ankiewalvis.reismee.nl

Chang Rai 2

Lieve vrienden,

Mama vanmorgen gesproken in het ziekenhuis, naast de chronische kwalen heeft ze ook een zware bronchitis, dus net op tijd naar het ziekenhuis om behandeld te worden. Ze heeft alle hulp om haar heen en ik heb er vertrouwens in.

Vandaag zitten we bij Chang Rai in een prachtig resort, zwembad en eigen huisje voor mezelf, heerlijk in mooie tuin. Vanmorgen naar de Koninklijke tuin gegaan, die opgericht is door de moeder vd koning, zij is 94 geworden en ong 15 jaar geleden overleden.Zij heeft hier in dit gebied de opium cultuur veranderd in een bloemencultuur en daardoor veel voor de mensen hier gedaan. Veel Thaise toeristen in de tuin, die al onze bekende bloemen had van geranium tot leeuwbek, van ridderspoor tot petunia.Ook mooie orchideen.Zij heeft lang in Zwitserland gewoond en het huis dat ze daar bouwde is een Thaise chalet, leuke combi en die konden we ook zien.Dwalen in een tuin met bloemen was precies wat ik nodig had.......

Ja, Jelly,ik maak vele foto's, maar heb nog niet uitgezocht hoe ik ze op deze weblog kan zetten, komt nog.

Thailand ervaar ik als een voor mij nieuwe cultuur, waarvan veelonbekend voor me is, ook al doen sommige dingen aan Indonesie denken. We hebben een Thaise vrouw als gids en een Ned man, Maarten, die al 14 jaar hier met zijn Thaise gezin woont en erg graag , enthousiast over alles vertelt. Dus ik kom van alles te weten.

Zoals dat de Thaise boeddha's allemaal zo'n ' vlam' op hun hoofd hebben. De kale zijn of belangrijke monniken of Chinese boeddha's. Verder worden de boeddhabeelden ook als urn gebruikt, was mij onbekend. Daarom zijn in Ayutthaya in de ruines vd tempel veel beelden onthoofd om de juwelen, die er bij zaten te stelen. Daar hebben de Birmesen alles kapot gemaakt en in Sukothai ook ruines vd tempels, maar dan zie je de bakstenen, waar ze vroegen mee gebouwd werden ( nu beton) en ik vind die aardekleuren minstens zo mooi. vergeleken met de veelkleurigheid vd gave tempels.

Stel grote buddha's gezien, die helemaal van goud zijn, ook de bekendste met vlammige aura om haar heen. Erg mooi. Ook meer liggende gezien, maar die waren ,ook groot, maar niet zo groot en niet helemaal goud.

Ook worden er nu nog volop tempels en buddhabeelden gemaakt. Je ziet ze nu van beton en half of zelfs minder versierd in elke wijk en elk dorp, afhankelijk van het geld dat beschikbaar is.Ze zijn zo kleurrijk door stukjes glas ,tegel of spiegel, dat als mozaik wordt gelegd. Thaien kijken niet zo naar de toekomst, dus zo is het ook goed.

Verder kun je in elke tempel bidden en wensen neerleggen door voor donatie wierrook, kaars, lotusknop en stukje bladgoud neer te leggen ,aan te steken en bladgoud op de buddha te plakken.Heb ik ook gedaan. Verder kun je vis, aaljes, vogel kopen en loslaten,als gebaar, dan wordt je verlost van iets en is er meer ruimte voor geluk..........tja, dat die vogel/vis weer wordt gevangen en weer verkocht geeft niet, het gaat om het gebaar. heb ik moeite mee, zoals jullie begrijpen.

De honden en katten, die ik heb gezien , zien er redelijk uit, demeeste, maar worden als waakhond gebruikt en eten met de pot mee, maar ben nog het meest rond hotels geweest......

