ankiewalvis.reismee.nl

Rwanda deel 1

Lieve Allemaal,

Ik moet zeggen, dat ik erg onder de indruk ben van Rwanda en de dagen vliegen.

Maandag

Naar Kigali, de hoofdstad, gevlogen, niets bijzonders vergeleken bij de verdere dagen. Ontvangen door een gastvrouw van de reisorganisatie en mijn chauffeur Jean Bosco, een aardige kerel van begin 50 zoals later bleek

Dinsdag

Als eerste was het Kigali Genocide Museum gepland. Natuurlijk wist ik dat het heftig zou zijn, maar de persoonlijke verhalen op video en alle foto’s waren indrukwekkend en ontroerend. Ik weet nog niet goed wat ik ervan wil vertellen en ben er steeds mee bezig. Daarna zijn we gaan lunchen en Jean heeft mij Kigali laten zien. Ik was verrast hoe schoon en netjes het op straat is, niet Afrikaans en ze zijn er trots op. Het is een moderne, welvarende stad met prachtige gebouwen. Heel Rwanda bestaat uit heuvels en bergen. De hoofdstad ligt in het midden en is ook op heuvels gebouwd, dus prachtige uitzichten. Wat mij ook aanspreekt is dat het er heel groen is, wijds opgezet, veel parken, veel bomen en in de valleien is geen bebouwing. Er loopt een rivier door. Een deel is landbouwgrond. Heel bijzonder vind ik dat. In het centrum liggen vooral de regeringsgebouwen en de ambassades. Ook de goudkust liet hij me zien, hele grote mooie villa’s. Mijn hotel heette Heaven Boutique Hotel. Modern, hoewel ik mijn kamer niet groot vond en je moest over straat om naar de twee bijbehorende restaurants te gaan. De restaurants zijn op gezet om mensen op te leiden in de horeca, een goed doel, maar hun houding kwam wat overdreven bij mij over. Ik bleef er 2 nachten en er was een klopgeest in mijn kamer te horen (???). Niet enthousiast dus, wat jammer is want ik ga er mijn laatste 2 nachten weer terug.

Het blijkt overigens regenseizoen te zijn en dat heb ik de eerste twee dagen gemerkt, hoewel het me niet gestoord heeft.

Woensdag

We gingen in de regen op weg naar het oosten, want ik ging drie nachten naar het Akagera National Park. Een 5 uur rijden vanaf Kigali. Rond half een kwamen we er aan en hoorden dat er olifanten gespot waren, dus eerst op zoek. Jean vond de plek, maar ik zag hem alleen in de verte de bossage in lopen met flapperende oren. Daarna inchecken in het Akagera Game Lodge. Een groot modern hotel, waar ik een mooie kamer kreeg met balkon met uitzicht op een groot meer.

Om 3:45 uur op drive met de grote Toyota, die we hebben. Ik kijk dus uit het raam om foto’s te maken, maar de 4-wheel drive kan de hobbelende wegen aan. Jean bracht me naar het meer, want ik ging op boottocht over het meer. Een leuke tocht met andere mensen en een kapitein/gids. Er waren veel zeearenden, zoveel dat ze ze niet hadden geteld, prachtige beesten. We voeren langs de kust en zagen 7 krokodillen, nijlpaarden, zebra’s en een olifant, wat later bleek de enige te zijn ,die ik goed heb gezien. Veel vogels. Enige Kingfishers en speciaal was de Palmnut vulture, wel van ver, maar die had ik nog nooit gezien. Verder de African Darter, die lijkt op de aalscholvers, maar tengerder is met een nog langere nek. Aalscholvers waren er ook in grote getale. We eindigden de tocht bij een eilandje, dat vol met nesten zat en waar ze de nacht doorbrachten, dus net allemaal hun plekje zochten. Diner was in het grote restaurant van het hotel, een buffet.

Donderdag

Een mooie zonsopgang vanaf mijn balkon, want we vertrokken om 7 uur. Die dag zijn we bijna het hele park heen en weer gereden. Het is 100km van noord naar zuid en 25 km breed. Er zijn veel meren en het bestaat uit een bergketen. Een rivier in het oosten vormt de grens met Tanzania. Naar het noorden reden we grotendeels langs de kust van de verschillende meren. We zagen overal zebra’s. In het midden vooral giraffen, die vanuit de Masai Mara hier uitgezet zijn. Zoals meerdere dieren, olifanten uit Zuid Afrika geloof ik. Een grazende hippo, Twee topi’s zag ik en impala’s. Verschillende families baboons met veel kleintjes. Overal buffels.

