen, die mee wil doen legt een cadeautje op de stapel. Er worden nummertjes getrokken en op volgorde mag je een cadeautje pakken en uitpakken. Maar als het jouw beurt is mag je ook het cadeautje van een ander afpakken ipv een cadeautje van de stapel. Echter niet tweemaal het zelfde cadeautje, dat zou touwtrekkerij worden. Grote hilariteit om hoe sommige cadeautje, zoals chocolade en snoep de hele kring langs gingen. Een jongeman was zo teleurgesteld ( heel komisch eigenlijk) toen zijn Parelhoen beeldje werd afgepakt, dat ik het pakte toen ik de kans kreeg. Later heb ik hem er blij mee gemaakt! Het was een leuk spel. “s middags werd de Muppet kerst film gedraaid, ik viel erbij in slaap, dus ben lekker naar het zwembad gegaan.

Vergeet ik nog te vertellen, dat het de hele week overdag tussen de 35 en 40 graden is geweest, ’s nachts niet lager dan 25. Zweten dus! Vrijdag tussen 4 en 5 uur veranderde het plotseling. Begon te waaien en te bewolken en de temperatuur daalde tot 23 graden, koud voor ons Haha!

De avond van Eerste kerstdag hebben we een drive in gebied vlakbij gemaakt, waar we de dieren met dingen op hun neus hebben gezien. We zien ze daar vaak, maar ik mag geen foto’s plaatsen of ze noemen, omdat je nooit weet wat stropers aan info gebruiken. Tweede Kerstdag hebben ze hier niet, bevalt mij prima!

Weer aan het werk en ik zelfs een “presentatie” over de gierzwaluw gegeven. Tijdens een vogel inventarisatie in ons resort bleken de jongelui niet erg in vogels geïnteresseerd. Ratna, de Indiase vrouw en ik vonden dus dat we iets over vogels moesten doen. Vrijdagavond gingen we naar de “Bush Pub” een bar/restaurant, waar we gegeten hebben en gelukkig niet te laat weer terug naar huis gingen. De jongelui vieren dan hier wel weer verder feest.

Gistermorgen heb ik met Ratna en gids Josh een boottochtje over de Blyde Rivier gemaakt. Vooral leuk, omdat ik besefte, dat ik tijdens de Panorama toer, die ik in eerdere jaren maakte, deze rivier in de laagte had zien liggen. Ik houd ervan om ( eigenlijk alles) van verschillende kanten te bekijken!

Vandaag ,zondag, is het wisseling van de wacht, vijf personen vertrekken en er komen nieuwe mensen. De meesten zal ik geen traan bij laten. Ik heb me heel wisselend in de groep gevoeld, soms echt buitenstaander, soms weer leuke persoonlijke gesprekken. Ook Ratna gaf aan dat ze zich door een Ned meisje arrogant behandeld voelde. Jammer. Ratna vertrekt trouwens ook, dus ik ben mijn leeftijdgenoten kwijt. Och, ik amuseer mezelf toch wel met lezen en “mijn” giraffen.

Zo, toch een A4’tje vol gekletst. Ik ben halverwege mijn verblijf hier in Zuid Afrika. De tijd vliegt.

Natuurlijk wens ik jullie allen een goede jaarwisseling en alle geluk en gezondheid voor 2020!

Warme knuffels van @nkie

Reacties

Reacties

Jelly

Spannend verhaal.
Helaas M dus ik houd het kort.
Liefs

Els

Wat fijn om weer je blog te lezen en je mooie foto's te zien! En dan ook nog een Kerstman! Wat een plezier voor je?
Ik weet inmiddels dat je the big five hebt gezien! Wat een cadeautje om een luipaard te zien en zo dichtbij!
Veel plezier aanstaande dinsdag/woensdag bij de jaarwisseling en heel veel mooie kijk- en fotomomenten gewenst in 2020! Liefs?

Aleid

Hoi Ankie, wat leuk om jou belevenissen weer te lezen in een voor mij bekend en aangedaan gebied, zo bekend! Dat maakt het extra leuk.
Geniet van de komende tijd. Groetjes .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!