ankiewalvis.reismee.nl

Naboisho 1e week Februari 2021

Lieve Allemaal,


Volgens voorspellingen zitten jullie in een sneeuwstorm. Ik ben benieuwd naar de verhalen en foto’s, de eerste sneeuw foto’s zijn al binnen. Dank!

Hier was het een week van UPS en downs.

Donderdag was voor mij een dip dag. Ik was moe, lichamelijk en geestelijk van alle mensen om me heen. De groep houdt van flauwe grappen. De Fransman begon ermee en dat werd, wel met tegenzin overgenomen. Ik moet oppassen er niet ook in mee te gaan.

We zijn verwend, want tot onze verbazing zagen we twee hele dagen geen enkele grote kat.

Daarbij moest ik mijn afspraak met Andrew in Engeland voorbereiden voor de app, waarover ik vertelde. Ik besloot Caroline te vragen of ik vrijdag niet mee hoefde om aan de matjes te werken en zo geschiedde. De groep zag wel weer leeuwen met welpjes etend, maar ik knapte er zo van op dat ik me weer helemaal goed voelde.

De olifanten en giraffen van vorige week waren er nog, maar dit was de week van de zebra’s en wildebeesten. We zagen er duizenden. Met tellen was dat duidelijk.

Leuk was dat ik weer Helen en Tusker, de olifanten, kon identificeren.


Dinsdagavond vonden we tot mijn vreugde de leeuwentroep met welpen, die ik drie weken niet gezien had. Een leeuw met een heel kleintje en meerdere iets grotere welpen. We vonden ze in een ander gebied dan gebruikelijk. Ze was op de kleintjes aan het passen en toen ze geroepen werd vanuit de struiken, verdwenen ze allemaal in de bosjes. We zagen ze niet meer.

Zoekend vonden we 2 andere leeuwinnen van dezelfde troep met 2 welpen en een luie leeuw.

Een mooie avond!!


Woensdag ben ik met Robert, de gids, naar het dorp Talek gegaan. Het mocht, omdat ik geld moest hebben. Heerlijk om weer even het gewone leven in het dorp mee te maken. Ongeveer de helft vd mensen droegen mondkapjes.

Vrijdagmiddag kwam iemand vertellen over hoe de Concervancy gemanaged wordt. Heel interessant. De Masai eigenaren van het land vd Concervancy vormen een bestuur, die vertegenwoordigers heeft in een bestuur met de eigenaren van de resorts. Deze hebben beslissingsbevoegdheid. Zij bepalen bijv waar en wanneer er door koeien gegraasd mag worden. Als er in dat gebied leeuwen zijn worden de herders gewaarschuwd. Voor het dagelijkse management is een betaalde kracht, die in Naboisho woont. Hij is heel actief, we zien hem vaak rondrijden.


Regelmatig doe ik ’s avonds mee met het spelen van Uno met de vrijwilligers, Caroline, Robert. Dat is gezellig en we hebben lol.


Een grappige combinatie om te zien, was de keer dat we olifanten volgden en ze bij de nijlpaarden terecht kwamen. De nijlpaarden werden wat onrustig en de olifanten gingen huns weegs.


We vonden een leeuw, die hier onbekend is, maar uit een andere conservancy komt.


Omdat de trip naar Mara National Park best duur is en op het moment veel hoog gras heeft, zodat je de dieren niet goed ziet, besloten we in het weekend twee extra drives in Naboisho te maken. Wat een goede beslissing. Gister was een geweldige dag!

De groep leeuwen, die we dinsdag weer ontdekten, zagen we in de ochtend en in de avond. ‘sAvonds zagen we de nieuwe moeder met 4 kleine welpjes en 2 mannelijke leeuwen kwamen later evenals de vier andere leeuwinnen, zodat we 20 leeuwen bij elkaar zagen, waarvan 13 welpjes van verschillende leeftijden. Eerst besefte ik niet wat ik zag!!

De andere troep met 2 vrouwtjes en 6 welpen van ong 6 maanden, zagen we ook in de ochtend en avond.

Maar OOK een cheetah met dikke buik, die we de avond ervoor tevergeefs 2 uur hadden gevolgd toen ze aan het jagen was.

En OOK de cheetah met de 2 kleine welpjes, die we enige weken geleden met succes hadden zien jagen. Dat betekent 6 sightings van grote katten op 1 dag!!!!!!! Foto’s ben ik aan het uitzoeken. Dat duurt wel even want ik heb er een paar honderd foto’s van.

We hebben lekker zonnig weer gehad, maar volgende week is er regen voorspeld, niets vergeleken met de sneeuw en kou, die jullie te verduren krijgen.

Nog twee weken hier in het project, dan een week een trip naar 2 parken bij Kisumu ( Carla, daar ben jij toch geweest?) en het Victoria Lake.

Dat was het voor nu, sterkte en ik hoop dat de sneeuw ook wat plezier met zich meebrengt.


Dikke omhelzing van @nkie




Reacties

Reacties

Herma

Lieve Ankie

Onvoorstelbaar...het verschil tussen jouw omgeving en de mijne.
Ik zit in de Achterhoek en hier wordt niet gestrooid....dus geen mogelijkheid om naar huis terug te gaan....nou ja...er zijn ergere dingen.
Het is prachtig om te zien....
Jij ziet andere prachtige dingen...geweldig.

Liefs

Monique

Wát een belevenissen, mooi om al die ervaringen weer te lezen!
Ja, hier werden we wakker in een witte wereld en variëerd de constant vallende sneeuw van dikke vlokken naar stuifsneeuw, met een ijzigkoude wind. Buiten ziet het er prachtig uit maar ik blijf lekker binnen met een goed boek! Een wéreld van verschil! Liefs, Monique

Els

Wat een enerverende week weer voor jou! Weer zoveel dieren gezien! En dan dieren die de vrijheid hebben! De Artis leeuwen zouden verhuizen naar een Franse dierentuin, maar dat ging op het laatste moment niet door! Een gesol met beesten! Dus fijn dat jij leeuwen in vrijheid kunt zien! Liefs?

Car

Ja dat klopt Ank. Ik ben in Kisumu geweest. Bij Lake Victoria. Er zijn daar mooie parken en een opvang voor olifantenweesjes. Ik weet niet meer hoe het heet. Het bestaat vast nog wel.
Goede week Ank! Liefs

marlou

voel de warmte en de zon hier in de kou:-) zoals altijd geniet ik van je mooie verhalen dikke koude sneeuwkus uit Huizen xxxx

Aleid

Weer genoten van het verhaal en de belevenissen. Zoveel wild zou ik ook wel weer willen zien.
Hier inderdaad ingesneeuwd, voor en achter het huis, inclusief de auto.
Hier wordt al enkele dagen gelanglaufed, en snowboarden in de bossen. Ook bijzonder en mooi.
Tot volgende keer weer, geniet er nog van. Groetjes

Joos de Jonge

leuk Anki al die verhalen en foto's
ik blijf je volgen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!