Terug naar he zuiden reden we over de bergkam met prachtige uitzichten over de meren en over Rwanda met zijn bossen en struiken, maar minder dieren. Wel een kudde buffels, waarvan er een op de weg stond. Jean durfde er niet langs. Ik zei, als je langzaam erheen rijdt dan gaat hij wel weg, maar dat durfde hij pas na een telefoontje met een bevriende gids. Het lukt, haha. Overigens was het soms beetje bewolkt, maar ook heel zonnig.

Vrijdag

Op drive in het zuidelijke gebied. Meteen weer families Baboons tegengekomen, weer buffels en zebra’s, maar niet veel anders, zodat ik op vogels en bloemen overschakelde. Bij een kampeerplaats lukte het voor het eerst om libelles te fotograferen en de monarch vlinder. Daar genoot ik ook van. Terug in het hotel heb ik rond lunchtijd gebruik gemaakt van het mooie weer en het zwembad, Ojee, ik merk nu dat ik mijn natte bikini op het balkon heb laten hangen. Jammer.

Om 4 uur weer op drive en ik hoopte op olifanten. Ze zeggen wel dat ze de Big 5 hebben en ik had de Buffel en de Olifant al gezien, maar met de dichte bossage had ik weinig hoop op de andere 3. Tot mijn verrassing vertelde Jean dat er leeuwen gespot waren. Wij erheen, och ze zullen wel weer weg zijn. Maar nee, nota bene vlak bij de kampeerplaats, waar we die ochtend waren zagen we de auto’s staan kijken naar 5 leeuwinnen, die lagen te luieren met volle buiken. Terwijl we keken kwam er nog een leeuw en een bijna volwassen leeuw uit de struiken en ze gingen ook lui liggen. Waarschijnlijk lag hun prooi in het struikgewas. Na een goed half uur zagen we dat een auto stil stond een stuk voordat ze de leeuwen goed konden zien. Op de terugweg wij erheen. Ze zagen een LUIPAARD liggen! En kort daarna ,toen hij ging zitten, zag ik hem ook! Dat was 4 van de 5! Ongelooflijk! Dik tevreden lag ik ’s avonds in mijn bed.

Zaterdag

Tijd om uit het park te vertrekken, maar Jean had gehoord dat nummer 5 de neushoorns gespot waren!!!! En ja, we vonden er 4 stuks!! Wat een wonder, ik heb de Big 5 zo in mijn schoot geworpen gekregen. Wat een geluk! Jean zag in 6 jaar de leeuwen voor de vierde keer en de luipaard voor de tweede keer!!!

Om negen uur vertrokken we echt om naar het westen te rijden, maar daarover meer in het volgende deel.

Ik krijg berichten dat de zon zich wat meer laat zien, de lente komt en ik bijna ook!

Heel veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Atty

Dat klinkt allemaal goed zeg. En The Big 5!!! Wat een genot! Geniet jij nog even lekker verder, ik geniet van je verhalen en foto's xx

Herma

Ha lieve Ankie
Weer leuk om te lezen. Wat sta je vaak vroeg op! Heerlijk ,al die belevenissen....dat neemt niemand je meer af!
Liefs vanuit een zonnig Deventer!!

Jelly

Geweldig Ankie
We doen ons best Nederland te prepareren op jouw komst
M.n. zon, warmte vliegende beestjes als vlinders en libellen en anderszins wat van
jouw gading is.
De vaart zit er zoetjesaan in hoor. Steeds meer vlinders bloemen enkele libel en andere vliegers

Charlotte

Wat een mooie afsluiting van je wintervacantie Ank, toch heel veel gezien, alleen voor jou begint het bijna gewoon te worden?
Je hebt denk ik in al die jaren ook bijna alles al gezien. Maar toch weer de Big 5 is geweldig!!
Straks ook weer heerlijk om hier van het voorjaar te gaan genieten. En... wij vinden het ook weer heel fijn jou in de buurt te hebben. Nog even genieten?

Monique

Je kijkt terug op een mooie en afwisselende week maar om, binnen een paar dagen tijd, de big 5 te zien was toch wel héél bijzonder!!
Hier begint de zon zich méér te laten zien, hoewel de oostenwind nog even plagerig de gevoelstemp. naar beneden haalde, is tóch de komst van het voorjaar merkbaar!

Car

Het blijft genieten voor jou …
Rwanda klinkt mooi!!
Top!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!