ankiewalvis.reismee.nl

KERST MET DE KENIANEN.

Hoi, daar ben ik weer, gebruikmakend van het feit dat ik deze weken nog behoorlijk internet/ wifi heb. Dat is in januari waarschijnlijk minder goed.

Het zijn onrustige dagen geweest rond de Kerst. Het Lake Naivasha Resort had geen plek voor mij, maar wel in een ander resort, het Sweet Lake Resort op 15 minuten loopafstand. Sweet Lake was best aardig, maar een aangelegde tuin en muur om het hele resort. Het LNR is meer een stuk land, dat loopt naar het meer, veel natuur dus. Apen in de bomen en heel veel vogels. Twee soorten ijsvogels, die ik uitgebreid observeer. ( zwart/witte, die Margriet en ik ook in Sri Lanka zagen en de giant kingfisher, die dus groter is)

Lake Naivasha is door veel regen zo'n 4 jaar geleden buiten zijn oevers getreden. Dit heeft een moeras doen ontstaan, tussen het meer en de tuin van het resort. Ik vertelde al dat nijlpaarden er 's nachts grazen en slapen.

De Kerstdagen zaten de resorts echt overvol met Kenianen. Zo vol dat de keuken het niet aankon en ik af en toe van een koud, leeg buffet heb gegeten. Enfin, honger heb ik niet gehad.

Toen ik zat te wachten op mijn eten, heb ik wel leuke gesprekken gehad met verschillende vrouwen.

De eerste dag ben ik naar een kerk gegaan. Het was fijn om een Kerst mis bij te wonen. Natuurlijk verstond ik er niets van, maar de essentie, het woord Bethlehem en Merry Christmas kwamen zeker over. Twee kerstliederen ( o.a. Stille Nacht ) in Swahili herkende ik ook, dat is toch leuk!

Verder kwamen mensen uit het publiek naar voren, zongen een lied of zeiden wat. De preek duurde wel een half uur, die was minder interactief!

Buiten gaf iedereen de mensen, die de dienst leidden, en elkaar een hand en zeiden Merry Christmas, we eindigden in een grote kring van wel 50 mensen! Prachtig! Ik heb natuurlijk aan alles meegedaan. Het was een zonnige dag, terwijl er in het algemeen veel bewolking is.

De temperatuur valt me wat tegen. Het is overdag rond de 20 graden en in de nacht slechts 13 geweest.

In de middag ben ik elke keer naar het andere resort gelopen, waar ik in de tuin de vogels en apen kon bekijken en fotograferen. Overal Kenianen, hele families, die mooi gekleed en gekapt zijn voor de Kerst. Velen zijn heel vriendelijk. Zo vliegen de dagen voorbij.

Gister ben ik terug verhuisd naar het Lake Naivasha Resort, waar ik warm welkom werd geheten en me meteen weer thuis voelde. In de boom voor mijn kamer kwamen de apen ( vervet apen), terwijl ik op mijn terrasje zat, de vruchten eten. Deze dagen veel de apen gezien, want de mensen laten eten slingeren en dat weten ze te vinden. ( gek op frietjes!) Een moederaap zag ik lopen met 2 aapjes, hangend aan haar buik, de grotere wilde haar nog niet loslaten en de volgende baby was alweer geboren.

Eindelijk heb ik een boottocht op het meer gemaakt, het was eerder zo vol, dat ik het uitstelde.

De zon scheen toen gelukkig en ik heb naast alle vogels, 2 giraffen gezien en wel 25 nijlpaarden! Drie kuddes op verschillende plekken, een kudde van wel 18 dieren, waarvan het mannetje aan het paren was. Het voordeel was dat hij om erop te kruipen meer uit het water moet komen, terwijl je van de vrouwtjes alleen de bovenkant van hun kop ziet met de ogen en schattig kwispelende oortjes.

Vandaag vond ik het tijd voor een excursie en ben ik naar Hell's Gate National Park gegaan met taxi en gids/chauffeur. Door het Park rijdend zagen we giraffen, buffels, zwijnen, gazelles, zebra's, klipdassen en een grote loopvogel ( korikori, Ineke?) ik ga proberen wat foto's te uploaden, kijken of dat straks lukt.

Er zijn geen grote roofdieren en daarom mag je er uit de auto stappen en wandelen. Wij hebben een wandeling van anderhalf uur door de kloof naar beneden en weer omhoog gemaakt. Heerlijk vond ik het, maar ik moest wel aan mijn grenzen denken. Op bepaald moment moest ik aan een touw naar boven klauteren, dat had ik vroeger wel gedaan. Geologisch is het een interessant gebied, omdat het vulkanisch is en je prachtig de verschillende lagen gesteente kunt zien.

Terug in het resort blijken er nu meer toeristen te zijn. Ze houden de Kerstdagen blijkbaar vrij voor de Kenianen, gelijk hebben ze!! Ik ben blij dat ik het allemaal meegemaakt heb!

Met een glaasje zoete rode wijn sluit ik de dag af.

Dank voor de reacties op mijn vorige blog, het is leuk om te merken dat jullie het lezen.

Veel liefs en een goede jaarwisseling van @nkie

Reacties

Reacties

Marianne van Agtmael

Ben blij dat ik weer mag meegenieten van je verhalen.

Ook voor jou alvast een heel goed 2016!

Bep de Vries

Fijn dat je het zo naar je zin hebt (ondanks de strubbelingen). Kerst aan de Oudegracht was ook een succes. Leuk met al die jongelui. Liefs

herma

Wauw....Ankie, wat heerlijk om je verslag weer te lezen.Je geniet en ik geniet mee.
Ik ben benieuwd hoe je de jaarwisseling doorbrengt. Denk aan je!
Liefs

Machteld

Ha lieve Ankie,
Heerlijk om te lezen en mooi om te zien ( weet ik ook wel) dat je de dingen neemt zoals ze zijn, ook al is het anders dan gepland. Ben benieuwd naar je vrijwilligerswerk en lees binnenkort vast meer. Geniet ervan.
Lieve groetjes van ons uit de bors van waveren!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!