ankiewalvis.reismee.nl

Tsavo East Reserve

Dinsdag kwam de mij vertrouwde chauffeur Sammy mij ophalen in het Turtle Bay Resort. We reden naar het Tsavo East Reserve, waar ik 15 jaar geleden ook met Ineke ben geweest. We hadden in een prachtig resort geslapen en daar wilde ik weer heen, maar ik bleek op internet het verkeerde gevonden te hebben. Ik belandde in het Voi Wildlife resort, dat even buiten het park ligt, ook een waterplas voor de dieren heeft, maar begane grond, terwijl het Voi Safari Lodge tegen een berg aan gebouwd was en van boven op de plas keek. Voi Wildlife was ook goed, maar ik ontdekte al snel, dat de Voi Safari Lodge vlak bij lag.

Enfin, de eerste middag was er een leeuw gespot en met 15 andere auto’s kreeg ik het bijna letterlijk benauwd, terwijl ik slechts een glimp van de leeuw opving. Ik heb al teveel leeuwen van dichtbij gezien om dit te doen, dus met Sammy besproken, dat het zo niet voor mij hoeft. Hij begreep het natuurlijk. Verder die middag niet veel dieren gezien, maar wel een regenbui en een regenboog met prachtig avondlicht, wat mij een geluksgevoel gaf.

De volgende ochtend vroeg op pad. Hij reed naar de plek, waar de leeuw gezien was en daar waren nu 3 leeuwen. Ik zag ze tussen de bosjes door, niet veel auto’s en daarna zijn we de anderen kant op gegaan en ontdekten dankzij een tegenliggende auto, die ons inlichtte, een groep olifanten, die tussen de bosjes door liepen. Ze zijn hier rood gekleurd, omdat de aarde heel rood is. Nu in het regenseizoen maakt de modder ze zo prachtig rood als de rotsen. Als ik een bewegende rots zag was het een olifant! Sammy en ik vinden de vogels ook erg interessant en we vonden de “wattled starling” , die Sammy nog nooit had gezien! Het kostte nogal moeite om hem goed op de foto te krijgen, omdat ze heel bewegelijk zijn, maar het is me gelukt en ik vond hem in mijn vogel app, ja, zo up to date ben ik tegenwoordig!

De hele ochtend gereden en de middag lekker gerelaxt. Het was de hele dag bewolkt, maar daardoor niet zo zweterig als de vorige dag. ‘sAvonds met een wijntje bij de waterplas gezeten. Op een paar waterbokken en vogels na is er weinig te beleven. Omdat het veel geregend heeft, is er overal water en komen de dieren niet speciaal naar deze plas. Trouwens door de nattigheid zijn er ook vreselijk veel insecten, zelfs ik griezelde van de kevertjes in mijn haren en heel veel sprinkhanen, die maar een dag leven, want de volgende dag zag ik ze met honderden op de grond liggen en werden ze opgeveegd. Voer voor een heleboel andere dieren. Van muskieten had ik geen last, want die houden niet zo van mij, gelukkig.

Donderdag weer vroeg op pad en de andere kant op gereden, een prachtige vlakte met zebra’s en hartenbeesten, het echte Afrikaanse plaatje. De leeuw, die gepot was zagen we niet, maar een stuk verderop zagen we 2 auto’s op de weg een dier volgen. Het bleek een leeuwin met welp te zijn. Wij zijn ze ook gevolgd. Zo lief! Moeder was duidelijk bezorgd om haar welpje, die in de bosjes speelde, dan de weg op liep, enthousiast naar haar toe rende, tegen haar op sprong en op zijn rug rolde. Dan wilde moeder weer doorlopen en gebeurde hetzelfde. Maar vanaf de andere kant kwamen ook 2 auto’s……ze was ingesloten. Sammy stopte en de anderen reden een stukje door. Wij gaven haar zo de ruimte, als ze niet de bosjes in wilde en ja, hoor, ze draaide om en kwam over de weg terug gelopen, vlak langs onze auto. Wat was ik blij met hoe Sammy dit naar mijn gevoel goed oploste.

