ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho: Derde en vierde week

Lieve Allemaal,

Vorige verhaal was van 2 weken geleden. Verdrietig genoeg kreeg ik het slechte bericht, dat Bep, de tante van Karmijn en Leone redelijk plotseling was overleden. Ik twijfelde niet, want ik wilde bij de crematie aanwezig zijn. Dat betekent, dat ik een kleine week terug in Nederland ben geweest. Het was een mooie ceremonie en ik was dankbaar dat ik bij de familie aanwezig mocht zijn.

Zondags vloog ik weer terug naar Nairobi en ging maandags met het busje van African Impact over de vernieuwde weg terug naar Naboisho. De tocht duurt nu zo’n vier uur, terwijl het voorheen zes uur duurde. De Chinezen bouwden de nieuwe weg en leverden goed werk af. Ik zie dat op veel plekken in Afrika, hun manier om de wereld te veroveren? Ik hoor in Kenia nog niets over de corona virus, alleen via het Nederlandse nieuws.

Vrijwilliger Phil had met de drivers een goede week gehad. Twee afzonderlijke luipaarden gezien, van alles meegemaakt en twee welpjes ontdekt van drie maanden oud.

Ik bofte want dezelfde avond zagen we de welpjes weer, maar wel in de schemer, dus ik kon geen goede foto’s maken. De rest vd week zagen we ze niet meer.

Wel vaak leeuwen, dus ze komen weer tevoorschijn. De mij bij naam bekende leeuwinnen van vorige jaren heb ik nog niet gezien, maar de welpen zijn groot geworden. Vaak liggen ze te slapen en dan is het moeilijk om goede foto’s te maken. We zagen 2 paringen, het wordt haast gewoon, haha! Vanmorgen was er een confrontatie tussen een volwassen leeuw van de oude garde ( hij is terug gekomen) en een troep leeuwinnen met subadults ( grote welpen van 1 tot 3 jaar). Een groot jong was ziek en gaf over en werd toegesnauwd door de leeuw. Het kan zijn dat de volwassen leeuw de macht weer wil grijpen.

Het Identificeren blijft moeilijk, we hebben Niels ( de “grote” baas van de predators) gesproken, maar het uitzoeken van de foto’s is een hels werk en iedereen maakt fouten, omdat foto’s vaak niet duidelijk zijn of uit een andere hoek genomen en daardoor niet te vergelijken. In het veld weten ook de gidsen het niet of denken het wel te weten.

Leuk vind ik dat ik al verschillende olifanten, waarvan ik vorig jaar een ID kit heb gemaakt, weer heb herkend, dus dan weet je dat ze hier vorig jaar ook waren. Roofvogels zien we regelmatig en Phil maakt prachtige foto’s. Vandaag vloog, net als vorig jaar een nest van drie zwaluwen uit. Het nest zit tegen de balken in onze “huiskamer”. Ik schreef er vorig jaar over.

De regen is teruggekomen. We hebben de laatste dagen elke dag een flinke hoosbui gehad, enkele keer einde avond, waardoor we in de regen terugkeren vd drive. Verder ’s nachts wat niet zo erg is. De drivers moeten wel weer beter opletten waar ze rijden om niet vast te komen te zitten in de modder.

Phil gaat in het weekend 's ochtends en 's avonds op drive, moet je extra betalen. Dan niet mee op drive gaan vind ik moeilijk, maar ik merk dat ik rust nodig heb. Het is heerlijk om te doen, maar ik ben constant in touw , in de auto hobbelen en in het kamp alle foto's en data verwerken, dat is teveel. Daarbij wil ik wat tijd hebben om jullie op de hoogte te houden.

Ik loop naar het kantoortje met wifi toe om dit verslag te versturen. Morgen hoop ik dan weer foto’s te uploaden.

Sterkte met het grauwe winderige weer bij jullie en veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Jelly

Jelly
Goed om bij jezelf te blijven
Mooi verslag van je leven in dewildernis
Lieve groet jelly
Nog steeds geen scoot

Herma

Lieve Ankie.
Gecondoleerd met het overlijden van Bep.
Wat fijn dat je teruggegaan bent om bij de crematie te zijn.
Was het niet vreemd om dan weer terug te zijn?
Lijkt me zo dubbel.
Fijn dat je ons zo mee laat leven.
Veel.liefs

Atty

Lieve Ankie,
Wat lief dat je overgevlogen bent om afscheid te nemen en de familie tot steun te zijn.
Goed om gas terug te nemen, uiteindelijk is het geen werk, maar een "werkvakantie"!
Hopelijk wat minder regen om te kunnen genieten van de zon. Die hier trouwens volop schijnt!
Geniet heerlijk verder van het overwinteren, tot onze overzomeren :) xx

Kathy Fairhurst

Lieve Ankie,
Ik leef ook mee met jouw doorgestuurde (door Charlotte) verhalen. Fantastisch om te lezen. Goed voor jou dat je helemaal terug naar Nederland voor de crematie ging. Brava! In het leven moeten wij de hart antwoord geven om goed ons pad te blijven volgen. Dat doe jij zo mooi.
Nou zit je terug bij de leeuwen, olifanten, en alle wild om je heen. Geniet ervan in je laatste stuk tijd. Wanneer precies kom je terug? (Moet aan Charlotte vragen.)
Werkse...maar niet te hard! Don’t let it consume you...dat heb je goed in de gaten, begrijp ik...liefs, Keetie♥️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!