ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho eerste week januari 2021

Lieve Allemaal,

Nog een gelukkig, gezond 2021! Dank voor al jullie beste wensen.


Maandag jl ben ik aangekomen in Naboisho en op de heenweg zag

ik als eerste een leeuw liggen. Gids Brian was in gesprek met kok

Praise en reed er langs. Ik dook in het werk en vergat zelfs jullie

te melden dat ik goed aangekomen was.

Bij de avonddrive zagen we de leeuw weer, nu met anderen. We zagen

twee jonge cheeta’s met een prooi en een CARACAL! Dat is een

tussenmaat kat, een nacht actieve kat, dus het was heel speciaal dat

we hem nog bij redelijk daglicht zagen. Bekijk de foto’s maar.


Ik was deze week de enige vrijwilliger, ze waren voor mij open.

Gelukkig was het team daar blij mee, want ze krijgen salaris.

Ze hebben al 6 maanden zonder salaris gezeten door corona.

Met alle teamleden heb ik fijn contact en het is gezellig geweest

afgelopen week. Veel gepraat over hun privé situaties en de gewoontes

van de verschillende stammen. Ze vertelden mij meer dan elkaar,

ontdekte ik …….

De eerste dagen heb ik elke dag de leeuwen gezien. Er zijn op het

moment 3 families in de regio. Twee hebben welpen van 6 tot 10

maanden en verplaatsen zich niet ver. Ook verschillende cheeta’s

gezien. De laatste 2 avonden op zoek naar de “elusive”

( vind ik zo’n mooi woord) luipaard. Deze keren niet gelukt om er een te

vinden.

Wel zagen we een groep van ongeveer 60 elanden (grootste soort antilopen,

zoveel zie je niet vaak bij elkaar) die plotseling begonnen te rennen en zich

verspreidden. Goed kijken en er bleek een leeuwin tussen ze te lopen.

Brian zei dat het leek alsof de leeuwin ze alleen wilde verspreiden.

Een deel de ene kant op een deel de andere. Eind vd middag gingen we daar

weer kijken en vonden een familie leeuwen aan de eland maaltijd.

De ene leeuwin had de elanden naar de andere leeuwin gejaagd en

die had er een gevangen. Lekker smullen voor die twee en hun 6 zes welpen!


In het klein gebeurt ook van alles: Onze huiszwaluwen wilden weer een nest

bouwen, maar een ander soort zwaluwen willen dat ook op dezelfde plek.

Ruzie dus, maar de nieuwe zwaluwen zijn iets groter en hebben tot nu toe

het nest bezet. Zij maken ook een groter nest en Carol , onze coordinator,

vertelde dat hun nest een keer door de zwaarte met jonkies erin van de nok

op tafel was gevallen.Dat hebben de jonkies niet overleefd, dus ik ben benieuwd.


Tja en dan het weer: Eerste dagen lekker zon, ’s middags liep ik in een

zomerjurk, ’s avonds vest aan. Woensdag stond ik onder de douche en

hoorde hard gekletter op het metalen dak. Klinkt net als hagel, dacht ik,

Haha! Toen ik buiten keek zag ik idd hagelsteentjes van 2mm dik naar

beneden komen. Moet niet gekker worden! Met bakken kwam het uit

hemel en meteen worden de wegen rivieren. Gelukkig konden we er om

half vijf wel op uit, maar minder te zien. De dieren laten zich pas weer zien,

als het warmer wordt en de zon schijnt. ( begrijp ik heel goed!)

Donderdag wel wat zon, maar sinds vrijdag zijn er gestage buien. Erge is

dat de weersvoorspelling voor de komende 10 dagen ook alleen regen

( 60-70%) is!! Ik heb het koud en loop met vier lagen aan, want zoveel regen

en kou heb ik niet op gerekend.


Dat wordt me wat met 7 nieuwe vrijwilligers, die morgen aankomen. Ik

verheug me er niet op. Onze auto is wel van nieuwe plastic ramen

voorzien, dus dat komt goed uit.


Ik heb dus een heerlijke relaxte week gehad, want het verwerken van

de data vind ik leuk. Dat is veel, als je veel ziet zoals deze week.


Door minder goed internet volg ik het nieuws minder, maar ik heb

meegekregen dat de eerste mensen zijn gevaccineerd en jullie

onder nul zitten met sneeuw in Limburg. Waarschijnlijk met meer

zon dan ik hier heb. Geniet ervan!

Tot volgende week en knuffels van @nkie


Reacties

Reacties

Charlotte

Op de zondagmorgen weer genoten van je verhaal Ankie, kan merken dat je je Ă©cht helemaal thuis voelt in Naboisho. Hoop dat er wat leuke mensen bijkomen en dat het met de regen meevalt komende week. Hier was het gisteren even wit, maar wel zonnetje. Geniet maar met al je katachtigen! Liefs, Charlotte

Hanna

Fijn om te lezen. Ik verheug me al op meer verhalen! Groetjes, Hanna

Herma

Heerlijk languit op de bank...koffie erbij...en ik geniet van je belevenissen!!
Dank lieve Ankie

Els

Wat een mooi verhaal weer! Heerlijk zo'n fijne week als enige vrijwilliger! Smaakt naar meer, maar helaas morgen 7 nieuwe vrijwilligers! Dat zal ongetwijfeld wel weer goed gaan verlopen. Ik hoop dat het weer ook mee gaat werken, maar je bent voorbereid op regenbuien met je toepasselijke laarzen!
Succes en lieve groeten ?

Car

Ha Ank, jouw programma loopt weer gesmeerd. Vanaf nu ben je weer met een groep. Jullie kunnen elkaar warm houden? Of toch op afstand? Liefs!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!