Behalve meer interessante vogels kwamen we een heel grote mannetjes olifant vlak langs de weg tegen. Hij was gras aan het eten, maar observerend besefte ik dat hij dutjes aan het doen was. Af en toe stopte hij met eten en deed niets met z’n ogen dicht, zo grappig! Op de terugweg hoorde ik leeuwengebrul boven het geluid vd auto uit. We stopten en reden zachtjes naar het geluid toe, ja hoor, een jong mannetje brulde, zag ons en ging onzichtbaar in het gras liggen. Omdat het al warm werd zou hij vast niet meer in actie komen. Wat een geluk heb ik weer gehad!

Sammy had op mijn verzoek geregeld, dat we in het Voi Safari Resort konden gaan lunchen en dat hebben we gedaan. Ik vond het zo leuk om te zien dat het na al die jaren niet veranderd was. Het uitzicht is adembenemend, ook hier de waterplassen zonder olifanten, maar in de verte als stipjes zag ik er wel vijf tussen de bomen door naar een andere waterplas lopen. We lunchten in het restaurant, waar vroeger genetkatten in het plafond hadden gewoond, maar bij navraag bleken ze er niet meer te zijn. Er is daar een schuilhut/ grot, waar je als er dieren zijn, ze vlakbij kunt bekijken. Nu zagen we alleen een “wolly necked stork” en kingfisher. Overal hagedissen en een hyrax ( rotskonijn), dus Ineke zou het er weer heerlijk hebben gevonden. Ik trouwens ook, voor een volgende keer misschien?

Daarna voor voorlopig de laatste keer het zwembad in en in de zon gelegen, het was lekker warm. Bij het avondeten had ik net besloten geen toetje te nemen, toen ik een hele taart voor mijn neus kreeg. Ze vonden het fijn dat ik bij hen gelogeerd had, wel 3 nachten, terwijl de meeste mensen slechts een nacht blijven. Ik was stomverbaasd!

Vrijdag een lange dag rijden, van 8 tot 5 uur, over de 2 baans “snelweg” naar Nairobi. Veel vrachtverkeer. Deels tussen Oost en West Tsavo Reservaat door, waar geen hekken staan. Zebra’s en een olifant gespot, dat is geen genoegen zo vanaf een snelweg. Het is heel ontspannen samen met Sammy, maar ik was moe van de hele dag in de auto.

Dit weekend blijf ik op Brackenhurst logeren, want ze hebben de prachtige tuin en bos eromheen, waar ik kan wandelen. Zaterdagmiddag is Emmanuel gekomen om bij te kletsen en zondagmorgen ben ik meegeweest naar de kerk. Toevallig net als vorig jaar hadden ze de jaarlijkse spelletjes activiteit.

Het heeft hier erg veel geregend, al maanden lang. In Naboisho en de Masai Mara zoveel regen dat mensen opgesloten zitten, omdat de rivieren zo vol met water staan, dat de auto’s er niet doorheen kunnen. Ingefluisterd door mijn Beschermengeltjes had ik voor een keer al eerder besloten erheen te vliegen! Als het weer goed genoeg is vlieg ik dus morgen naar Naboisho. Daar begin ik opnieuw met het vrijwilligerswerk voor zeven weken. Ik verheug me niet op de regen en eigenlijk is dit het droge seizoen, dus ik duim dat het snel droger gaat worden.

Een lang verhaal deze keer, maar nu zijn jullie bijgekletst. Mijn vakantie is voorbij, ik ga weer aan het werk.

Heel veel liefs van @nkie




Reacties

Reacties

Ineke

Ik heb weer genoten van je verhaal.!!

Jelly

Je bent weer lekker aan het genieteltn ahaalt wel het onderste uit de kan daar..hier op tv waar jij gaat een grote sprinkhanen plaag gerapporteerd.
Liefs Jelly

Monique

Lieve Ankie, dank voor je verhaal, geweldig, de ene belevenis na de andere, bofkont! Over kont gesproken, Donna is hier, samen je práchtige foto's bekeken, ze moest hard lachen om je tekst "witte kont".
En grappig, bij het zien van de Lilac-br.Roller, zei ze direct dat hij wel erg boos kijkt!! Hoop dat je het droog houdt, veel plezier met je werk! Liefs, Monique

Els

Het was weer genieten om je verhaal en foto's te lezen en te zien! Fijn dat het weer wat beter is geworden! Hier is het bar en boos! Weer een storm, nu Dennis! Maar hoge temperaturen!
Je maakt wel weer prachtige bijzonderheden mee! Ik geniet op afstand!
Lieve groet vanuit een nat Amstelveen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!