ankiewalvis.reismee.nl

NEGROS 2

Sinds de Kerstdagen was het weer van slag........ veel bewolking, regelmatig regen en weinig zon, dat was niet opwekkend.........het werd eigenlijk een dipweek.........het kan natuurlijk ook niet altijd feest zijn, ook niet als je op reis bent!

Zoals ik al schreef viel de 2e keer met de walvishaaien tegen en het zicht onder water was overal niet zo goed. We hadden allen last vd gevolgen vd tyfoon van half december. het was triest om de duikstekken langs de kust te zien...allerlei koraal overhoop gehaald en ons voorstel om te helpen, kon niet waar genaakt, omdat dat teveel organisatie zou vragen over wat er het best gedaan kon worden in overleg met autoriteiten, die Kerstreces hadden.......intussen stierf het koraal dat ondersteboven lag...... Af en toe heb ik kleine stukken rechtgezet, maar een druppel op de gloeiende plaat....en dat in zee.........

Wel was het verrassend wat de duikgids nog kon aanwijzen aan kleine wezens en frogfish, die het wel hadden overleefd. Maar ook hij zei dat er veel wezentjes weg waren.........

Het resort en eten was prima en de stad Dumaguete was met een vol busje Filippijnen 20 minuten rijden. Daar ging ik dan naar een heuse “Amerikaanse” mall, winkelcentrum, waar zelfs een icentre was voor mijn appletje. En ik vond stevige tape om iets van mijn bagage te repareren bij ja,ja, de HANDYMAN!!!!!!!!!!!

De Filippijnen zijn veel meer Westers georienteerd dan Indonesie, wat ik ervan heb gezien. Iedereen spreekt ook een beetje Engels, zodat ik zelfs hallo, dag en dankjewel niet in het Filippijns leer.........

Het Alternative Learning System, waar ik het de vorige keer over had, was trouwens voor volwassenen, die bij wilden leren, omdat vroeger de educatie minder was.Dus niet voor gehandicapten, zoals ik dacht......

De laatste dagen op Negros werden ook overschaduwd doordat ik mijn duikcomputer kwijtraakte.Ik had hem in het duikcentrum laten liggen en de volgende dag bleek hij er niet meer te zijn........ Ik bleef hopen dat hij nog gevonden zou worden, maar tevergeefs en dit was niet goed voor mijn gevoel van veiligheid.........ik voelde mezelf niet onveilig, maar bleef steeds alert op mijn spullen.........

Wel had ik weer het geluk, dat mijn buren een gloednieuwe duikcomputer bij zich hadden, die ze niet gebruikten en ze waren zo aardig om mij die te verkopen!

Ik maakte nog een dagtocht naar het Balanan meer, dat lukte over een erg hobbelige weg, andere dagtochten konden niet, omdat de weg weggespoeld was tijdens de tyfoon.Een wandeling naar een watervalletje was leuk.Het bezoek aan de wekelijkse markt was vreselijk.Er was ook dierenmarkt voor runderen,geiten,varkens, kippen......ik dacht er ook even te gaan kijken, maar het gekrijs vd dieren en gesol met de dieren greep me teveel aan.Ik voelde het lichamelijk en de tranen sprongen mij in de ogen, ik heb rechtsomkeerd gemaakt, Ineke, je had me gewaarschuwd............en ben naar het andere deel vd markt gegaan, waar spullen en eten verkocht werden evenals vuurwerk....... veiligheidsvoorwaarde was een bord met “no smoking” aan het kraampje!!!!!!!

Oudejaarsavond verliep wat onhandig.......de eigenaren van Amontillado hadden een programma, maar dit liep niet gesmeerd. De Filippijnse dansjes van het personeel waren leuk, maar werden overschaduwd door muziekanten, die leuk speelden, maar geen act hadden. De muziek was voor ons heel herkenbaar, want door het koloniale verleden, blijkt er geen echt Filippijnse muziek te bestaan......

Het buffet was goed, maar het hapje speenvarken, wat ik toch maar even probeerde was taai...... En toen Karaoke!!!! ( is hier populair)maar het apparaat deed het niet!

Enfin, ik heb gezellig met de eigenaren aan tafel gegeten en daarna met 2 jonge Oostenrijkse stellen nog geprobeerd een feestje te bouwen, dat kwam ook niet echt vd grond na de polonaise!!!!!! Ach, ook dat alles is een ervaring op zich!!!!!

In het Nieuwe jaar ben ik nog gaan duiken en heb de Mandarijnvissen gezien.......een hele familie, grote en kleine wel tien stuks!!!!!!

Na nog een keer een heerlijke massage ben ik 3 januari vroeg vertrokken met de veerboot naar het eiland Bohol en werd daar opgehaald om naar het kleinere eilandje Panglao te rijden, waar ik nu in het Oasis Resort zit, dat ook een Ned eigenaar en Ned manager heeft. Toch makkelijk met dingen regelen en info krijgen......