Trouwens fietsen met Co van Kessel, althans met zijn bedrijf was erg leuk in Bangkok, inderdaad, zoals velen me hadden gezegd. je fietst door nauwe straatjes en tussen de marktkraampjes met eten of koopwaar door, langs de riviertjes, geeft vissen brood, ook een goede daad. Bij de tempels mogen ze niet gevangen worden, veel meervallen ( dat is een soort vis, voor hen die dat niet weten)

Ik schrijf nu wat in me opkomt, niet goede volgorde. Het bezoek aan de bridge over de river Kwai vond ik ook de moeite waard. Erg toeristisch, maar ook leuk, gek om over die rails te lopen. Indrukwekkend vond ik het museum, dat bij de Erebegraafplaats ligt.Australiers hebben alles secuur uitgezocht en een museum gemaakt. De film blijkt toch niet historisch te zijn, in zoverre, dat de brug door de geallieerden vanuit de lucht gebombardeerd is en de Jappen niet de Engelsen nodig hadden om een goede constructie te maken, maar wie heeft gelijk? Van de houten brug is niets over, er staan wat vlaggen, waar hij geweest is en betonnen peilers met de stalen constructie is gedeeltelijk authentiek. Enfin voor mij is het een momument voor de gevallenen en herinnering aan de ellende, die de mensen hebben doorstaan.

Dan de groep: die is erg gezellig. mensen gaan leuk met elkaar om. de stelletjes blijven wel steeds bij elkaar in dezelfde auto, aan dezelfde tafel,naast elkaar in de bus, maar als ik erbij wil voel ik mij welkom en er zijn ook zes andere vrouwen, per twee op reis, dus subgroepjes zijn niet storend.

In Bangkok al eerste massage gekregen.vandaag waren ze vol, jammer.Thaise massage is hier met naar munt ruikende substantie en Aroma Therapy massage is die met olie op heel je huid, dus bloter.Die laatste gehad, niet alleen lekker, want ze weet je pijnpunten te vinden en ook mijn rug gekraakt, maar deed me goed.

We gebruiken trouwens allerlei vervoermiddelen, ook de fietstaxi gehad en ik zit in vele ( bv long tail boot )boten op de rivieren.Zelfs op een raft,groot vlot, gelunched .die werd getrokken door een motorbootje. de stuurman lag in een hangmat naast het roer te sturen en zo voeren we naar de Bridge over de rivier de Kwai.

De tocht naar het noorden in twee dagen gedaan, 2x 6 uur in de bus, eerst landschap vlak met rijstvelden o.a. en nu tussen de bergen.

Zo, jullie zijn wel wat chaotisch, maar toch meer op de hoogte. Jullie reacties blijven fijn om te lezen. Grappig ja, Hermien, zo lang geen contact en dan weer meer, maar nooit uit het hart geweest.

Inge ,ik moet het Thias nog oefenen.

Ik hoor dat het dooit en regent, in elk geval dan wat warmer.

Veel knuffels voor jullie allen van @nkie

Reacties

Reacties

veronica

hoi Ankie; wat ontzettend leuk om je verslag te lezen!
Je hebt zelf naderhand ook een soort reisdagboek op deze manier, je schrijft heel onderhoudend.

Fijn te horen dat je je moeder sprak en daar geruster over bent nu.

liefs

Karmijn

Lieve Ankie!
Je verhalen klinken erg goed, je lijkt echt te genieten!
Veel details, lastig om je alles voor te stellen als je hier in de Hollandse kou bent!
Ik hoop dat je je goed kan ontspannen,

liefs Karmijn

herma

Hoi
Ik heb je verhaal wel 2x gelezen om me een beetje voor te kunnen stellen wat je ziet en ervaart. Als ik mijn ogen dicht doe, lukt dat wel! Fijn dat je je moeder gesproken hebt.
Hier is het nu erg mistig en af en toe kijk ik dan maar naar mijn Boeddha beeldjes!
Liefs Herma

Leone

Je maakt veel mee en ziet veel in korte tijd, indrukwekkend. Ben benieuwd naar de foto's.
Wel vervelend om op zo een afstand te horen van je moeder. Gelukkig heb je wel contact.

