ankiewalvis.reismee.nl

AFRICAN IMPACT ZANZIBAR 1

HOI Allemaal,

Het is een erg drukke week geweest, dus weer veel beleefd.

Vorige week zondag in Nairobi heb ik het Olifantenweeshuis en opvang voor Rothshild giraffen bezocht evenals het Karen Blixen huis/museum. Allemaal erg leuk. Karen Blixen was een bijzondere vrouw. Een hele wijk in Nairobi heet Karen. De film “Out of Africa” gaat over haar leven. Ze hebben niet in dat huis, waar ze gewoond heeft gefilmd, maar wel dingen nagemaakt.

Maandagochtend naar Zanzibar gevlogen, net goed gegaan, want ik had mijn vertrektijd verkeerd in mijn hoofd!

Deze keer op het vliegveld goed opgevangen en naar Jambiani vervoerd. Daar heeft African Impact (AI) aan het strand een terrein met kamers, keuken, kantoor en open zit/eet gelegenheid. Aan tafel zaten zo'n tien mensen.Vrijwilligers en teamleden van AI. We zijn nu met 8 vrijwilligers, maar slechts 2 voor het Marine project, waar ik aan mee doe. De rest doet mee aan het school project. Zij geven les aan kinderen van 5 tot 12 en een volwassenen klas.

Het team van AI heeft 2 coördinatoren, 2 mensen voor het kantoor en nog een activiteiten begeleider, allen buitenlands, en als baas wel een man uit Zanzibar, maar die werkt meer op de achtergrond. Ik was nogal overweldigd door het grote aantal mensen na mijn rustige maanden. Gelukkig kon ik in de middag relaxen, maar de schoolmensen gingen meteen mee naar school, sommigen met gemengde gevoelens, omdat ze moe waren van hun reis.

We wonen dus met z'n allen in Jambiani. Ik deel de kamer met Mieke, een aardige Ned vrouw, iets jonger dan ik, die hier met haar dochter Colinda is en aan het schoolproject mee doet. Emily is mijn collega vrijwilligster en komt uit London, leuke jonge meid.

We werden overstelpt met informatie, het team is erg actief, zowel op de scholen als met het milieu. Bewonderenswaardig, maar beetje veel in het begin.

De volgende dag gingen Emily en ik met Celeste, marine coördinator naar Kizimkazi. Het dorp ligt aan de zuidkust en daar in de baai leven groepen dolfijnen, dus daar is het zwemmen met de dolfijnen georganiseerd. Toen ik hier in 2007 met Ineke, Linda en Marion was, hebben we ook met de dolfijnen gezwommen. Ik mail I,L en M daarover nog apart.

Dinsdag werden we ingewerkt in wat er allemaal bekeken en genoteerd wordt in de interactie tussen de boten en de dolfijnen. We gaan ook naar de vismarkt om te ziet wat er gevangen wordt, vooral de grote vissen meten we en zetten we op de foto. De eerste keer al 5 kleine haaitjes. De groupers, baarsen, zijn wel 2 meter lang, zo groot heb ik ze nog nooit gezien!

Twee keer zijn we de interactie gaan bekijken. Toen ik het voor het eerst zag werd ik erg emotioneel. De boten zitten zo vlak bij de dolfijnen en laten de toeristen zo bovenop ze springen, dat ik het er benauwd van kreeg. Maar daarvoor is het monitoren. Het project bestaat pas anderhalf jaar en we zijn aan het inventariseren wat er gebeurt om gedegen argumenten te hebben. Het plan is om workshops te gaan geven aan de boot bestuurders en gidsen. Als ze dat hebben gedaan, beveelt het project ze aan bij de hotels, waar de toeristen zitten. Nu zijn Celeste en haar assistenten ( wel van Zanzibar) een relatie met de mensen aan het opbouwen om alles op een positieve manier te benaderen. Het is nog een lange weg te gaan, want er zijn nu helemaal geen regels voor de interactie met dolfijnen. Wel 12 boten krioelden tegelijk om de dolfijnen heen. Men kent het project en werkt voorlopig goed mee.

Naast dit werk geven we op donderdagmiddag op een school lessen in het hergebruik van vuilnis. Deze week hebben Emily en ik alleen een beetje geassisteerd. 35 jongelui waren komen opdagen, met wie we een spel deden en ze mochten een map versieren met afval papiertjes. Tja en dan doet de lijm het bv niet goed op papier.Een chaos was het , maar wel leuk.

Gister, onze eerste vrije dag, zijn we naar het noorden van het eiland geweest, waar een schildpadden opvang is. Eens per jaar worden schildpadden in zee uitgezet en dat was precies gister. Boffen natuurlijk! De schildpadden werden op boten geladen, 35 grote en meer dan 100 kleine ( 15-20 cm). De grote werden onderweg losgelaten en de boten voeren met de teilen met kleine naar een ander strand. Wij snel naar dat strand en ja, met zo'n 200 mensen om hun heen liepen de schildpadjes naar zee en spurtten weg, als ze door hadden, dat ze in zee waren. Erg mooi gezicht!

Het internet is hier een probleem, ene lukt wel, ander niet, dan weer wel dan weer niet, deze plek nu wel, dan weer niet. Ik heb een nieuw telefoonnr voor hier, dus soms doet what's app het wel of niet.

Het weer is hier in algemeen zonnig en ook in de nacht 26 graden, dus zweten. Wel een tropische regenbui gehad,maar was na anderhalf uur over en heel plaatselijk. Steeds een afkoelende wind. Ik geniet eindelijk van de warmte!

Wisselend weer bij jullie hoor ik.

Veel liefs en warme omhelzingen van @nkie

Reacties

Reacties

Monique

Tjeetje, Ankie, wat een belevenissen en indrukken, ik lees ze met heel veel plezier.
Heerlijk voor je dat je het nu weer lekker warm hebt!!
Dikke knuffel en liefs, Monique

jelly

Lieve Ankie,

Dat klinkt goed wat je doet.
Ook een beetje pijnlijk van die dolfijnen, maar jij doet gelukkig aan een voor- actie mee en dat is een zinvol begin.
t Ben blij voor je dat het nu zo lekker warm is. Tja en dan die drukte en de mail. Er is overal wel wat zeggen ze dan.
Hier is het weer druilerig, trouwens het hele weekend.
Kijk uit naar de vliegtijd van vlinders en libellen. De vogels zijn wel lekker bezig hoor.
Veel plezier daar.
Liefs, Jelly

car

Wat een actie Ank! Eerst even wennen natuurlijk. Leuk
dat je nu meer collega's om je heen hebt. En een engelse
roommate. De dolfijntjes zullen blij zijn met jullie!
Ben vorige week dinsdag nog naar Amstelveen gefietst met mijn ebike! Het was koud en zonnig. Heerlijk!
Veel plezier daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!