ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho December week 2020

Lieve Allemaal,


Never a dull moment in Naboisho! Wat een enerverende week

is het geweest.

In de eerste plaats wat betreft alle grote katten, die ik gezien heb.

Mijn eerste avond zagen we al een groep leeuwen met welpen en

de luipaard zoon, die ik half maart jl met zijn moeder zag spelen.

De volgende ochtend twee cheetahs, die nieuw voor mij waren.

Geen dag ging voorbij zonder een grote kat.

De leeuwen hebben de welpen, die ik in maart heb zien maken,

grappig idee. De Rongai males zijn nog aanwezig, dus zijn de

welpen veilig. Twee leeuwinnen van de oudere generatie zijn dood

gevonden. Waarschijnlijk gedood door leeuwinnen van andere troep.Jammer

Cheetah Entito, die we in maart met haar 4 piepkleine welpen vonden,

Zag ik nu jagen met de 2 overgebleven welpen. Zij zijn nu 10 maanden

oud.

De grote katten kunnen over de grenzen van Naboisho heen naar

de grote Masai Mara of naar de andere conservancies naast Naboisho.

Soms worden ze een tijd niet gezien en komen weer terug of

helemaal niet. Jonge mannetjes moeten een eigen gebied vinden.

De Kenyawildlifetrust overziet de katten in het hele

gebied en wij werken met hen samen. Directeur is Deense Niels en

ik heb contact met hem, wat extra leuk is.

De geboorte van een Thompson gazelle en een 20 minuten oud zebraatje,

maken mijn dagen extra goed.

Ik werd warm verwelkomd door de staf van African Impact, die onveranderd is.

Carol, coordinator, Brian als gids, Soila, de huishoudster en Praise

in de keuken. Het is alsof ik niet weggeweest ben, want zij zijn hier ook 6 maanden

vanaf eind maart niet geweest.

Volgens de CORONA regels in het kamp moeten we in het begin mondkapjes

dragen, maar we zijn een huishouden, dat zich aldoor buiten beweegt,

dus daarna kan het zonder. Twee keer per dag wordt onze temperatuur

gemeten en opgeschreven.

Vorige week werd ook steeds voor je hotels of winkels in ging je temp

gemeten en mondkapjes op. Emmanuel’s familie woont in de provincie

en niemand, die ik overal vraag, kent iemand, die corona heeft of

heeft gehad.Je ziet op straat een 70 procent vd mensen met mondkapjes

lopen, op of onder hun kin.

Gelukkig dat ik al eerder ben vertrokken, want ik begrijp dat ik nu niet weg

had kunnen gaan. Sorry, ik voel me hier veiliger.


De groep vrijwilligers bestond uit 4 jongelui rond de 20 jaar en een

bijna 50 jarige man uit de VS. Twee meisjes uit Groot Brittanie, een jongen en

een meisje uit de VS. De meisjes en jongen vormen een hecht team

en de man was blij om een ouder iemand te treffen. Ikzelf ook de eerste

dagen, maar hij bleek in de loop vd week wel erg egoïstisch en toen hij

donderdag niet mee ging met data verzamelen in de auto had ik het

helemaal gehad met hem. Vrijdag kreeg ik ruzie, er kwam een groeps-

gesprek want er was al voor ik kwam spanning tussen hem en de rest.

Hij is daarna vertrokken en iedereen was opgelucht.


Vrijdagavond een nachtdrive gemaakt, leeuwen in het donker bij rood

licht en in de koplampen een genet ( kleine kat) zien oversteken.


Het weekend is lekker rustig. Gisterochtend hebben we een wandeling

met rangers ( toezichthouders in de nationale parken) gemaakt.

Leuk om te voet de zebra’s, giraffen, wildebeesten, antilopen te zien.

Ze blijven op afstand van ons en de rangers hebben vaste voren

bekeken, dat er geen katten in de buurt zijn. Ik moest wel opletten

om niet over stenen te struikelen en na 2 uur was ik moe, dus heeft

Brian mij opgehaald. De anderen gingen nog anderhalf uur door,

maar op de terugweg zag ik het net geboren zebraatje, dus fijn!

Tot slot het weer…… ’s middags is het lekker 25 graden en loop

ik in zomerjurk, maar verder is het lange broek, meerdere lagen

shirts en trui erover. In de nacht 15 graden, dat is hier koud en in

Kenia hebben ze nergens verwarming. Temperatuur valt me dus

wat tegen. In Naboisho elke dag wat regen, maar echt last heb ik daar

niet van gehad en het maakt alles groen. Dieren hebben goed

te eten en krijgen jongen.


Dat is het voor deze week. Ik zal Kerst aan de kust doorbrengen

en zal aan jullie denken. Natuurlijk wens ik jullie gezellige feestdagen,

voor zover mogelijk met de lockdown. Kleine groepjes vind ik zelf

meestal leuker.


Warme knuffels van @nkie


Reacties

Reacties

Atty

Je bent weer helemaal thuis!!! Enjoy & stay safe x

Herma

Je maakte een pittige start daar.
De temperatuur valt wat tegen....maar heb je een idee of het nog warmer gaat worden?
Heerlijk....kerst aan de kust...
Liefs

Jelly

Fijn dat je het naar je zin hebt en
Hey wordt hier alsmaar ergerzoveel ziet aan levendig.
Lekker genieten Het wordt hier alsmaar erger. Er is sprake van een aankomende ernstige mutatie die uit groot Brittannië hierheen dreigt te komen. Niemand mag daar weg. O
Het groepje dat mag is nu 2 en niet in blokjes. Dat wordt heel mager.
Nu harde lock down hier ook
Jij boft. Wij hangen wat rond en ik helemaal natuurlijk.
Veel goede dagen liefs jelly

Jelly

Veel fouten.
Sorry
De mutatie is ook al in Nederland.
Ik vind dat de regering het heel slecht doet. Geniet daar msar lekker.

André Wijnand

Zo je bent er weer vandoor en laat ons achter, maar groot gelijk hoor.
Fijne kerstdagen en warme knuffel terug.
André

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!