ankiewalvis.reismee.nl

Laatste week Soysambu

Lieve Allemaal,

Met de foto’s lukte het in het geheel niet, dus die houden jullie tegoed.Internet is hier goed genoeg voor de telefoon, maar uploaden ho maar.

Deze week is het weer omgeslagen. De dagen begonnen wel zonnig, maar deze keer gaven de wolken wel in de middag nattigheid af. Het voordeel is dat het binnen een paar dagen groen is.

Maandag

We begonnen de week met het verwijderen van de cactussen . Ik had slecht geslapen en merkte meteen dat het er niet in zat. Nog 2 uur doorgeploegd, maar toen afgehaakt, even op mijn bed dacht ik, en anderhalf uur later werd ik iets opgeknapt wakker. Gelukkig wordt dat geaccepteerd. In de late middag gingen we eropuit om de leeuwen te zoeken, ver gereden en nog met een wiel in een droge kuil terecht gekomen, maar het lukte om eruit te komen. Er zijn heel veel zebra’s, baboons, enige elanden, meer impala's, Grant gazelles en Thompson gazelles, best veel buffels, giraffen, enige wrattenzwijnen en waterbokken, maar dat is het zo’n beetje. Niet spectaculair voor verwende Ankie. De leeuwen vonden we niet. Eerste dag met regen. In de avond kwam weer een nieuwe Japanse aan, Sakima geheten, heel verlegen, omdat ze niet veel Engels spreekt. Ik mis Yu nog steeds. Zij was 34 en dat scheelde toch.

Dinsdag

Zowaar al bewolkt in de ochtend!, wat fijn was voor onze Footpatrol. Met een Ranger gingen we door de velden wandelen om te zien of alles “in orde “ was. Wat precies “in orde” was weet ik niet, want ook hij sprak slecht Engels. Een kuil van een hyena onder een hek door was niet goed, maar we deden er niets aan. Hadden ook geen schoppen of zo. Na 2 uur heb ik ook daar aangegeven, dat het genoeg was en ben terug gegaan. Nog giraffen geïdentificeerd om wel een bijdrage te leveren. Na de lunch gingen we op giraf monitoring, maar we hadden gehoord dat er door leeuwen een kill was geweest, dus die richting op. Niets gevonden en het begon echt te regenen, waarbij de auto slipte en aangeduwd moest worden. Ook geen giraffen gevonden. Bevinden zich meer in een ander stuk van Soysambo.

Ik vind de groep niet echt gezellig, vaak wordt er niet gepraat in de auto of bij het eten. We hebben elkaar blijkbaar weinig te melden. Yuki is verliefd geworden op Franse Neo, dus klitten en giechelen erop los met 2 staf meiden. Och, ik amuseer mezelf wel.

Woensdag

Even zon, maar al snel bewolkt. We gingen bij Lake Elementia watervogels tellen. Was erg leuk. Bijna 600 flamingo’s van de kleine en grote soort. Pelikanen, kluten, reigers en veel andere kleine lopertjes. ‘sMiddags gingen we naar een opvang voor roofvogels. De meesten waren geëlektrocuteerd. In the middle of nowhere in Soysambu woont een 60 jarige Engelsman, die in Kenia geboren is, met zijn zus en verzorgt gewonde roofvogels. Hij had gehoord dat ons project vrijwilligers had en wilde hulp hebben. Wij vonden dat hij beter met de coördinator Tonny kon praten, omdat wij tijdelijk zijn . De staf leden ,die bij ons waren, toonden ook niet veel initiatief. Eigenlijk stelde Simon en Ik de meeste vragen. We zullen aan Tonny doorgeven, dat het ons wel wat voor het project lijkt.

Dondardag

Weer Ecostove dag. Net als vorige week naar het dorp en naar aparte huizen om de stoven te metselen. Nou ja, echt metselen doen we zelf niet, dat doen staf leden, wij mixen en geven spullen aan. Simon, Sakima en ik kwamen als eerst bij een gezin terecht, waar van de vader tegelzetter is en dat boert blijkbaar goed, want het huis was het grootste en stevigste dat we gezien hadden. De tuin was niet zo smerig en ze hadden 3 geiten, veel kippen en kuikentjes. De moeder had pap voor ons gemaakt.Blijkbaar had ze reclame gemaakt, want bij de andere huizen kwam ze ook kijken of het goed ging. Dat waren eenvoudigere hutten, maar de laatste had wel tv. In de ochtend was het erg heet, maar rond de lunch sloeg het weer om. Donkere wolken en wind, maar er kwam geen regen. We waren die middag vrij en ik heb lekker op bed gelegen en uitgebreid gedoucht en mijn haar gewassen, alvast mijn log geschreven, maar binnen gezeten.

