ankiewalvis.reismee.nl

Park Khao Sok

Sawadee Ka,

De volgende dag, zaterdag, met de gewone bus naar het zuiden. Was een stopbus, die je overal kunt aanhouden om in en uit te stappen, dus leuk om het 'gewone Thaise leven' te zien. Hij reed 60km p uur, dus ik kon ook de omgeving goed bekijken. Veel plantages, palmen, noten, fruit en vis kwekerijen. Bij het overstappen zaten er wel meer toeristen in.

Het Park Khao Sok is een gebied van 740 vierkante km ( geen idee hoe groot dat is, maar groot is het wel) en de jubgle is in de vorige eeuw van ontbossing bespaard gebleven, omdat een epidemie het personeel om te kappen heeft geveld en in de zeventiger jaren hebben de Thaise communisten er 'gewoond' en het beschermd.

Rond 1980 heeft de regering er een nationaal park van gemaakt en een deal gesloten methet electiciteitsbedrijf, dat ze een dam mochten bouwen, zodat er een stuwmeer ontstond (ook groot en met allerlei uitlopers tussen de bergen) en ze dus electriciteit kunnen opwekken..

Twee dagen heb ik op het stuwmeer doorgebracht.De bergen zijn krijtrotsen, die grotendeelsbegroeid zijn met jungle.Overweldigend. Overnacht in een hut, die op een vlot gebouwd was, erg leuk, heel primitief.Een douche???? Spring het meer maar in, al blij met een normale wc om op te zitten. Ook twee 'trekkings ' gemaakt.Tochten van 3 en 4 uur door de jungle.De ene ging ook nog 400meter omhoog naar een uitzichtspunt , prachtig om het meer te overzien, maar het was zwaar. De volgende was stuk door de jungle en dan een grot in.Die vd communisten! en verder een ondergrondse rivier door de grot volgend, spannend en erg leuk. Je kwam kikkers, spinnen, krabbetjes en vleermuizen tegen.Alles in het donker, dus zaklampen mee.Sommige stukken moest je door het water waden, twee keer zelfs tot mijn nek diep.Ik wist het van te voren, dus had mijn bikini aan, maar niet begrepen, dat ik nog stuk door de jungle moest, zien jullie me al lopen ???In bikini door de jungle?? Beetje ongemakkelijk, maar ik, kon niet terug. De gids was trouwens erg behulpzaam en daar bedoel ik verder niets mee. Ik ben in een groep steeds de 'Mama' en er wordt steeds aan me gevraagd of het goed gaat. Dat voelt wel wat oud, maar ik doe het toch maar en ze bedoelen het vriendelijk.

Vanaf de boot nog apen gezien ,een wild zwijn, neushoornvogels en visarend.

Een ander stuk van het park is met watervallen en daar is een dorpje, dat bekend staat om zijn Treehouses. Ik kon er geen krijgen, maar de andere huisjes zijn op palen gebouwd en liggen dan ook in de bomen. Verschil? een tak door je kamer! Daar zat ik niet mee. Wel gewisseld van 'resort', want ik vond de eerste niet meer vriendelijk.Wel leuk was dat het lag aan een stuk rivier waar eindvd middag apen kwamen zitten, vlooien, drinken en zwemmen als ze met brood het water in gelokt werden.

Vandaag het iets rustiger aan gedaan, want mijn voeten doen pijn. Naar zwemstuk vd rivier vd watervallen gelopen ( ook nog anderhalf uur enkele reis) en zowaar daar was niemand (iedereen moet naar de watervallen!) Heerlijk in mijn eentje in evakostuum gezwommen en prachtige vlinders en libelles gezien. Wel wat onrustig, want die wil ik weer op de foto hebben......

Morgen heb ik gepland om de Rafflesia te bekijken . een heel speciale bloem, die nu bloeit, ( de reden voor mij om hierheen te gaan) moet ik ook een klim voor maken, dus op tijd naar bed.

Donderdag ( als het nu dinsdag is) neem ik dan weer de bus en ga naar Rolien in Puket.

Vorige week was ik de tel kwijt, ik dacht nog drie weken te hebben, maar het waren er nog twee. En nu kan ik de dagen tellen. veel te doen, maar kan niet allemaal, dus ik moet hier zeker terug. Het is ook goed zo, ik begin jullie ook te missen!

Maar genieten doe ik nog helemaal!

Heel veel liefs Van @nkie

Reacties

Reacties

jellylamsma

Lieve Ankie,
Wat ben ik blij dat je het zo naar de zin hebt.
Ik heb erg gelaachen om je laatste verhaal. Ik zie je al sjokken als Mamma in bikini door de jungle. Een jeugdige en aparte mamma toch! Fijn dat je terugkomt, ben benieuwd naar je foto's van m.n. libellen en vlinders.lWinter is weg, het kabinet ook.Opgeruimd staat. netjes. Liefs Jelly

marlou

Lieve Ankie, wat is het toch gezellig om je verhalen te lezen, elke keer dat ik je mail zie denk ik Ha snel open klikken een lekker warm bericht!!! 't doet zo uitkijken naar warmte/zomer...is hier nog zo heeeel ver weg....geen sneeuw meer maar heeeel veeel koude regen..br geniet nog maar lekker van alles!en..blijf vooral schrijven!
xxxLOu

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!