Veel plezier nog!
Liefs Leone

P.s. heb nog goed nieuws. Heb mijn tentamen gehaald en papaer ook. Dus weer 2vakken afgesloten :)

helene

Ha Ankie,

Wat een andere wereld beschrijf je en wat een hectiek! Ik had niet begrepen dat je (een deel?) van de reis in een groep zou reizen. Fijn om te lezen dat je je er in thuis voelt. Kun je er ook aan wennen geleefd te worden door het ritme met de anderen?
Zelf maak ik langzaam de tegenovergestelde beweging; wennen aan de ruimte en de rust die jouw huis me biedt. Ik schrijf in een schriftje op wat ik daarbij zo al tegen kom. Als je het leuk vindt kun je dit bij thuiskomst lezen. Blijf zelf vooral goed in de wereld daar! Je huis is de juiste plek voor mij op dit moment en ik moet ervoor zorgen er vaker te zijn. De buitenwereld trekt nog erg aan mij. Pas nu vond ik de ruimte en rust om eens even naar jouw weblog te kijken. M.b.v. een verlengkabel kan ik dit gewoon op zolder doen.
Van nu af aan ga ik je reis goed volgen. Geniet er van!
liefs Helene

jelly

Lieve Ankie,

Wat een verhaal. Gelukkig dat het niet erger is met je moeder. Zou haar onbewuste nu al opspelen? Toevallig heb ik een documentaire oevr de birmaspoorlijn gezien bij Rail Away. Ik vroeg me al af of jij ook met dat treintje zou gaan. Nee dus. Erg belangrijk en fijn voor je dat de groep met je matcht.
Het is hier nu somber,vochtig en koud brrr. In de ijskoude zaterdag sleedornpageeitejes geteld. Interessant,maar bar.Lijkt me lekker daar. Ga lekker door met genieten.

Liefs,

Jelly

karin pasman

Lieve ankie,
Heerlijk omje blog te lezen. Ik ben ook weer helemaal in thailand. Volgens mij pas je er wel als ik het zo lees! Lekker warm he!.Wij hebben wel mooie romantische sneeuw gehad hoor!Eten in de Boshut en als eerste over het besneeuwde bospad rijden! nog bezig met mijn sollicitatie, morgen assessment, wel spannend nu.
Is voor jou nu heel verweg lijkt me!
Geniet en don't worry!!, veel liefs, X, karin

marlou

Ha Lieve Ankie, wat doe je dit weer mooi en wat gebeurt er veel! Hier is het sinds lange tijd niet meer wit, fantastische winter tot nu toe! Alleen bij Sam hierdoor wel 2x afgezegd! Is nog nooit voorgekomen in al die jaren! Was echt elke keer overleg wat doen we, ja/nee etc. Ondanks de kou prachtige sessies die wel doorgingen, zoals altijd heel bijzonder. O.a. de speciale A-sessie van Tanja heeft ondertussen vervolg gehad...kippenvel, echt super! Maar ja..dat weet je wel hoe het werkt, hoef ik je, al ben je in een andere wereld, niet uit te leggen. De roosters zijn een crime voor Petra maar..daar hoef jij lekker niet aan te denken...Blijf vooral lekker zelf genieten maar heb zo'n gevoel dat ik dat je helemaal niet hoef toe te wensen, het genieten druipt van je log af, ook zonder foto's heb ik "beeld" van jou! Ondertussen heel veel liefsssss
LOu

inekevuisting

Lieve Ankie,
Leuk weer even van je te horen voor je weer op een boot gaat zitten. Fijn dat je zulke goede contacten hebt om je heen. Hier alles oke. Veel liefs, Ineke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!