Dit resort is groter en ligt aan een strook strand met vele andere resorts, gister wel overweldigend voor me..........ik ervoer het als een kleine Costa Brava......... wit zand en vele bootjes voor de kust aan zee, er zijn wel 15 logeergelegenheden en duikscholen......een drukte van jewelste........

gelukkig heeft het resort een zwembad en huisjes en restaurant, dat wat teruggetrokken en rustig ligt. Mijn kamer ligt wel bij de drukte, dus ik hoop nog te verhuizen.....

De Nederlandse man Marcel kwam ik hier weer tegen en we hebben gezellig gegeten.Hij vertrok vandaag naar zijn volgende duikstek.

Ik heb twee mooie duiken gemaakt, waar ik vele zwart/wit gestreepte slangen zag en een gele en een zwarte frogfish, kleiner dan de vorigen. Met een Ned gezin en Ned stel aan boord, was makkelijk kletsen.

Gister hele dag zon en vanmorgen ook, daarna weer regen, maar het weer lijkt toch wat te verbeteren en ik heb van deze duikdag genoten!

Er is hier zoveel te beleven dat ik zeker pas in februari terug zal komen..........de winter is nog niet echt gekomen in Ned begreep ik......

Het nieuwe jaar is voor iedereen weer begonnen, ik hoop zo goed mogelijk.........

reacties op mijn log zijn erg welkom en wifi werkt hier goed dus ik kan weer mailen!

Veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Jouke

Hi Ankie,
Wat leuk weer van je avonturen te lezen. Iets dat ze daar nog moeten leren is inderdaad met respect met dieren omgaan. Ik heb de Ifaw daarover gerapporteerd, maar met had er geen capaciteit voor, omdat er ergere dingen zijn waar ze prioriteit aan geven.
Je zit nu in Panglao, waar wij ook 3 jaar geleden een dag of 12 geweest zijn. Wij zaten toen in het Amarela resort, dat is wat dichter naar Bohol toe, maar ook met een prachtig strand. Daar niet ver vandaan is ook een tuin met een kwekerij van allerlei tropische planten en bijenkorven, het heet Bohol Beefarm en weefgetouwen. Voor de kust hebben wij ook dolphin watching gedaan. Wel een paar gezien maar de zee was toen wat ruw. Ook niet ver van jou is een schelpenmuseum, waar prachtige exemplaren te zien zijn. Zeer de moeite waard.
Op Bohol zelf hebben wij toen een tour gemaakt naar de Chocolat Mountains. Eeen bijzonder boeien landschap.
Geniet van al het moois. Monique zal je ook nog schrijven denk ik.
Liefs, Jouke

marlou

Ha lieve Ankie! allereerst: een heeeeel erg mooi & gezond (dol fijn) hoe kom ik er op.. hihi 2012 toegewenst. het blijft heerlijk je verhalen te lezen! (blijf dus schrijven s.v.p.!) hoorde gisteren piet pauluwsma (SBS) vertellen dat het hier "zacht" zal blijven in elk geval tot eind januari... Nu...zacht...misschien qua temp. 'k waai en regen hier bijna achter mijn pc weg....blijf maar lekker daar!!! 'k zou vooral NIET te vroeg terugkomen....
was net vd kerst nog even in Poppel heb extra aan je gedacht (toen was het ook rot weer..) Lieve Ankie heel veel liefs van mij XXXX

Monique

Lieve Ankie, van Jouke heb je al wat over onze ervaringen op Bohol gelezen, daar hoef ik niet veel meer aan toe te voegen, behalve dat ook ik aan die vakantie vele mooie herinneringen heb. Ik ga nu ook nog even jouw mail beantwoorden!
Met veel liefs, Monique

Atty

Lieve Ankie, Beetje laat, maar het mag nog: allerbeste wensen voor 2012, May All Your Wishes Come True!!
En dit noem je overwinteren... Ik noem het 1 hele grote & fantastische vakantie! Wat heerlijk, geniet maar lekker. Als je terug bent in NL, maken we een afspraak als ik bij mn moeder logeer, lijkt me hartstikke leuk. Kijk uit naar je volgende verhalen en foto's. Liefs, Atty

Edith

Lieve Ankie , wat een mooie verhalen over de Fhilippynen.Jammer van het koraal, maar ja dat is meestal zo na regen/storm enz.Leuk dat je weer mandarijnvisjes hebt gespot.Vreselijk toeristisch dat met de haaien!!Volgens mij kunnen de Filepino's allemaal goed zingen ( talent)Voor jou nog een mooi verder begin van 2012 ( zonde van je duikcomputer!)en minder regen/slecht weer toegewenst lieve groetjes Rob en Edith

Atty

Lieve Ankie, even een huishoudelijke mededeling: wil je mijn hotmail adres verwijderen aub. ik heb mn nieuwe gmail adres al op deze site ingevuld. Dan blijf ik al die fantastische verhalen en mooie foto's ontvangen!! Liefs, Atty

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!