Vrijdag

Vuilnis oprapen was onze taak. We reden een uur naar de andere kant van het Conservancy, waar langs de snelweg het vuil, dat gewoon uit de auto’s wordt gegooid door de wind het gebied in gewaaid wordt. Met handschoenen en zakken gewapend gingen we met z’n zevenen rapen. Behoorlijk volle zakken. Voor de lunch terug en om 2 uur er weer op uit om giraffen te monitoren tot 5uur. Je rijdt hier wel erg heen en weer omdat de “boerderij” aan de andere kant van de Conservancy ligt. Daarna heb ik de giraffen foto’s nog op de computer gezet en in mappen gestopt.

Zaterdag

De jongelui zijn op excursie gegaan naar Hell’s Gate bij Naivasha. Ik was er vroeger al geweest en het was zeker 2 uur rijden enkele reis, dus geen zin meer in een extra autorit. Lekkere rustige dag waarin ik gepakt heb, log geschreven, giraffen geïdentificeerd en wat gekletst met Clara, de moeder van Luca en met Simon, een beetje, want die gaat z’n eigen gang. Hij heeft Cara in de moestuin geholpen. Hij negeert me tenminste niet meer en we blijken op energie en milieu gebied evenals dierenbescherming op dezelfde lijn te zitten. Jammergenoeg was om persoonlijke reden coördinator en vader Tonny vanaf woensdag niet meer aanwezig. Met hem kon ik fijn praten.

Zondag

Morgen vertrek ik en ook Simon hier vandaan. Hij is vier weken geweest en niet heel enthousiast. Ik zal het gezinnetje hier missen, maar verder niet gevoel dat ik echt contact heb gemaakt. Morgen nacht in Brackenhorst en maandag vlieg ik naar Rwanda een nieuw vakantie avontuur tegemoet, ik ben benieuwd. Ook merk ik dat ik er weer aan toe ben om jullie te zien en terug naar mijn eigen huis te gaan.

Dus ik begrijp dat ik zon moet inpakken, zodat de lente echt kan doorbreken voor ons allen.

Ik probeer in Brackenhurst foto’s te uploaden.

Heel veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Charlotte

Goed te horen Ank, dat je ons begint te missen. We zullen je met open armen ontvangen?
Ja dit project klinkt idd niet als een superleuk project, maar... je bent tenminste in de warmte en hebt allemaal beesten om je heen, iets wat we hier niet kunnen zeggen.
Ik ben heel benieuwd naar je trip naar Ruwanda, klinkt heel goed. ws heb je daar niet veel tijd voor je blog, maar dan horen we het na thuiskomst. Geniet nog lekker van de laatste periode in Afrika, wij vinden het heerlijk je straks weer te zien??

Atty

Lieve Ankie. T klinkt idd dat je langzaam maar zeker lekker naar huis gaat, best lekker hoor! Maar eerst nog vakantie, horen we ook graag over! Goede reis, blijf goed op jezelf passen, en zie uit naar je volgende gezellige verslag! Xx

Car

Op naar jouw volgende adres en avontuur! Wat een ervaringen. Een mooie tijd Ank met enthousiaste vrijwilligers. Take care!

Els

Wat een mooi en uitgebreid verslag weer, jammer dat je in dit project niet zoveel contact hebt met de andere vrijwilligers. Dat maakt natuurlijk ook dat je weer uitkijkt naar de terugreis. Fijn om je weer te zien!!! Geniet van je, ongetwijfeld prachtige trip in Rwanda. Liefs?

Hilleken

Hier breekt de lente voorzichtig open. Dus nog even genieten in Rwanda en dan hier maar op het zonnetje wachten. Kus en tot snel

Aleid

Met veel plezier alle verslagen gelezen. Veel plezier en geniet in Rwanda.
Hopelijk kan ik ook zo genieten in mijn favoriete Afrika en Swaziland september as?. Maar dat zal dan wel zijn zonder al jou beschreven activiteiten. Liefs Aleid.

Herma

Fijn dat je weer een beetje naar huis verlangt.Ga je dan ook elke week een verslag sturen? Zou ik erg leuk vinden.
Nu gaan genieten van je volgende trip...ben heel benieuwd!!
Veel liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!